دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۸
۰ نفر

دکتر مازیار حسینی* : پروژه ملی افزایش ظرفیت بزرگراه صدر و تونل نیایش در هفته اول اردیبهشت‌ماه به‌طور رسمی با حضور شهردار محترم تهران آغاز به‌کار خواهد کرد. این پروژه عظیم به اعتراف تمامی کارشناسان و مسئولان کشور، پروژه‌ای عظیم است؛ هم به لحاظ زمانبندی و هم به لحاظ ابعاد کار.


تونل رسالت- نخستین تجربه ساخت تونل در پایتخت- به‌مدت 11سال به دارازا کشید. این تونل 950متر طول دارد. اما با احداث تونل توحید رکوردی تازه در ساخت تونل شهری به‌وجود آمد. طول تونل توحید دوهزار و 700متر است که در مدت 36‌ماه به بهره‌برداری رسید. با احتساب طول مسیر تونل نیایش که بیش از چهارکیلومتر مسیر رفت و چهار کیلومتر مسیر برگشت در آن پیش‌بینی شده است، اگر بخواهیم با رکورد تونل توحید، این سازه را احداث کنیم، بیش از 64‌ماه طول خواهد کشید، این در حالی است که معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران با بررسی تمامی شرایط و حجم کار پس از کلنگ زنی رسمی این پروژه در هفته اول اردیبهشت‌ماه سال‌جاری قصد دارد 24ماهه این پروژه و دوطبقه کردن بزرگراه صدر را به بهره‌برداری برساند.

تونل نیایش پیچیدگی‌های بسیاری دارد؛ علاوه بر رمپ و لوپ‌های منتهی به این تونل، معاونت فنی عمرانی درنظر دارد تا بزرگ‌ترین پارکینگ زیرزمینی خاورمیانه را در حاشیه تونل نیایش به بهره‌برداری برساند. تردیدی نیست که با وجود بیمارستان شهید‌رجایی، پردیس سینمایی ملت و مجموعه عظیم بوستان ملت، معضل پارکینگ باعث شده است که بسیاری از خیابان‌های حاشیه این مسیر انباشته از خودرو باشد؛ از این‌رو احداث یک پارکینگ در این منطقه ضروری به‌نظر می‌رسد. با احداث یک پارکینگ زیرزمینی با ظرفیت چهار هزار خودرو در حاشیه تونل نیایش، هم معضل کندی تردد در خیابان‌های اطراف حل خواهد شد و هم شهروندان ساکن منطقه دارای محیطی آرام می‌شوند. نکته جالب در ساخت این پارکینگ توجه به فضاهای مذهبی است، به‌نحوی که با احداث یک مسجد در طبقه فوقانی پارکینگ، علاوه بر ایجاد فضایی مذهبی در کنار مجموعه بوستان ملت، راه‌های دسترسی پیاده‌ها به پارکینگ، از طریق مسجد خواهد بود تا روح معنوی نیز در ساخت پروژه‌های عمرانی تجلی یابد؛ در واقع معاونت فنی عمرانی با این اقدام تنها به کالبد شهر توجه نمی‌کند بلکه دادن روح زندگی به شهروندان محترم تهرانی را بخشی از مسئولیتش در احداث سازه‌های عمرانی می‌داند.

در کنار تونل نیایش، طرح دو طبقه‌کردن بزرگراه صدر به‌عنوان یک طرح ملی در دستور کار این معاونت قرار دارد. مطالعات ژئوپلیتیکی و ایستایی برای این پروژه انجام شده است و این سازه تنها یک سازه عمرانی نخواهد بود بلکه اثری زیبا و هنری به شهروندان تحویل خواهیم داد.

یکی از اقدامات ما برای احداث پل بزرگراه صدر که منجر به دوطبقه‌شدن این بزرگراه می‌شود، حذف کابل فشار قوی برق به همت مسئولان محترم سازمان منطقه‌ای برق تهران در وسط بزرگراه است که به زیر زمین منتقل می‌شود. علاوه بر این کارخانه‌ای برای ساخت قطعات پیش‌ساخته در نزدیکی این بزرگراه احداث خواهیم کرد تا به سرعت این پروژه را ساماندهی کنیم؛ البته دغدغه اصلی این است که برای شهروندان محترمی که در این مسیر تردد می‌کنند یا در حاشیه بزرگراه ساکن هستند، کمترین مزاحمت به‌وجود‌ آید. ممکن است شهروندان ساکن این منطقه با محدودیت‌هایی روبه‌رو باشند اما شیرینی بهره‌برداری از این پل شاید آنان را در همراهی با شهرداری تهران مصمم‌تر کند که امیدواریم اینگونه هم باشد.

علاوه بر مباحث فنی که در افزایش ظرفیت بزرگراه صدر مورد توجه قرار گرفته، رویکردی است که معاونت فنی عمرانی شهرداری مجدانه درصدد تحقق آن است؛ رویکردی که تنها فعالیت عمرانی در آن مورد نظر نبوده بلکه احداث سازه‌ای که همراه با زیبایی باشد نیز مدنظر است.

این پروژه ملی دستاوردهای بسیاری با خود خواهد داشت که ازجمله آن افزایش دانش فنی است. در واقع در پروژه تونل نیایش و افزایش ظرفیت بزرگراه صدر، ما تلاش خواهیم کرد تا زمان انجام یک پروژه عمرانی را به حداقل‌ترین زمان ممکن کاهش دهیم. هم‌اکنون زمان متوسط برای پروژه‌های عمرانی در کشور با توجه به فعالیت‌های دولت‌های هشتم و نهم در حدود هشت سال است اما پروژه ملی تونل نیایش و افزایش ظرفیت بزرگراه صدر، با توجه به نظام فنی اجرایی نوین احداث خواهد شد؛ نظامی که علاوه بر سه رکن اصلی کارفرما، مشاور و پیمانکار، دارای دو رکن تازه دیگر شامل مدیریت پروژه و مدیریت منابع پروژه نیز هست. این اقدام به‌معنای آن است که روشی نوین در احداث یک سازه بزرگ و ملی به اجرا گذاشته می‌شود تا در کنار دانش فنی که هم‌اکنون نزد مهندسان ایرانی است، تجربه‌ای تازه به‌دست آوریم. پروژه ملی تونل نیایش، عیدی مدیریت شهری به شهروندان در ابتدای سال92 خواهد بود. این وعده صادقانه ما به همه شهروندان تهرانی است.

* معاون فنی عمرانی شهرداری تهران

کد خبر 198534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز