گروه حوادث: یک هفته گروگانگیری در آلابامای آمریکا با مرگ گروگانگیر و آزادی پسربچه پنج ساله پایان یافت.

حوادث داخلی

تا دو روز پیش، سؤالی که مردم شهر میدلندسیتی در ایالت آلاباما از هم می‌پرسیدند این بود که آیا ایتان، گروگان پنج ساله سرباز کهنه‌کار آمریکایی زنده خواهد ماند و لشکرکشی پلیس به محل حادثه می‌تواند او را نجات دهد؟ سؤالی که روز گذشته با مرگ گروگانگیر و نجات پسربچه پنج‌ساله به آن پاسخ داده شد.

ماجرای این گروگانگیری سه‌شنبه هفته گذشته در شهر میدلند سیتی اتفاق افتاد. گروگانگیر که رسانه‌های آمریکا وی را مردی 65ساله به نام جیمی لی دایکس معرفی کرده‌اند، پس از اینکه سد راه یک اتوبوس مدرسه شد، شروع به تیراندازی به سوی راننده کرد و وی را به قتل رساند. او سپس از میان 20دانش‌آموزی که داخل اتوبوس بودند، پسربچه پنج ساله‌ای به نام ایتان را که گفته می‌شود پدر و مادرش لهستانی هستند گروگان گرفت و اجازه داد بقیه بچه‌ها محل را ترک کنند.

مرد مسلح گروگان خود را به پناهگاه زیرزمینی که برای در امان ماندن از توفان در مقابل خانه‌اش حفر کرده بود برد و به این ترتیب ماجرای این گروگانگیری شروع شد. با گزارش ماجرا به پلیس، تیم‌های عملیاتی راهی محل حادثه شدند. مرد مسلح، گروگان خود را در پناهگاه زیرزمینی‌اش که مجهز به جریان برق، تلویزیون و غذای کافی بود زندانی کرده بود و هیچ راهی برای ورود به آنجا وجود نداشت.

از سوی دیگر هرگونه عملیات پلیس ممکن بود باعث شود که مرد مسلح گروگانش را به قتل برساند و به همین دلیل مأموران تصمیم گرفتند با فرد گروگانگیر وارد مذاکره شوند. این مذاکرات اما نتیجه‌ای نداشت و باعث شد ماجرای گروگانگیری به درازا بکشد تا آنجا که ده‌ها نفر از نیروهای پلیس و اف بی‌آی راهی محل حادثه شدند تا شاید بتوانند به این گروگانگیری خاتمه دهند. روزها گذشت و درحالی‌که پلیس امیدوار بود در همان ساعات اولیه به ماجرا خاتمه دهد، هیچ پیشرفتی در مذاکرات آنها با فرد مسلح صورت نگرفت.

در شرایطی که طی روزهای نخست این گروگانگیری هیچ‌کس از وضعیت پسربچه پنج ساله با خبر نبود و همه با توجه به سردی هوا نگران حال وی بودند اما مرد گروگانگیر در مذاکره با پلیس از شرایط جسمی خوب این پسربچه خبر داد و گفت که در پناهگاه زیرزمینی‌اش بخاری برقی و لوازم مورد نیاز برای او وجود دارد و او زنده است. با این حال مردم شهر همچنان نگران سرنوشت گروگان خردسال بودند تا جایی که در کلیساها جمع می‌شدند و برای آزادی او دعا می‌کردند.

درحالی‌که برخلاف تصور پلیس، ماجرای گروگانگیری وارد روز هفتم شده بود، سرانجام عملیات نجات گروگان کلید خورد و مأموران در یک حمله ضربتی، مرد گروگانگیر را با شلیک گلوله به قتل رساندند و پسربچه پنج ساله را از اسارتگاه زیرزمینی نجات دادند. یکی از مقامات پلیس آلاباما که نخواست نامش فاش شود روز گذشته به خبرنگاران گفت: در این عملیات به پسربچه آسیبی وارد نشد و او در سلامت کامل است. وی با بیان اینکه اجازه فاش‌کردن جزئیات این عملیات را ندارد ادامه داد: مرد گروگانگیر سربازی قدیمی بود که در جنگ ویتنام حضور داشت اما هنوز انگیزه او برای این گروگانگیری مشخص نیست.

کد خبر 200333
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز