شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

تعطیلات نوروزی موسم جذابی برای گردشگری و مسافرت است.

کنسرو


 یکی از جذابیت‌های هر مسافرتی که البته از اقتضائات آن هم به‌حساب می‌آید، غذا خوردن در رستوران‌های بین شهری یا در فضاهای آزاد است. در این میان برخی خانواده‌ها به‌دلیل عدم‌اعتماد به غذاهای رستوران‌های بین راهی یا هزینه‌های سنگین آن، ترجیح می‌دهند با انواع کنسرو یا برخی غذاهای خریداری‌شده از فروشندگان محلی، وعده‌های غذایی‌شان را تامین کنند. این روش اگرچه از بار هزینه‌های سفر کاسته و از طرفی دست خانواده‌ها را در انتخاب مکان غذا خوردن باز می‌گذارد اما عدم‌رعایت نکات بهداشتی در این روش، گاهی می‌تواند منجر به در خطر افتادن جدی سلامتی اعضای خانواده شود. یکی از بیماری‌های خطرناکی که در کمین گردشگران است بیماری بوتولیسم محسوب می‌شود. بوتولیسم یک بیماری مرگبار است که به وسیله حتی مقدار بسیار کم سم حاصل از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می‌شود.

این بیماری با نشانه‌های ضعف یا فلج پایین رونده، مشکل بینایی (تار‌بینی یا دوبینی)، اشکال در بلع و خشکی دهان در مراحل اولیه تظاهر دارد و حتی ممکن است در مراحل اولیه بیماری با استفراغ، یبوست یا اسهال نیز دیده شود. اما روش‌هایی که می‌توان به واسطه آنها از ایجاد این سم پیشگیری کرد بنابر نظر کارشناسان از این قرار است: از آنجا که سم بوتولیسم در حرارت بالا از میان می‌رود، کنسروها پیش از مصرف باید در حدود 10تا 20دقیقه جوشانده شوند و درصورت تورم قوطی کنسرو یا بو‌گرفتن محتویات آن به هیچ وجه قوطی متورم را نباید باز کرد یا حتی برای آزمایش کردن چشید. از طرفی ضد‌عفونی کردن ظرف‌ها به‌منظور خنثی کردن باقیمانده احتمالی سم در آنها با کلر و جوشاندن باید مورد توجه قرار گیرد.

این نکته را نیز باید درنظر داشت که درصورت مشاهده علائم یا مشکوک بودن به محتوی کنسرو ضمن مراجعه سریع به مراکز درمانی اگر تنها چند ساعت از خوردن غذای مسموم گذشته باشد، باید بیمار را وادار به استفراغ کرد.

کد خبر 205486

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز