جمعه ۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: امام جمعه موقت تهران گفت: حضور مردم در صحنه انتخابات بیعت عملی با نظام اسلامی است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی به بیان نکته هایی درباره انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری پرداخت و افزود: مهمترین نکته حضور گسترده مردم در انتخابات است که حرف اول را در همه انتخابات ها زده و می زند.

وی گفت: انتخابات حق یک سلیقه خاص نیست، متعلق به همه شهروندان است و هر کسی که حق شهروندی دارد، می تواند با آمدن پای صندوق های رأی، سرنوشت خود را تعیین کند.

خطیب نمازجمعه تهران خطاب به مردم افزود : نگاه نظام اسلامی در رابطه با رأی مردم تأثیر گذاری است، نگاه این نیست که رأی شما تشریفاتی است،‌ رأی شما کاملا جدی است و نظام در عمل نشان داده که میزان رأی ملت است.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی گفت : رهبری فرمودند من یک رأی دارم و تا قبل از انداختن آن به صندوق کسی از آن خبرندارد و این یعنی هیچ کاندیدا و جریانی از آقا خرج نکند، رهبری با این فرمایش بی طرفی خود را به صراحت اعلام کرده اند.

وی افزود : رعایت اخلاق اسلامی، پرهیز از بداخلاقی و ترجیح مصلحت ملی و عموم بر مصلحت خود نیز از ملاک های انتخاب اصلح است و اگر دیدید هر کاندیدایی این موضوع را زیر پا می گذارد یا طرفدارانش این کار را می کنند واو آنها را نهی نمی کند یعنی اصلح نیست.

امام جمعه موقت تهران گفت: همه کاندیداها باید تسلیم قانون باشند، گرفتاری انتخابات 88 این بود که کسانی به صحنه آمدند که تسلیم قانون نبودند و می خواستند با زور به کام خود برسند که ملت مقاومت کرد، مردم باید از کاندیداها بپرسند اگر رأی نیاورند، حاضرند به دیگری که رأی آورده تبریک بگویند.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی افزود: به کار بردن امکانات بیت المال نیز به هر شکل صحیح نیست، ممکن است خرج مادی نکنند اما امکانات معنوی در اختیار بگیرند، هیچ یک از مسئولان نظام اسلامی در هر سه قوه حق ندارند درباره هیچ یک از کاندیداها تبلیغ و تشویق و حمایت کنند.

وی گفت:‌ کاندیداهایی که به صحنه می آیند نیز برنامه محور باشند و برنامه دراز مدت داشته باشند زیرا روزمرگی آفت اداره کشور است.

خطیب جمعه تهران افزود:‌ مردم تحت تأثیر شعارها نباشند زیرا هر کاندیدایی سعی می کند با جذاب ترین شعار وارد صحنه شود و ما ازجذاب ترین شعارها خیری ندیدیم.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی گفت: عملکردها، رفتارها، قانونمنداری، ولایتمداری، توانمندی و استکبار ستیزی ملاک است.

امام جمعه موقت تهران افزود: انتخاب رئیس جمهور با انتخاب یک نماینده مجلس متفاوت است، ببینید یک کاندیدا قصد دارد چه کسانی را به عنوان معاون اول یا وزیران خود انتخاب کند.

 

امام جمعه موقت تهران، از سوق دادن جشن های نوروز به سمت جشن هایی با صبغه ملی گرایی به شدت انتقاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی در خطبه دوم نمازجمعه تهران گفت: اسلام نه فقط با شادی مخالف نیست که حتی موافق است؛ بر این اساس ما با نوروزی که با دعای یا مقلب القلوب والابصار آغاز شود، موافقیم.

وی افزود: ما با نوروزی که با صله ارحام، کینه زدایی و آراستگی همراه باشد، موافقیم اما اگر کسانی بخواهند این نوروز را از صبغه دینی اش به صبغه ملی گرایی سوق دهند، این همان جشن های 2500 ساله شاهنشاهی می شود که در شان ملت ایران نیست.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی تصریح کرد: بعضی ها با چه ملاکی جشن های نوروزی را همراه با غفلت از خدا و از محل بیت المال برگزار می کنند که چنین جشن هایی فریاد همه مراجع عظام تقلید را بلند کرده است، به نحوی که یکی از مراجع فرمودند، چرا علما فریاد نمی زنند ؟

وی تاکید کرد: نباید چنین جشن هایی که در آن لهو و لعب و بد حجابی است با هزینه بیت المال برگزار شود که شرعا برگزاری چنین جشن هایی، حرام بیّن است به ویژه در شرایطی که با گرانی و مشکلات اقتصادی کنونی مواجهیم.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی با طرح این پرسش که 2500 جشن نوروز با چه انگیزه ای برگزار می شود، افزود: برگزاری نوروز، طبق آیین دینی آری، اما برگزاری آن با ادا در آوردن از دیگران کاری نادرست است.

خطیب نمازجمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش با هشدار درباره توطئه استکبار در سوریه و عراق گفت: استکبار طمع خاصی در این دو کشور دارد و فعلا، سوریه در خط مقدم است و اگر در این کشور موفق شوند بعدا نوبت به عراق می رسد زیرا در این کشورها دو دولت مستقل سر کار هستند و استکبار دو دولت نوکر می خواهد.

وی با اشاره به جنایات مستمر استکبار در عراق و سوریه افزود: در سوریه به تروریست ها بمب شیمیایی دادند که با استفاده از آن، ده ها نفر کشته و مجروح شدند که در این جنایت سه متهم نقش دارند.

امام جمعه موقت تهران ، امریکا ، انگلیس و رژیم صهیونیستی را متهم ردیف نخست در این جنایت دانست و اضافه کرد: مقام معظم رهبری دیروز حساب صهیونیست ها را کف دستشان گذاشتند و فرمودند اگر برای تعرض به کشورمان بخواهند غلطی کنند، تل آویو و حیفا را با خاک یکسان می کنیم.

وی گفت: فرانسه نیز به این جنایتکاران پیوسته است و این جنایتکاران همان منادیان حقوق بشرند که ناجوانمردانه می خواهند در سوریه و عراق جوی خون براه بیندازند.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی برخی کشورهای مرتجع عرب مانند عربستان و قطر را متهمان ردیف دوم در جنایات اخیر سوریه دانست و افزود: این کشورها و برخی همسایگان بداخلاقمان که تروریست ها را تجهیز، تایید و به آنان کمک می کنند دیگر متهمان این جنایات هستند.

خطیب نمازجمعه تهران، مفتیان جنایتکار وهابی را دیگر متهمان اقدامات تروریستی اخیر در سوریه دانست و اضافه کرد: آنان فتوا داده اند که خون و ناموس و اموال مسلمانان مباح است؛ دنیای اسلام بداند آنان خائنان به اسلام و قرآن و عالمان دین فروش هستند.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی گفت: همه بدانند اگر به حرف این مفتیان توجه کنند و مرتکب جنایت شوند، در قعر جهنم مخلد خواهند بود.

امام جمعه موقت تهران گفت: ‌از جلوه های تقوا آن است که در شادی ها حریم خداوند را نگه داریم.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی در خطبه دوم نمازجمعه تهران با بیان اینکه شادی به معنای شکستن مرزهای الهی نیست، افزود: می توان شاد بود و حریم ذات مقدس ربوبی را نگهداشت.

وی گفت: آنان که به بهانه شادی حریم شکنی می کنند، بدانند اشتباه می کنند و این شادی منجر به تلخکامی خواهد شد.

خطیب نماز جمعه تهران به مناسبت های فروردین ماه اشاره کرد و افزود: یاد و خاطره امین و فرزند بزرگوار امام خمینی (ره)، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی که یار امام و ولایت مدار بودند و پس از ارتحال امام (ره) هم ولایتمدار باقی ماندند، گرامی می داریم.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی، سپس به پنج مناسبت هفته اول فروردین اشاره کرد و گفت:‌ نهم جمادی الاول سال 786 هجری قمری شهادت شهید اول، دوم فروردین سالگرد تهاجم مزدوران رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه، سوم فروردین 1301 تاسیس حوزه علمیه قم و امروز سالگرد ضرب و شتم عالم مجاهد شیخ محمدتقی بافقی و پنجشنبه این هفته سالگرد لغو امتیاز خرید و فروش تنباکو از شرکت انگلیس رژی است.

وی گفت: ذکر این تقویم هفتگی برای این است که بگویم این روحانیت است که همواره پاسدار فرهنگ و دین، پاسدار استقلال و همراه مردم در شادی و غم بوده است و خواهد بود.

خطیب نمازجمعه تهران افزود: علت اعتماد مردم به نهاد هزار ساله روحانیت این است که روحانیت در همه عرصه ها در کنار مردم بوده است و روحانیت اصیل و خدمتگزار، محبوب، مرجع سیاسی و معتمد مردم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی در ادامه از تمام گروههایی که در تعطیلات نوروز خدمتگزار مردم هستند، تشکر کرد و به رانندگان تذکر داد که در حالت خواب آلودگی و خستگی رانندگی نکنند، قوانین را درست رعایت کنند چرا که نه تنها بازماندگان آنان بلکه همه هموطنان از حوادثی که برای آنها پیش می آید، رنج می برند.

وی همچنین به پیام نوروزی مقام معظم رهبری و همچنین رهنمودهای دیروز ایشان اشاره کرد و گفت: این فرمایشات، شایسته بحث فراوان است و جا دارد صدا و سیما به تحلیل این سخنان بپردازد و تنها به پخش آنها اکتفا نکند.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی افزود: ایشان امسال را سال "حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی" نامیدند چون قرار است ملت در خرداد حماسه بزرگی رقم بزنند و انتخابات یازدهم ریاست جمهوری را شکل دهند.

وی گفت: مردمی که ما می شناسیم 22 بهمن 91 را آنگونه حماسه آفریدند پس در انتخابات و همه انتخاب هایی که مظهر اراده ملی، اقتدار ملت و حماسه سیاسی است، حضور دارند.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی افزود: امنیت و اقتصاد کشور از این راه، یعنی حضور و اقتدار مردم حل شدنی است.

وی افزود: تعامل دنیا با ایران اسلامی با راهپیمایی 22 بهمن عوض شد و دیدید که لااقل در حرف هم که شده آنها عقب نشینی کردند مثل مذاکرات آلماتی، هر چند که ما دلخوشی به آن مواضع نداریم، اما این قدر عقب نشینی نیز از برکات حضور مردم در راهپیمایی بود.

امام جمعه موقت تهران، تکریم ایام فاطمیه را بر همگان لازم دانست.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی در خطبه نخست نمازجمعه تهران با تبیین موضوع شادی ها در چارچوب سبک زندگی دینی گفت : باید در شادی ها و غم ها، خود را با اهل بیت عصمت و طهارت (ع) تنظیم کنیم.

وی افزود: طبق نقل 75 روزه، در روزهای پایانی عمر با برکت بانوی کرامت و بانوی نخست جهان هستی به سر می بریم، روزهایی که امام زمان (عج) داغدار مادر بزرگوارشان هستند .

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی گفت: همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند هم میهنان عزیز توجه داشته باشند، ایام فاطمیه در اواسط روزهای عید واقع شده پس تکریم این ایام بر همه لازم است.

وی گفت: اسلام دین فطرت است که هم بر شادی و هم بر حزن و اندوه در جای خود تاکید می کند.

امام جمعه موقت تهران افزود: اسلام با تفریح ها و شادی ها همراه با موازین شرعی، نه فقط کاملا موافق است که آن را تشویق هم می کند.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی با استناد به روایتی از امام موسی کاظم (ع) در این باره گفت: آن امام همام بر تنظیم زندگی در چارچوب چهار برنامه برای مناجات با خدا ، معیشت و گذران زندگی، دید و بازدیدهای سالم و تفریحات سالم تاکید فرموده اند.

وی افزود: منطق اسلام این است که شادیهایمان را صادر کنیم به همین علت باید در برخورد با یکدیگر با روی گشاده و لبخند و پرهیز از چهره عبوس مواجه شویم.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی گفت: باید طبق سبک زندگی دینی، شادی تولید کنیم و طبق یکی از ابواب اخلاق اسلامی اگر می توانیم از مشکلات مردم گره گشایی کنیم.

وی با اشاره به روایاتی درباره موضوع شادی در اسلام، شاد کردن دیگران را ارزشمند دانست و افزود: بر ما واجب است که پدر و مادر خود، اولیایی که از دنیا رفته اند و افرادی را که در قید حیات هستند، شاد کنیم.

امام جمعه موقت تهران، شاد کردن خانواده بویژه فرزندان را از دیگر تاکیدات سبک زندگی دینی در موضوع شادی برشمرد و گفت: طبق گروه دیگری از روایات اسلامی، باید از کسانی که ما را شاد می کنند قدردانی کنیم تا با تشویق شدن افراد این رویه درست ادامه یابد.

کد خبر 205997

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز