گروه ادب و هنر: این روزها نمایشگاه روایتی از 100سال هنر کلاسیک و مدرن ایران، با آثاری درخور توجه از صنیع الملک و کمال‌الملک به‌عنوان پیشگامان نقاشی کلاسیک تا اساتید و نخبگان هنر ایران، در چندین دهه اخیر در گالری شکوه به نمایش درآمده است.

هنرهای تجسمی

این نمایشگاه که تا پایان اسفند‌ماه ادامه دارد، به گفته برگزارکنندگان قرار است با اعلام بعدی در فروردین‌ماه 92 نیز ادامه داشته باشد. تنوع و گوناگونی سوژه‌ها و فرم‌های نقاشانه مهم‌ترین شاخصه‌های این نمایشگاه با تم تاریخی است. آثار رئالیستی و عکس‌گونه صنیع الملک و کمال‌الملک و در ادامه رهروانی مثل عباس کاتوزیان و. . . تا نقاشی‌خط‌های با شکوه نصرالله افجه‌ای و نسل بعدی‌اش علی شیرازی و . . . همچنین نقاشی‌هایی با رویکرد‌های انقلابی مثل پرتره معروف امام‌خمینی(ره) توسط کیخسرو خروش و نسل بعدی مجموعه درهای خمین اثر بهنوش فروتن. . . همه و همه در این نمایشگاه جلوه‌گر نگاه‌های متفاوت اما با یک آبشخور هویتی و فرهنگی است که در طول یک قرن در هنر ایران امتداد داشته است.

بهنوش فروتن نمایشگاه‌گردان این رویداد هنری با بیان اینکه در این نمایشگاه سعی شده است آثار ارزشمندی از هنرمندان پیشکسوت و جوان در کنار هم قرار گیرد، گفت: تفاوت چینش آثار در دو سالن گالری نیز به‌گونه‌ای طراحی شده تا مخاطبان متوجه سیر اتفاقاتی که در هنر ایران رخ داده است شوند. به گفته وی این نمایشگاه در واقع روایتی از 100سال هنر ایران است که آثار حدود 60هنرمند دیروز و امروز ایران را به تماشا گذاشته است. در میان این آثار دو تابلوی ارزشمند از کمال الملک هم حضور دارد و از نخبگان و بزرگان هنر ایران نیز آثار ماندگاری رونمایی شده است. فروتن که مهرماه 91در پنجمین هفت نگاه عنوان پرفروش‌ترین هنرمند نقاش را از آن خود کرده‌است، در این نمایشگاه تابلوی بزرگ نقاشی از در قدیمی خانه امام خمینی(ره) را در خمین ارائه داده است. او در این مورد توضیح داد: این اثر در خانه امام خمینی(ره) در خمین است که ابتدا از آن عکس گرفتم و بعد سه اثر از آن را در قالب نقاشی روی بوم به تصویر کشیدم که در این نمایشگاه یکی از آنها را به تماشا گذاشته‌ام.

در این اثر سعی کرده‌ام رنگ‌های حقیقی این درها حفظ شود تنها کمی حالت کهنگی آنها را کمتر کرده‌ام. همچنین حجت شکیبا، نقاش پیشکسوت نیز که با نقاشی سریال هزار دستان علی حاتمی در ذهن جامعه هنری ایران ماندگار مانده است؛ در مورد این نمایشگاه گفت: تنوعی که در این نمایشگاه وجود دارد می‌تواند ذوق و سلیقه بازدیدکنندگان نمایشگاه را تأمین کند. مخاطبان با بازدید از این نمایشگاه و با نگاه به آثار متنوع با آنها ارتباط برقرار می‌کنند و کارها مورد توجه‌شان قرار می‌گیرد. از سوی دیگر عنایت‌الله نظری نوری هنرمند صاحب‌سبک که در این نمایشگاه اثرنقاشی خط با عنوان «پرواز پروانه‌ها» را ارائه داده است، این نمایشگاه را بسیار جامع دانست و گفت: مخاطبان با بازدید از این نمایشگاه با شیوه‌های مختلف نقاشی از زمان کمال‌الملک تا به امروز آشنا می‌شوند. در این نمایشگاه تنوع آثار بسیار زیاد است کارهای قاجاری، قهوه‌خانه‌ای، آبرنگ، نقاشی‌خط و مدرن در کنار هم قرار گرفته‌اند. این نمایشگاه فضای خوبی برای دانشجویان هنر محسوب می‌شود که شیوه کار هنرمندان را در کنار هم دنبال کنند. همچنین علی اکبر صادقی، نقاش پیشکسوت نیز که در این نمایشگاه اثری با تونالیته‌های رنگین و شاد ارائه داده است می‌گوید: تا‌کنون با تکنیک‌های مختلف کار کرده‌ام و هر چند سال یک‌بار تکنیک آثارم را تغییر می‌دهم و سعی می‌کنم خودم را تکرار نکنم. در این اثر از رنگ‌های شاد بهره گرفته‌ام که براساس نگاهم به دنیا نشأت گرفته است. به گفته وی نوع ارائه آثار در این نمایشگاه بسیار خوب است زیرا مخاطبان می‌توانند 100سال هنر ایران را از کمال الملک تا به امروز را در کنار هم در قالب این نمایشگاه دنبال کنند.

در این نمایشگاه علاوه بر آثار کمال‌الملک آثاری از زنده یادان مارکو گریگوریان، ژازه تباتبایی، عباس کاتوزیان، علی اکبر صنعتی، هانیبال الخاص، محمد علی ترقی‌جاه و جمال‌الدین خرمی نژاد در کنار استادانی مثل پرویز کلانتری، نصرالله افجه‌ای، منوچهر نیازی، علی اکبر صادقی وکیخسرو خروش روی دیوار رفته است؛ همچنین حضور استادان نسل بعد نظیر علی شیرازی، واحد خاکدان، حجت شکیبا، بهمن نیکو، سیاوش مظلومی‌پور،، عنایت‌الله نظری‌نوری، عطاءالله ذی‌نوری در کنار جوان ترها بهنوش فروتن، محمد طباطبایی و... نیز پررنگ است. این نمایشگاه تا پایان اسفند‌ماه میزبان علاقه‌مندان است.

کد خبر 205028

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز