همشهری آنلاین: یک مقام ارشد بهداشتی انگلیس هشدار داد افزایش مقاومت بیماری ها در مقابل داروهای ˈآنتی بیوتیکˈ به اندازه تهدیدات تروریستی خطرناک است.

داروخانه

به گزارش ایرنا، دکتر ˈدیم سالی دیویسˈ مشاور ارشد بهداشتی و پزشکی دولت انگلیس گفت: این موضوع مهم باید در فهرست تهدیدات ملی در ردیف خطرات تروریستی جای بگیرد.

وی افزود: مقاومت بیماری‌ها در مقابل ˈآنتی بیوتیکˈ همچون یک ˈبمب ساعتیˈ می‌ماند که به سمت انفجار پیش می‌رود.

خانم ˈسالی دیویسˈ از دولت انگلیس خواست که این موضوع را در اجلاس آتی سران و مقامات ارشد هشت کشور صنعتی جهان (جی 8) که در سال جاری میلادی به ریاست و میزبانی این کشور برگزار می‌شود، مطرح کند.

وی گفت: اگر اقدامات لازم به عمل نیاید ما ممکن است به شرایط قرن 19 عقبگرد کنیم که در آن شیوع بیماری‌ها یکی از عوامل مرگ و میرها بویژه در جریان اعمال جراحی بود.

وی افزود: اگر وضعیت به همین منوال پیش برود ما احتمالا در 20 سال آینده نمی‌توانیم با شیوع بیماری‌ها مقابله کنیم و اعمال جراحی معمولی نیز به اعمالی مرگبار تبدیل خواهد شد.

این کارشناس ارشد مسائل بهداشت و درمان از شرکت‌های دارو سازی نیز خواست به دنبال تولید داروهای جدید ˈآنتی بیوتیکˈ باشند تا مقاومت رو به افزایش بیماری‌ها در مقابل داروهای موجود، شکسته شود.

وی اظهارداشت: به علت سودآوری اندک داروهای آنتی بیوتیک، شرکت‌های داروسازی علاقه زیادی به سرمایه گذاری در این بخش ندارند و به همین دلیل ما از دهه 1980 میلادی تاکنون شاهد عرضه داروهای نوین ˈآنتی بیوتیکˈ نبوده‌ایم.

دکتر ˈابراهیم حسنˈ متخصص میکروبیولوژی در بیمارستان منچستر نیز به ˈبی بی سیˈ گفت: ما این روزها با موارد زیادی از مقاومت باکتری‌ها در مقابل ˈآنتی بیوتیکˈ‌ها مواجه می شویم که باعث می‌شود در آینده گزینه‌های زیادی برای درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های باکتریایی نداشته باشیم.

مقامات بهداشتی انگلیس طی سال‌های اخیر بارها به پزشکان تاکید کرده‌اند که از تجویز بی‌محابای داروهای آنتی بیوتیک بویژه برای درمان بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی پرهیز کنند.

به گفته این مقامات، تجویز آنتی بیوتیک برای بیماری‌های ویروسی نه تنها مفید نیست بلکه باعث افزایش مقاومت باکتری‌ها در مقابل این داروها می‌شود.

 

کد خبر 205270
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز