مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

هفته‌ گذشته لیستی ‌از تونل‌های بلند بالای پنج کیلومتر در سایت انجمن بین‌المللی تونل منتشر شد که مرور آن حاوی یک خبر خوب برای جامعه‌ مهندسی ایران بود.

طبق لیست انجمن بین‌المللی تونل تونل 10252متری نیایش دومین تونل بلند جاده‌ای و شهری دردست احداث طی سال 2012 است.درمقوله تونل‌های جاده‌ای بلند جهان، تاکنون نام 120تونل در لیست سازه‌های ترافیکی معتبر از نگاه مجامع بین‌المللی علمی ثبت‌شده ‌است. منظور از تونل‌های جاده‌ای تونل‌هایی هستند که برای خودروها ساخته‌شده و این تونل‌ها از تونل‌های ریلی تفکیک‌‌شده‌اند.

تونل‌های جاده‌ای خود به دو دسته تونل‌های شهری و تونل‌های بین‌شهری تقسیم‌می‌شوند. از 120تونل جاده‌ای بلند دنیا، کمتر از یک‌سوم آنها در محیط‌های شهری اجرا‌شده‌اند. با منظورکردن آمار تونل‌های سال 2012میلادی، هم‌اکنون 33تونل‌جاده‌ای بلند که بالای پنج کیلومتر طول‌دارند، در سراسر دنیا در دست ساخت است و تونل‌نیایش یکی‌از این تونل‌ها به‌شمارمی‌رود. از طرفی باید سال 2012را سال تونل‌ها نامید چرا که در این سال 15تونل بلند جاده‌ای به بهره‌برداری خواهد رسید.

تونل‌ نیایش، دومین تونل درسال 2012

ازبین تونل‌های بلند جاده‌ای و شهری که درسال 2012به بهره‌برداری می‌رسند، تونل بائوتاشان‌چین به‌لحاظ طول درصدر قراردارد. این تونل دودهانه داشته و بین شهرهای پینگ‌یائو و یوشه قراردارد. طول تونل‌10480متر است. بعداز این تونل، تونل‌نیایش به‌طول 10252متر قراردارد که در مدت‌زمان 23‌ماه از شروع عملیات‌اجرایی، کار احداث آن به‌طورکلی پایان خواهد‌پذیرفت.

فعلاً شانزدهم هستیم

اما دربین تونل‌های جاده‌ای شهری ساخته‌شده و بدون‌احتساب آمار سال 2012 تونل‌نیایش به‌لحاظ طول، شانزدهمین تونل بلند دنیا به‌حساب می‌آید.

کد خبر 188408
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز