ساری - بتول سلطانی: در فصل سرمای امسال، شدت بارندگی در برخی از شهرهای مازندران به‌نحوی بود که آب در گذرگاه‌های عمومی جمع شده و به کندی عبور و مرور و در مواردی به قطع راه‌های اصلی انجامید.

آبگرفتگی معابر - شمال

یکی از دلایل اصلی آبگرفتگی در معابر عمومی شهرهای شمالی، انباشته‌شدن زباله‌ها در جوی آب خیابان‌هاست که به مرور زمان به آبگرفتگی معابر منجر می‌شود. با توجه به اینکه این مشکل امری غیرقابل تردید است اما تاکنون کاری در این مورد صورت نگرفته و با هر بارش معمولی، خیابان‌های شهرهای مازندران ازجمله مرکز استان به دریاچه تبدیل می‌شود. اما چرا شهرداری ساری یا سایر شهرهای مازندران در این زمینه اقدامی نکرده یا تدبیری نیندیشیده‌اند؟

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر ساری در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: بروز آبگرفتگی‌های بی‌حد در سطح خیابان‌های اغلب شهرهای شمالی به‌ویژه مرکز استان، گفتنی‌های نهان و رازهای سر به مهر بسیاری دارد. مهدی رضایی فرح‌آبادی ادامه می‌دهد: شهرداری‌های 54 شهر مازندران به‌ویژه شهرهایی که نسبت به سایر شهرها گستره سفره‌های آب زیرزمینی‌شان نه‌تنها وسیع است بلکه هم فاصله‌ای با سطح زمین ندارد، می‌توانند در هدایت آب‌های سطحی به جمع‌آوری آنها با ارائه طرح‌های فنی، مهندسی، در سطح حداقل هم که شده رفع مشکل کنند.

وی درخصوص اینکه چرا تا‌کنون اقدامی صورت نگرفته به برخی از دلایل اشاره می‌کند: طولانی‌شدن بی‌جهت فاز مطالعاتی طرح‌ها، به فراموشی سپرد‌ه‌شدن اجرای طرح‌های جامع هدایت و جمع‌آوری آب‌های سطحی، اختلاف مالی یا فنی شهرداری فلان شهر با فلان شرکت مشاور و یا اعتبارات قطره‌چکانی، مانع اجرا یا پیشرفت چنین طرح‌های مهمی می‌شوند.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر ساری می‌گوید: بیش از 13سال از زمان به پایان رسیدن فاز مطالعاتی طرح هدایت و جمع‌آوری آب‌های سطحی شهر ساری می‌گذرد. اعتبار اولیه درنظر گرفته شده در سال 78 برای اجرای این طرح 45میلیارد تومان بوده که باتوجه به گذشت مدت طولانی از زمان تصویب طرح تا لحظه عملیاتی‌شدن آن، هزینه اجرا به چند برابر افزایش یافت و نهایتا این طرح با هدف رفع آبگرفتگی معابر شهر و جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی به رودخانه تجن و گذرخان و اسپورد مشکلات این بخش را به حداقل ممکن رساند.

با این حال رضایی فرح‌آبادی سامانه 137را بهترین راه برای برقراری ارتباط شهروندان ساروی و در جریان قراردادن شهرداری و شورای شهر از آبگرفتگی‌های موجود در سطح شهر و حتی حاشیه شهر دانسته و ادامه می‌دهد: همانطور که می‌دانید مشکلات آبگرفتگی معابر چند دلیل دارد؛ عدم‌کشش نهرها، عدم‌لایروبی نهرها به‌دلیل طراحی نامناسب و اشغال بسیاری از نهرها توسط برخی فرصت‌طلبان و تبدیل آن به نهرهای متروکه. با بررسی‌های به‌عمل آمده مشخص شده است که آبگرفتگی‌ها هنگام بارندگی ناشی از کمبود ظرفیت کانال‌ها و جوی‌ها و عدم‌نظافت لازم دریچه‌ها و کانال‌هاست که رفع این مشکل با اجرای طرح جامع هدایت و جمع‌آوری آب‌های سطحی به یقین از دغدغه‌های مردم خواهد کاست.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر ساری خاطرنشان می‌کند: اگرچه شهرداری با پیگیری و همکاری کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی همواره بازدیدهای متعدد از نحوه لایروبی بموقع جوی‌ها و رفع گرفتگی دریچه‌ها و کانال‌ها دارد اما آنچه به این مشکل دامن می‌زند ریختن زباله در جوی‌هاست که موجب آبگرفتگی می‌شود. وی از شهروندان می‌خواهد برای دستیابی به نتیجه لازم از ریختن زباله در جوی‌های موجود در سطح شهر و حاشیه آن جدا خودداری کنند.

عضو شورای شهر ساری می‌گوید: اگر شهروندان پیش از بارندگی، مدیریت شهری را از مشکلات نهرها و جوی‌های مناطق مسکونی و محل کار خود چه از حیث عدم‌لایروبی و چه از نظر اشکال در طراحی هندسی آگاه کنند تا به وقت، رفع مشکل شود، بی‌تردید بارندگی‌های امسال فارغ از نگرانی و بیش از سال‌های پیش، پربرکت خواهد بود.

وی اظهار می‌کند: امید مسئولان شهرداری و اعضای شورای اسلامی این است که با همکاری شهروندان محترم، شهری از هر نظر شایسته داشته باشیم و این امر، ممکن نیست مگر با همدلی و تعامل مردم با شورای اسلامی شهر و شهرداری به‌ویژه سامانه 137که امیدواریم شاهد فعالیت 24ساعته آن در سه نوبت کاری باشیم و براساس اطلاعاتی که شهروندان در اختیار شهرداری و شورای اسلامی شهر می‌گذارند، ثابت کنیم مدیریت شهر قبل از هرچیز بر پایه اطلاعات شهروندان و مشارکت  همه جانبه آنان استوار است.

کد خبر 199898

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز