گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: پس از حدود ۴۰ روز رایزنی و کشمکش سرانجام بنیامین نتانیاهو توانست به توافقی میان چهار حزب دست پیدا کند تا سی‌وسومین کابینه رژیم صهیونیستی با تفاوت‌های بسیار با گذشته و به عقیده برخی به‌صورت شکننده در آستانه تشکیل قرار بگیرد.

درحالی‌که باراک اوباما نخستین سفر خود را به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این هفته به سرزمین‌های اشغالی انجام می‌دهد قرار است روز دوشنبه و ۴۸ساعت پیش از انجام این سفر مراسم تحلیف کابینه جدید برگزار شود. کابینه ائتلافی جدید به ریاست بنیامین نتانیاهو از ائتلاف چهار حزب تشکیل شده که درمجموع ۶۸کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان این رژیم (کنست) را در اختیار دارند. این کابینه اما تفاوت‌های مهمی با کابینه‌های قبلی اسرائیل دارد. کابینه جدید تنها ۲۲ وزیر (بدون وزیر در سایه) دارد و برخلاف گذشته هیچ حزبی از افراطیون مذهبی در آن شرکت پیدا نکرده‌اند. ائتلاف لیکود-اسرائیل بیتنا به رهبری نتانیاهو که در انتخابات اخیر، ۳۱کرسی را به‌دست آورد تلاش کرده که با دادن وزارتخانه‌های اقتصادی به احزاب دیگر همچنان قدرت خود را در پست‌های مرتبط با سیاست خارجی‌ اسرائیل حفظ کند. آویگدور لیبرمن، رهبر حزب اسرائیل بیتنا که به‌خاطر پرونده فساد مالی مجبور به استعفا از مقام خود به‌عنوان وزیر امور خارجه در کابینه قبلی شد درصدد است درصورت تبرئه شدن در دادگاه بار دیگر پست خود را پس بگیرد. نتانیاهو اعلام کرده تا زمانی که دادگاه لیبرمن تمام شود خودش مسئولیت این وزارتخانه را بر عهده خواهد داشت. موشه یالون، از لیکود هم مهم‌ترین گزینه برای وزارت جنگ است و وزارت کشور هم در اختیار لیکود خواهد بود.

این در حالی است که دو وزارتخانه مهم اقتصادی به‌دست رهبران دو حزب دیگر، بدون هیچ نوع سابقه سیاسی می‌افتد. حزب یش عتید به رهبری یائیر لاپید، مجری سابق تلویزیون که ۱۹کرسی را در کنست دارد به یک مهره سرنوشت‌ساز برای تشکیل دولت ائتلافی تبدیل شده بود. یائیر لاپید که حزبش را تنها یک سال پیش تأسیس کرده حزب وزارت دارایی را از آن خود کرده است. درحالی‌که رژیم صهیونیستی با مشکلات جدی اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و شاهد اعتراض‌های مختلفی در این رابطه بوده حالا یک فرد بدون سابقه این وزارت کلیدی را که تأثیرگذاری جدی در مسئله بودجه دارد در بازی تقسیم قدرت در اختیار گرفته است. اختلافات اساسی بر سر تصویب بودجه سال 2013 باعث شد تا با سقوط کابینه قبلی رژیم صهیونیستی، انتخابات زودهنگام برگزار شود. یش عتید همچنین وزارت آموزش را به‌دست آورده است. حزب خانه یهودی با داشتن ۱۲کرسی به رهبری نفتالی بنت وزارت‌های تجارت و مسکن را در اختیار گرفته است.

نفتالی بنت که سابقه سیاسی چندانی ندارد احتمالاً خودش وزارت تجارت را در اختیار خواهد گرفت تا مشخص شود ائتلاف لیکود-اسرائیل‌بیتنا به راحتی از وزارتخانه‌های اقتصادی در ازای وزارتخانه‌های مرتبط با سیاست خارجی و جنگ گذشته است. علاوه بر این وزارت مسکن به اوری آریل مرد شماره دو حزب خانه یهودی واگذار می‌شود که به‌طور قطع گسترش شهرک‌سازی‌‌ها را به‌دنبال خواهد داشت. حزب خانه یهودی هر چند در بسیاری از موارد داخلی رژیم صهیونیستی با حزب یش عتید همسویی دارد اما بر گسترش شهرک‌سازی‌ها و حتی الحاق بخش‌هایی جدید به اراضی اشغالی پافشاری می‌کند. تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه سابق رژیم صهیونیستی و رهبر حزب هتنوعا (جنبش) که حزبش شش کرسی پارلمان را به‌دست آورده به پست وزارت دادگستری رسیده است. علاوه بر این لیونی مسئول مذاکره با تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد بود. یائیر لاپید و نفتالی بنت به‌عنوان رهبران دو حزب اصلی کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی احترام چندانی برای نتانیاهو قائل نیستند و انتقادهای تندی از او داشته‌اند. به همین‌خاطر این عقیده وجود دارد که با اختلاف‌های جدی میان احزاب شرکت‌کننده در ائتلاف، کابینه جدید رژیم صهیونیستی با دشواری‌های بسیاری مواجه خواهد بود.

کد خبر 205485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز