مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

گروه شهری: همایش ملی ابعاد علمی‌و مهندسی شیخ بهایی با حضور پژوهشگران و اندیشمندان برجسته در اصفهان برگزار شد.

در این همایش آیت‌الله قربانعلی دری نجف آبادی رئیس کنگره در ابتدا با بی‌بدیل خواندن جایگاه علمی ‌شیخ بهایی در جهان و ذوفنون بودن وی گفت: شیخ بهایی با آثاری که از خود به یادگار گذاشته است به تعبیر شاگرد خود ملاصدرا مصداق سفر چهارم از نظریه اسفار اربعه است و به مانند امام راحل پس از رجعت به سوی خدا توانست به مردم رجعت کند. وی با بیان ویژگی‌های علمی‌ شیخ بهایی از کارهای بزرگ وی به عنوان تدبیری حکیمانه در شکل‌گیری یک شهر ایرانی- اسلامی یاد کرد و افزود: به‌رغم فعالیت‌های چشمگیر شیخ بهایی وی بسیار مظلوم بوده که امیدواریم با برپایی این همایش جایگاه واقعی این عالم بزرگ شیعی بازشناسی شود.
اسفندیار رحیم مشائی نیز در این همایش ضمن اشاره به شخصیت چند بعدی شیخ بهایی گفت: این اندیشمند بزرگ قرن دهم با نبوغ خارق‌العاده خود توانست در کنار زندگی و فعالیت پربار اجتماعی خود در چندین حوزه تخصصی علمی ‌تبحر یابد.
حجت ‌الاسلام والمسلمین سید طه‌ هاشمی‌ دبیر کنگره نیز در سخنانی ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری کنگره عدالت ، پرداختن به ابعاد مختلف علمی‌ و وجوه مختلف شخصیت شیخ بهایی را بسیار مهم دانست و افزود: وظیفه اصلی دبیر این کنگره این است که حق شیخ بهایی را که هم شخصیتی علمی- تخصصی و هم شخصیتی دینی- حوزوی است در هر حوزه به‌خوبی ادا کند.هاشمی‌ از پیشنهاد پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی ایران به یونسکو برای نامگذاری سال 2009 که مصادف با چهارصدمین سالگرد رحلت شیخ‌بهایی است به نام سال جهانی شیخ بهایی خبر داد و گفت: کنگره اصلی در سال 1388 و به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد و ما  بایدتا آن موقع با برگزاری دو پیش کنگره در اصفهان و مشهد خودمان را از لحاظ علمی‌ و عملیاتی برای برپایی آن اجلاس آماده کنیم.
استاندار اصفهان نیز در آغاز این کنگره با خیرمقدم به میهمانان کنگره، شیخ بهایی را افتخاری مثال‌زدنی و همیشگی برای این استان دانست. این همایش با برگزاری میزگردها و نشست‌های تخصصی پیرامون آثار به‌جا مانده از شیخ بهایی که در دوران صفویه شکوهی به یاد ماندنی به اصفهان داده است با حضور اندیشمندان و اساتید دانشگاه به کار خود پایان داد.
کد خبر 20249

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز