گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: سود سپرده‌های حج عمره و تمتع رازی است که سازمان حج و زیارت و بانک‌های عامل هنوز حاضر به فاش کردن آن نیستند.

 پس از درج چند گزارش و یادداشت در روزنامه‌ همشهری درباره شفاف نبودن سود متعلقه به سپرده‌های حج عمره و تمتع نزد بانک‌های عامل و اینکه تا‌کنون اعلام نشده چند درصد سود به این سپرده‌ها تعلق می‌گیرد، معاون سازمان حج و زیارت در اظهاراتی به مهر گفت: سود سپرده‌های عمره متقاضیان متعلق به سازمان حج نیست و براساس ماندگاری پول سود پرداخت می‌شود. غلامرضا رضایی افزود: میزان و نحوه پرداخت سود سپرده‌های عمره ربطی به سازمان حج و زیارت ندارد و بانک مرکزی میزان آن را مشخص می‌کند. وی اظهار کرد: براساس ماندگاری سپرده در بانک، سود محاسبه خواهد شد وهنگام ثبت‌نام زائران در کاروان‌ها سود محاسبه و متقاضیان باید مابه‌التفاوت قیمت عمره را بپردازند.

ابهام در سود سپرده‌ها

اظهارات معاون سازمان حج و زیارت در حالی است که متقاضیان اعزام به حج عمره و تمتع براساس توافقنامه سازمان حج و زیارت با بانک‌های عامل در این بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند و سازمان حج و زیارت می‌بایست از حقوق سپرده‌گذاران دفاع کند. باید مشخص شود سود سپرده‌های حج چند درصد است، مبنای محاسبه سود چگونه است و نوع سپرده چیست. این حق قانونی هر سپرده‌گذار است که به‌طور کاملا شفاف بداند طی مدتی که پولش در بانک بوده چند درصد سود به آن تعلق گرفته و هزینه اعزامش به عمره یا تمتع چقدر است و چه مبلغی باید بپردازد. آیا ارائه صورتحساب که در آن سود سپرده هر سپرده‌گذار در بانک طی مدتی که پول متقاضی اعزام به حج نزد بانک بوده با ذکر هزینه مربوطه و مبلغ مابه‌التفاوتی که باید برای اعزام واریز شود در عصر تکنولوژی و فناوری اطلاعات امری بسیار دشوار است؟

سود شش درصدی

بهمن 90مسئولان بانکی اعلام کردند که سود سپرده شش‌درصدی اعتراض سپرده‌گذاران عمره را به‌دنبال داشت و آنها بر این نکته اصرار داشتند که چرا سود سپرده‌گذاری عمره مانند سایر سپرده‌ها محاسبه و پرداخت نمی‌شود. ‌سال گذشته سیدشمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت نیز گفت: نرخ سود سپرده‌ها بین هفت تا 20درصد است و باید نرخ سود سپرده‌های یکساله 17درصد و پنج ساله 20درصد باشد. همچنین نرخ سود سپرده‌های بین یک تا پنج سال در اختیار بانک‌هاست. به‌نظر می‌رسد محاسبه سود سپرده‌گذاران عمره مبنایی به غیراز سایر سپرده‌ها دارد و نباید انتظار شفاف‌سازی در این‌باره را داشت.

در همین حال چند روز پیش رئیس سازمان حج و زیارت‌ اعلام کرد: سود سپرده‌های حج و عمره‌ مردم در بانک‌ها براساس آخرین بخشنامه‌ بانک مرکزی مشخص می‌شود. سیداحمد موسوی درباره‌ تلاش برای واقعی‌شدن سود سپرده‌های عمره و حج مردم در بانک‌ها و همچنین بی‌ارزش شدن پول مردم با توجه به افزایش ارز و هزینه‌های عمره‌ امسال به ایسنا گفت: برخی از مردم تصور می‌کنند که این پول‌ها در اختیار سازمان حج و زیارت است‌، درحالی‌که این پول‌ها در اختیار بانک‌های عامل (ملی و ملت) است و سازمان‌ حج و زیارت با این پول‌ها کاری ندارد. وی نیز بدون اشاره به دلایل اینکه چرا ریز مسائل مالی هر زائر اعلام نمی‌شود، اظهار کرد: سود پول او براساس آخرین بخشنامه بانک مرکزی مشخص می‌شود و در اختیارش قرار می‌گیرد. موسوی افزود: وقتی زائر برای ثبت‌نام مراجعه کرد،‌ مبلغ سپرده و سود آن از کل هزینه سفر، کسر و مابه‌‌التفاوت آن از زائر گرفته می‌شود. مردم از سازمان حج و زیارت توقع دارند به صراحت اعلام کنند که مبنای محاسبه سود سپرده‌های حج عمره و تمتع چیست، شش درصد است یا 20درصد؟ شاید بخشی از دکانی که رئیس سازمان حج و زیارت از باز بودن آن در این سازمان خبر داده است مربوط به همین ماجراست.

کد خبر 197605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز