جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

گروه بورس: میزان بازده بورس در پایان مبادلات هفته گذشته به مرز 50 درصد رسید.

طرح بورس

به گزارش همشهری، هرچند نیمه نخست سال، سهامداران با زیان مواجه شدند اما از نیمه دوم سال بخت باز شد و از پاییز امسال تاکنون سهامداران بورس تهران توانسته‌اند به‌طور متوسط 50 درصد بازده در بورس تهران به‌دست بیاورند. با درنظر گرفتن میزان افزایش قیمت سکه طلا، ارز و مسکن در نیمه دوم سال، به‌نظر می‌رسد میزان بازده بورس تهران در این مدت بیشتر از سایر رقبایش بوده است.

کارشناسان می‌گویند: دولت امیدوار است با هدایت نقدینگی سرگردان به سمت بورس تهران از التهاب سایر بازار‌ها بکاهد. این کار مانع از رشد بیش از حد تورم می‌شود. آمار‌ها نشان می‌دهد حجم نقدیندگی در کشور به 470هزار میلیارد تومان رسیده است که این نقدینگی می‌تواند منجر به افزایش تورم در بازار کالا و خدمات و همچنین رشد قیمت در بازار‌های ارز،طلا و مسکن شود اما بورس تهران می‌تواند با جذب این نقدینگی از میزان تورم بکاهدو نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند.

تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران که بیانگر میزان بازده بورس تهران است در پایان هفته گذشته به مرز50 درصد رسیده است که همه این رشد در نیمه‌دوم سال اتفاق افتاده، چرا که بورس تهران در نیمه نخست سال زیان‌ده و شاخص بورس با روند منفی روبه‌رو بود. فقط در هفته گذشته میزان بازده بورس تهران با صعود 1698واحدی شاخص بورس به 6.4درصد رسید. این شاخص از ابتدای سال تاکنون 12هزارو706واحد رشد کرده است.

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد که میزان مبادلات سهامداران نیز به مرز 20هزار میلیارد تومان رسیده است. سهامداران بورس تهران از ابتدای سال تاکنون 66میلیارد سهم به ارزش 19هزارو664میلیارد تومان خریداری کرده‌اند.همچنین همگام با رشد شاخص بورس تهران ارزش کل بورس تهران به بالاترین نقطه در تاریخ 46ساله خود رسید و در روز چهارشنبه برای نخستین بار به 174هزار میلیارد تومان معادل 141میلیار دلار (با احتساب هر دلار 1226تومان)رسید. پیش‌بینی می‌شود درصورت عرضه سهام دو شرکت بزرگ هلدینگ خلیج‌فارس و هلدینگ نفت و گاز تأمین در اسفند ماه، ارزش بورس تهران تا پایان سال به مرز 200هزار میلیارد تومان برسد.

کد خبر 201526
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز