گروه بورس: قائم‌مقام مدیرعامل شرکت توسعه معادن پیش‌بینی کرد که روند رو به رشد شرکت‌های گروه معادن و فلزات در بورس همچنان ادامه داشته باشد.

بورس طرح

امیر خرمی‌شاد قائم‌مقام مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی در گفت‌وگو با همشهری، آینده سهام شرکت‌های گروه معادن و فلزات را رو به رشد توصیف کرد و گفت: با توجه به مزیت‌های نسبی و پتانسیل‌های فراوانی که در سهام شرکت‌های این گروه وجود دارد سهام شرکت‌های این گروه در روز‌های آینده با رشد مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های این گروه عموما صادرات محور هستند توضیح داد: بخش زیادی از محصولات شرکت‌های گروه معادن و فلزات صادراتی است و با درنظرگرفتن روند رو به رشد قیمت دلار سود شرکت‌های معدنی افزایش خواهد یافت و این موضوع موجب افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها در بورس خواهد شد.

تعدیل سود

وی در ادامه از افزایش سود سهام گروه توسعه معادن روی در پایان سال مالی91 خبر داد و گفت: سود هر سهم شرکت توسعه معادن روی 52تومان اعلام شده است اما با توجه به افزایش قیمت دلار سود سهام این شرکت تعدیل خواهد یافت چرا که نرخ تسعیر ارز در گزارش بودجه توسعه معادن روی 2100تومان درنظر گرفته شده در حالی‌که محصولات این شرکت با ارز بالاتر از 3400 تومان در حال فروش است.

سرنوشت انگوران

خرمی شاد در مورد معدن انگوران توضیح داد: پس ازاختلافاتی که با دولت بر سر معدن انگوران ایجاد شد نهایتا با رأی دادگاه قرار است مطالبات شرکت توسعه معادن روی وصل شود.وی افزود: در حال حاضر شرکت توسعه معادن روی 85هزار تن خاک در این معدن دارد که این خاک براساس رأی نهایی دادگاه که در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود باید به شرکت بازگردانده شود. مبلغ این خاک در آن زمان 13تا 14میلیارد تومان بود که در حال حاضر این میزان به 30میلیارد تومان رسیده است.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی در ادامه توضیح داد: از مجموع 85هزار تن خاک 17هزار تن شمش روی به‌دست می‌آید که این میزان به قیمت هر تن 2100دلار فروخته خواهد شد. از مجموع درآمد حاصل ازاین 85هزار تن خاک 40درصد به شرکت توسعه معادن روی تعلق خواهد گرفت که نهایتا به قیمت روز دلار محاسبه خواهد شد.

ترکیب سهامداران

خرمی شاد در مورد تعداد سهامداران شرکت توسعه معادن روی گفت:در حال حاضر 137هزار نفر به‌طور مستقیم سهامدار شرکت توسعه معادن روی ایران هستند و این افراد تقریبا 55درصد از سهام شرکت را در اختیار دارند، ضمن اینکه شرکت‌های کالسیمین، فراوری مواد معدنی ایران، ملی سرب و روی ایران و صنعت روی زنگان هم از دیگر شرکت‌های متعلق به گروه توسعه معادن روی ایران هستند که با درنظر گرفتن تعداد سهامداران آنها تعداد سهامداران گروه توسعه ملی به 250هزار نفر خواهد رسید.
به گفته وی یکی از دلایل رشد‌نکردن قیمت سهام گروه توسعه ملی برخلاف دیگر شرکت‌های گروه معادن و فلزات در بورس بالا بودن میزان سهام شناورآزاد این شرکت است.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی در ادامه گفت: طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت از مجموع 160هزار تن شمش روی تولیدی در کشور در سال 91، یکصد و ده هزار تن آن توسط گروه توسعه معادن روی تولید خواهد شد که این یعنی 70درصد از مجموع کل تولید کشور. به گفته وی در مجموع 64کارخانه و کارگاه تولید شمش روی در کشور وجود دارد. این تعداد در مجموع 30درصد از روی کشور را تولید می‌کنند.

کد خبر 200162
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز