شهردار تهران شب گذشته باحضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص افتتاح تونل نیایش، به تشریح اقدامات شهرداری تهران در حوزه‌های مختلف پرداخت.

به گزارش همشهری آنلاین، محمد باقر قالیباف شب گذشته با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به دلایل احداث تونل نیایش و اینکه چه مشکلاتی در شهر موجب ساخت این تونل شد، ضمن ابراز خشنودی از اینکه این پروژه با تلاش جوانان وجامعه مهندسان و کارگران بر اساس زمان بندی در زمان مقرر خود افتتاح شد، گفت: این تونل بر اساس طرح جامع حمل و نقل شهر تهران و مجموعه طرح‌های بزرگراهی که در شهر تهران طراحی شده بود باید اجرا می‌شد.

دلایل احداث تونل صدر نیایش

وی با اشاره به لایه بندی بزرگراه‌های شهر تهران و جهت آن‌ها که مشکلاتی ترافیکی به وجود آورده، افزود: برای رفع این مشکل در بررسی‌هایی که در طرح جامع انجام شد باید اتوبان نیایش به صدر متصل می‌شد که برای این کار باید یا از روی زمین یا از زیر زمین کاری انجام می‌دادیم که از روی زمین به دلیل آنکه امکان تملک معارضان نبود و همچنین امکان تعریض زیادی نیز به دلایل فنی واقتصادی وجود نداشت، طرح تونل مطرح و در شورا ی شهر بررسی و قطعی شد.

شهردار تهران تصریح کرد: از سویی با ایجاد تونل، ترافیک وارد اتوبان صدر می‌شد که این اتوبان هم اکنون نیز کشش لازم را ندارد و مشکلات ترافیکی بیشترمی شود، در نتیجه لازم بود حتما این تونل وقتی به اتوبان شهید صدر رسید، برای عبور ترافیک از این نقطه نیز راه حل ییدا شود که سه گزینه برای آن مطرح شد به این شکل که یا باید تونل تا اتوبان شهید بابایی ادامه می‌یافت، یا اتوبان صدر باید تعریض می‌شد و یا باید این اتوبان دو طبقه می‌شد که بعد از مطالعات دقیق در این گزینه به جمع بندی رسیدیم که بخشی از آن به شکل پروژ تونل صدر - نیایش همراه با با ۱۰هزار و ۲۵۰ متر تونل، ۱۱ کیلومتر نیز پل صدر باشد که این پل و تونل، پروژه‌ای بود که بر اساس این نیاز سنجی تصمیم گیری شد که هم اکنون تونل به بهره برداری رسیده و پل نیز در آینده نزدیک افتتاح می‌شود.

قالیباف با بیان اینکه این پروژه از لحاظ ترافیکی به هم متصل اما از لحاظ اجرا مجزاست، گفت: هم اکنون این قابلیت در جامعه مهندسی ما وجود دارد که تونل‌ها ی استاندارد روز دنیا و کشورهای پیشرفته احداث شود و این در حالی است که تونل‌های شهری کاملا متفاوت از تونل‌های جاده است، چراکه در تونل‌های جاده‌ای حجم عبور محدود است و ماشین‌ها داخل تونل نمی‌مانند اما در تونل‌های شهری با توجه به ترافیک شهر، این طور نیست و باید از بعد زیبایی، ایمنی به شکل دیگری مورد توجه باشد.

وی تصریح کرد: در تونل‌های شهری با توجه به اینکه خودرو‌ها زمان زیادی در تونل می‌مانند باید از لحاظ آلودگی، آتش سوزی و امکان تخلیه در صورت حادثه در کمتر از سه دقیقه توجه شود که این بر اساس استانداردهای جهانی است و همچنین باید امکان عبور پیاده و هم خودروی با سرنشین و بی‌سرنشین نیز باشد و سیستم آتش سوزی هم مجهز باشد که در این تونل بالغ بر ۵۰۰ کیلومتر کابل ضد حریق کار شده تا ایمنی‌ها ایجاد شود و به ازای هر ۲۵۰ متر نیز، دربهای خروجی است تا افراد پیاده از اتاق کنترل که فرماندهی با سیستم آی تی اس دارد خارج شوند و جهت افراد نیز مشخص است و در زمان حریق نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که به صورت اتوماتیک عمل می‌کند و تلفن‌های اس اس نیز در آن نصب شده و به طور کلی این تونل از نظر زیبایی، ایمنی و هوا مجهز است.

تونل نیایش جرو تونل‌های استاندارد دنیاست

شهردار تهران با بیان اینکه منطقه ا ی که این تونل در آن ایجاد شده آبرفتی است و با توجه به مسیر شمالی-جنوبی آب، شرقی غربی حرکت شده است، گفت: با طراحی صورت گرفته این تونل کاملا عایق بندی شده و با اطمینان می‌گویم که در این تونل یک قطره آب هم وجود ندارد و از لحاظ استاندارد جزو تونل‌های استاندارد دنیاست که موجب افتخار جامعه مهندسان ماست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تونل رسالت با دو کیلومتر مسیر رفت و برگشت طی ۱۲ سال احداث شد در حالی که هیچکدام از پیچیدگی‌های این تونل را نیز نداشت، افزود: تونل توحید نیز با شش کیلومتر در ۳۲ ماه افتتاح شد و این تونل با ۱۰ کیلومتر در ۲۰ ماه انجام شد که همه این اقدامات با کار جهادی بوده است و در مدت زمان بازدید خود از این تونل این روحیه و فرهنگ دفاع مقدس را آنجا می‌دیدم و هر شهروندی که از آن عبور کند از نظر کیفیت و سرعت این موضوع را به چشم می‌بیند و در ‌‌نهایت کار قابل و زیبنده‌ای به مردم عزیز ارائه شد.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره ترافیک این تونل بعد از افتتاح آن گفت: این امری طبیعی است و هرگاه تونلی با این قابلیت باشد، ابتدا تقاضای کاذب برای عبور از آن زیاد است و همه دوست دارند از آن عبور کنند و آن را ببینند که در تونل رسالت نیز شاهد آن بودیم که حتی ساعات یک و دو صبح ترافیک در این تونل در ابتدای افتتاح آن وجود داشت، ضمن آنکه هر پروژه جدیدی تقاضای سفر جدید نیز ایجاد می‌کند و کسانی که قبلا از مسیرهای دیگر تردد می‌کردند ترجیح می‌دهند از این مسیر عبور کنند و مثلا اگر می‌خواستند از اتوبان صدر به کردستان بروند باید از اتوبان مدرس، خیابان افریقا و اتوبان صدر عبور می‌کردند که ۴۰ دقیقه زمان می‌برد اما با این تونل در زمان ترافیک ۱۵ دقیقه و در غیر از زمان ترافیک ۴ دقیقه‌ای عبور می‌کنند و این به عنوان یک گزینه بهتر در زمان و ایمنی سفر است و در هر صورت وقتی جایی افتتاح می‌شود به معنای افزایش ظرفیت ترافیک است وبه معنای کاهش ترافیک نیست.

قابلیت احداث یک کیلومتر پل در هر ۴۵ روز

قالیباف در ادامه با اشاره به نام گذاری این سال به عنوان سال تولید ملی از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: یکی از زیبایی‌های این پروژه استفاده از سرمایه ایرانی و نیروی کار ایرانی بود که مطابق با فرمایش ایشان بود و این تونل از طراحی تا اجرا توسط متخصصان ایرانی انجام شد و چنین اجرایی نه تنها در کشور بلکه در دنیا بی‌نظیر است و اگر به سایت مربوط به تونل‌ها و پل‌ها نگاه کنید، پل صدر جزو پل‌های مشهور است و درآخرین آمار جامعه مهندسان جهان، گزارش پل صدر داده شده و تجهیزات، طراحی و نوع اجرای آن منحصر به فرد است.

شهردار تهران درادامه با بیان اینکه تونل غرب به شرق نیایش هم ساخته شده و آماده است، گفت: وقتی از سمت شرق به غرب وارد می‌شویم، یعنی بار ترافیک صدر را تخلیه و از طریق اتوبان نیایش به کردستان و به اتوبان نیایش می‌بریم، اما اگر مسیر غرب به شرق تونل نیایش را باز کنیم یعنی ترافیک اتوبان نیایش و کردستان را به اتوبان صدر می‌بریم که در حال حاضر این امکان به دلیل محدودیت‌های ترافیکی این اتوبان به دلیل ساخت پل، وجود ندارد.

به دلیل عقب ماندن ۱۲۰ روزه از زمان بندی اجرای پل طبقاتی صدر از مردم تهران عذرخواهی می‌کنم

قالیباف با بیان اینکه احداث پل صدر در سه ماه آینده به اتمام می‌رسد، افزود: از مردم تهران عذرخواهی می‌کنم چرا که در اجرای پل ۱۲۰ روز از زمان بندی عقب هستیم و دلیل آن نیز تحریم‌ها و مشکلات تجهیزات خارجی است که این مشکل ماست و باید آن را حل می‌کردیم، اما این پروژه از نظر طراحی و اجرا بسیار سخت است و اگر تونل جنوبی نیایش بازگشایی شود ترافیک به این نقطه می‌‌اید که مشکل ایجاد می‌کرد و در صورتی که وضعیت اتوبان صدر هم اکنون به این شکل نبود حتما این بخش تونل نیز افتتاح می‌شد.

تبدیل زباله‌های‌تر به برق

شهردار پایتخت در ادامه این گفت‌و‌گو با اشاره سایر پروژه‌های شهری، به ایجاد زباله سوز برای اولین بار در کشور اشاره کرد و گفت: در تهران زباله‌ها سه نوبت جمع آوری می‌شود و باید ۷۰ کیلومتر مسیر از داخل شهر طی کند تا به جایی برا ی بازیافت برسد، اما امسال در کشور و در سال تولید ملی زباله سوزهایی با سرمایه گذاری داخلی و بخش خصوصی برای اولین بار در منطقه ۴ با ظرفیت ۵۰۰ تن در روز ایجاد شد که زباله‌های‌تر را تبدیل به برق می‌کند و این کار به کمک دانشگاه‌ها واندیشمندان صورت گرفت.

وی افزود: همچنین در منطقه کهریزک که همیشه بوی تعفن می‌آمد و دلیل آن نیز شیرابه‌های مانده ۲۰ تا ۵۰ سال قبل بود که مشکلات جدی محیط زیستی را برای ساکنان ایجاد می‌کرد، امسال دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران با کار جدید و تجهیزاتی که خودشان ساختند، مشکل شیرآبه‌ها را حل کردند و امروز این مکان در حال تبدیل شدن به یک پارک بزرگ است، در حالیکه این محل قبلا معضلی جدی در حوزه آب و خاک و محیط زیست بود و در مجموع پروژه‌هایی که در تهران انجام می‌شود به ویژه امسال با رویکرد سال تولید ملی است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز در مجموعه مدیریت شهری میان شورا و شهرداری وفاق وجود دارد و فضای کار و فعالیت در تهران جاری است که حتما شهروندان آن را تایید می‌کنند، اظهار کرد: تهران، امروز به یک کارگاه بزرگ تبدیل شده و هم اکنون سه هزار پروژه کوچک از جدول و جوی و فضای سبز در یک محله و سایر پروژه‌های این چنینی وجود دارد و درکنار آن نیز پروژه‌های بزرگی مانند صدر - نیایش و یا اتوبان امام علی (ع) وجود دارد.

قالیباف با اشاره به پروژه بزرگراه امام علی (ع) اظهار کرد: این اتوبان در طراحی شهر تهران باید از دارآباد تا اتوبان آزادگان ادامه می‌یافت، این مسیر تا اتوبان رسالت حدود شش کیلومتر آمده و ۲۵ کیلومتر آن سالیان سال متوقف بود که الان در دستور کار است و با ۱۴ لاین که هشت لاین آن تندرو و شش لاین کندروست و به صورت خوبی طراحی شده تا شهر دوتکه نشود و در مجموع از دارآباد به عنوان شمالیترین نقطه تهران تا حرم امام (ره) و ابتدای عوارضی قم با ۲۷ کیلومتر ادامه دارد و ۵۷ پل در آن اجرا می‌شود که کار بزرگی است که به برکت این همدلی‌ها و همکاری‌ها به دست آمده است.

تاکید بر وفاق میان شورای شهر و شهرداری تهران

وی تصریح کرد: هرچند این روز‌ها ذائقه مردم به دلیلی اختلافاتی که هست تلخ است، اما مردم تهران می‌دانند که شورای شهر و شهرداری با وجود آنکه سلایق مختلف از اصلاح طلبان منتقد دولت تا اصول گرایان موافق دولت در شورا وجود دارد ارتباط خوبی با هم دارند که از همه آنان تشکر می‌کنم و هیچ‌گاه در هفت سال گذشته هیچ اختلافی بیهوده وتنشی میان شورا و شهرداری نبوده است واگر مردم خلاف آن را دیده‌اند بگویند و این آرامش وجود داشته، چراکه توجه اصلی به کار و فضای کاری و مدیریت جهادی بوده است.

قالیباف ادامه داد: البته در موضوعات کار‌شناسی مباحث جدی مطرح می‌شود، مثلا اول قرار بود در پروژه صدر -نیایش، فقط تونل اجرا شود اما دوستانمان در شورا گفتند که اگر فقط تونل اجرا شود ترافیک از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل شده که بحث درستی بود و به این نتیجه رسیدیم که باید پل هم احداث شود، این بحث‌ها وجود دارد اما فضای شهر، فضای کار است.

بزرگراه امام علی در 13 رجب افتتاح می‌شود

شهردار تهران افزود: به مردم عزیز شهر تهران قول می‌دهیم که ۲۷ کیلومتر پروژه بزرگراه امیرالمومنین امام علی (ع) با بیش از ۵۷ پل و رمپ و لوپ، ۱۳ رجب و سالروز میلاد آن حضرت افتتاح شود، هرچند که پروژه بسیار بزرگی است و تنها ۷۰ هزار خانه در کنار سایر معارضان تاسیساتی برای آن تملک شده است.

وی با بیان اینکه در این دوره شهرداری به شرق و جنوب شهر اهمیت ویژه‌ای داده شده است، گفت: شرق و جنوب تهران نسبت به غرب و شمال تهران محروم‌تر و شهر دو قطبی بود که از ابتدای این دوره به مردم قول دادیم که نگذاریم فاصله شمال و جنوب بیشتر شود و امروز این فاصله کاهش یافته، هرچند که رشد را در شمال و غرب متوقف نکردیم و شتاب آن را در شرق و جنوب بیشتر کردیم و پروژه‌هایی مانند دو طبقه کردن پل صدر - نیایش، اتوبان امام علی (ع)، اتوبان شهید یاسینی، میدان شهید کلاهدوز، اتوبان شهید شوشتری و یا ادامه اتوبان شهید زین الدین در شرق تهران بوده است.

افتتاح اتوبان آزادگان کمتر از یک ماه آینده

قالیباف با اشاره به کمربندی آزادگان با ۲۰ کیلومتر، آن را پرترافیک‌ترین نقطه کشور دانست و گفت روزی که شهردار شدم دیدم دو کمربندی اینجا وجود دارد که همه عبور و مرور می‌کنند و بعد متوجه شدم که این برای کندرو‌ها وکنارگذرهای اتوبان آزادگان است و اصلا احداث این اتوبان شروع نشده که این کار آغاز شد و بخشی از آن دوماه قبلا افتتاح و ۱۰ کیلومتر باقی مانده تا پیش از انتهای سال و کمتر از یک ماه آینده افتتاح می‌شود و هرکسی از کرج می‌‌اید وارد اتوبان آزادگان می‌شود و از طریق آن می‌تواند از میدان بسیج وارد اتوبان خراسان شود، بدون آنکه وارد شهر شود.

وی در ادامه با اشاره به پروژه دریاچه چیتگر نیز گفت: بعد از جنگ بنا بود تا دریاچه‌ای در غرب تهران ساخته شود تا هوا را لطیف ترکند و من فکر نمی‌کردم روزی مسئولیت این کار بر عهده خود من باشد؛ این دریاچه از پروژه‌های زیباست و سه سال است که تلاش زیادی برای آن انجام می‌شود.

دریاچه مصنوعی چیتگر فرودین افتتاح می‌شود

شهردار تهران خاطر نشان کرد: آب این دریاچه از رودخانه کن و بارش‌های فصلی تامین می‌شود که شش میلیون متر مکعب آب می‌گیرد و سطح دریاچه ۱۲۰ هکتار است که از بهترین تفرج گاه‌های تهران خواهد بود و فروردین ماه امسال افتتاح می‌شود و هم تاثیر خوبی در هوا داشته و هم جایی برا ی گذران اوقات فراغت خواهد شد.

قالیباف با اشاره به حجم کارهای عمرانی انجام شده در این مدت اظهار کرد: در حوزه بزرگراهی مجموعه همه اتوبان‌ها و خیابان‌های بالای ۳۵ مترعرض تهران، ۳۰۴ کیلومتر تا سال ۸۴ بوده است، اما امسال با افتتاح بزرگراه امام علی (ع) و آزادگان ۲۵۰ کیلومتربه این ۳۰۴ کیلومتر افزایش می‌یابد و این بدان معناست که در طول تاریخ ساخت و ساز شهر تهران ۳۰۴ کیلومتر بوده و در این دوره هفت سال و اندی شورای شهر و مدیریت شهری ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه در تهران ساخته شده است.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه نمادهای ایرانی و اسلامی با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: از اشکالات اکثر شهر‌ها در ساخت و ساز‌ها آن است که نتوانستیم در نمای ساختمان‌ها و در کالبد شهر از بعد نمادهای ایرانی و اسلامی به طور شایسته توجه کنیم و این از ضعف‌ها ی جدی است که خواسته رهبری و مردم نیز هست وجامعه مهندسان نیز باید حتما برای آن تدبیری کنند.

توجه به ایجاد معیارهای ایرانی و اسلامی در نماهای شهری

وی افزود: از دغدغه‌های شورای شهر آن است که نمای ساختمان را جزو حقوق عمومی جامعه محسوب کنیم، چرا که این بخش شخصی نیست و این اشکال وجود دارد که در معماری داخلی ساختمان به عنوان شهرداری دخالت داریم و گاهی دخالت اضافی هم داریم، اما به نمای ساختمان که حق عمومی و نماد جامعه است و مربوط به بخش خصوصی و صاحب خانه نیست توجهی نداریم.

قالیباف تصریح کرد: طراحی ساختمان، ایمنی و زیبایی آن نیاز به قانون دارد که شورای شهر تلاش دارد تا شهرداری بر اساس برنامه‌ای، صاحب املاک را موظف کند که نمای ساختمان از نظر طراحی، جنس و غیره در آینده نزدیک بر اساس طرح جامع و تفصیلی پیاده شود.

به گفته قالیباف این کار هم اکنون در مساجدی که معماری لازم را نداشتند انجام و اصلاح شده و در مساجد در حال ساخت نیز معماری اسلامی، سنتی و ایرانی مورد توجه است و برای بسیاری از مساجد که مناره‌ای نداشتند و موجب تعجب خارجیان می‌شد که آیا این شهر مسجد ندارد چون مناره آن را نمی‌دیدند، را ایجاد کند و امیدوارم با طرح تفصیلی تهران این مشکل نیز برطرف شود.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به اقدامات انجام در حوزه حمل و نقل عمومی شهر نیز گفت: مهم‌ترین چالش امروز تهران آلودگی هواست و راه حل آن نیز توسعه حمل ونقل عمومی است که حتما نیاز به کارهای کوتاه مدت و بلند مدت دارد و در طرح جامع حمل و نقل نیز به حمل و نقل ریلی و مترو اهمیت ویژه‌ای داده شده است.

افزایش چهار برابری جابه جایی مسافران مترو در هفت سال گذشته

وی افزود: شهرداری تهران نیز این موضوع را در اولویت برنامه خود دارد به طوری که ۶۲ درصد بودجه شهرداری تهران به موضوع مترو، اتوبوس و زیرساخت‌هایی مانند تونل اختصاص یافته و هم اکنون ۱۴۰ کیلومتر مترو با ۸۳ ایستگاه بهره برداری شده و بالغ بر هزار واگن سرویس می‌دهند به طوری که سال ۸۴ روزانه ۶۰۰ هزار نفر با مترو جابه جا می‌شدند و امروز روزانه سه میلیون نفر و در هفت سال گذشته این ظرفیت چهار برابر شده است.

وی افزود: سالی ۱۵ کیلومتر مترو باید به بهره برداری برسد در حالیکه قبلا این میزان حداکثر ۵/۲ کیلومتر بود و امروز ۱۲کیلومتر در خط ۶ تونل داریم، ۸ کیلومتر در خط هفت و خط ۳ نیز در حال ساخت است که بهار امسال به بهره برداری می‌رسد با اولویت جنوب شهر، به این شکل که از اول اتوبان آزادگان در جاده ساوه به میدان راه آهن، میدان منیریه، چهار راه ولی عصر، شهید بهشتی، مصلی، اتوبان شهید صیاد، بابایی و در ‌‌نهایت به شهرک شهید محلاتی می‌رسد و امیدواریم بهار امسال از اتوبان ساوه تاابتدای مصلی بهره برداری مشود و ۱۹ کیلومتر زیر بار می‌رود.

قالیباف تصریح کرد: با توجه به امکانات فنی که هست، این ظرفیت وجود دارد که بدون آنکه تحریم‌ها نقشی داشته باشد، اگرامکانات از بعد نقدینگی تامین شود سالانه در تهران ۳۰ کیلومتر مترو ساخته می‌شود و اگر ۲۱۸ کیلومتر متروی تهران تکمیل شود از حالت اضطرار به سمت قابل قبولی حرکت می‌کنیم.

وی افزود: مردم هنوز در مترو در فشار هستند که باید عذرخواهی کنم وامیدوارم هم واگن اضافه کنیم و هم توسعه مترو انجام شود.

شهردار تهران همچنین با اشاره به وضعیت اتوبوس‌های تندرو گفت: سرعت این اتوبوس‌ها در شهر تغییری نکرده و اگر احیانا مردم فکر می‌کنند که سرعت کم شده این طور نیست و تنها عادت کرده‌اند؛ هرچند گاهی اوقات احساس می‌شود که ایستگاه‌ها نزدیک هم هستند اما ایستگاه‌ها بر اساس خواست مسافران تنظیم شده و همواره کسانی که در اتوبوس هستند می‌خواهند سریع‌تر برسند اما این تقاضای سفر است که ما را مجبور می‌کند که ایستگاه بگذاریم.

وی با بیان اینکه در روزهای ابتدای راه اندازی بی‌آر تی در تهران انتقادات زیادی وجود داشت، افزود: خیابان عمومی است و نباید یک نفر در ماشین زیر کولر باشد اما دیگران در اتوبوس و گرما در ترافیک بماند، خیابان با پول بیت المال ساخته شده است و حق همه است.

قالیباف با تاکید بر اینکه اولویت شهرداری با حمل و نقل عمومی است اظهار کرد: امیدوارم روزی بتوانیم عرض بیشتری را برای بی‌آر تی در نظر بگیریم که در ایستگاه‌ها اتوبوس‌ها بتوانند از هم سبقت بگیرند و خطوط ویژه‌ای بگذاریم که برخی اتوبوس‌ها بدون توقف و به صورت اکسپرس حرکت کنند مانند همه جای دنیا و هرکسی مقصد طولانی تری داشت از آن استفاده کند و بقیه از اتوبوس‌های دیگر استفاده کرده و در ایستگاه‌ها پیاده شوند.

وی تصریح کرد: مجموع ۱۰ خط اتوبوس‌های تندرو از اتفاقات خوب حمل و نقل سریع بوده است و انصافا اتوبوس‌های مناسبی است.

شفاف سازی مالی بهترین راه مبارزه با فساد مالی است

شهردار تهران در ادامه با اشاره به تصویب بودجه شهرداری تهران در شورای شهر، ضمن تشکر از اعضای شورای شهر که پیش از اسفندماه این بودجه را به تصویب رساندند، گفت: جلسات فشرده‌ای به این منظور گذاشته شد و همکاران شهرداری نیز سروقت بودجه را در دی ماه ارائه کردند و بودجه در بهمن بررسی و امروز تصویب شد.

وی با بیان اینکه شفاف سازی مالی از مهم‌ترین اقدامات شهرداری طی این مدت بوده است افزود: بر اساس قانون، شهرداری‌ها باید هر شش ماه درآمد-هزینه خود را به مردم اعلام کنند و شورا نیز باید بر آن نظارت داشته باشد.

قالیباف با بیان اینکه تا قبل از سال ۸۴ حسابرسی دقیقی از شهرداری‌ها نبود و شهرداری تهران تفریغ بودجه قطعی نداشت گفت: امروز در شهرداری تهران حساب نقدی و غیر نقدی بر اساس آخرین استاندارد‌ها حسابرسی می‌شود، درآمد-هزینه به روز است و شورای شهر حسابرس دارد و رسیدگی می‌کند، ضمن آنکه از سال ۸۸ به بعد به صورت تلفیقی مجموعه حسابداری شهرداری و درآمد-هزینه‌ها کاملا مشخص است و فکر می‌کنم تهران به عنوان شهر نمونه است و جایی را سرغ ندارم که به این شکل شفاف سازی مالی داشته باشد و این از بهترین راه‌های مبارزه با فساد مالی است.

شهردار پایتخت ادامه داد: هرکسی به سایت شهرداری تهران مراجعه کند در بخش مالی و اداری می‌تواند درآمد-هزینه‌های شهرداری را ببیند و سه سال است که شهرداری تهران این افتخار را دارد که به صورت متوالی از دستگاه‌های نظارتی مانند دیوان محاسبات، سازمان حسابرسی و سازمان بازرسی کل کشور به عنوان دستگاه نمونه میان نهادهای عمومی دولتی و غیر دولتی رتبه اول را آورده است که این امر از بهترین راه‌های مبارزه با فساد و رشوه است که باید این راه راپیش گرفت.

کد خبر 201911
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز