گروه شهرستان‌ها: طی چند روز گذشته هوای اغلب استان‌های کشور با نوسانات خاصی همراه بوده و همین امر باعث شده تا بسیاری از محورهای روستایی، شهری و برون‌شهری مسدود شود و خسارات قابل‌توجهی نیز به بار آید.

برف

 جالب اینجا بود که نیمه برخی از استان‌ها را توفان شن و گرد و خاک در بر گرفته بود و نیمه دیگر آنها را رگبار باران و سیلاب. طی روزهای جمعه و شنبه توفان شن قسمت‌هایی از جنوب‌شرق کشور را درنوردید و به همین‌خاطر چند محور در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان‌ مسدود شد. در همین ارتباط مرکز اطلاعات راه‌های شمال و جنوب سیستان و بلوچستان اعلام کرد: توفان شن و گرد و خاک سبب مسدود شدن محور زاهدان - بم و ایرانشهر - بم در حوزه مسجد حضرت ابوالفضل(ع) شد. البته گزارش اداره‌کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد که امروز از میزان گرد و خاک به میزان قابل‌توجهی کاسته خواهد شد و به‌احتمال فراوان تردد در این محورها به حالت عادی بازمی‌گردد. در استان کرمان نیز اعضای دو تیم گردشگری در توفان شن گرفتار شدند. این توفان که صبح روز جمعه در شهر کرمان، شهداد و کویر لوت آغاز شده بود باعث اختلال در تردد خودروهای عبوری از محورهای این منطقه شد که با حوادثی ازجمله گرفتار شدن 55نفر از اعضای این دو تیم همراه بود.

این در حالی بود که کمی آن‌طرف‌تر در این استان، بر اثر بارش باران در شهرستان ریگان دست‌کم راه‌ ارتباطی 10روستا قطع شد. فرماندار ریگان در همین خصوص گفت: بر اثر بارندگی در مناطق کوهستانی شهرستان ریگان و جاری شدن رودخانه‌ها راه ارتباطی 10روستای این شهرستان تخریب شد. محمد برزنگ در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: به‌دلیل خسارت زیاد سیل به راه منطقه ده‌رضا ارتباط بیش از یک‌هزار و 500خانوار در این منطقه قطع و بیش از 400میلیون تومان خسارت در زمینه راه به این منطقه وارد شد. البته وی تصریح کرد: به‌زودی این محورها بازگشایی می‌شود.

مشکلات اساسی در پیرانشهر

طی چند روز گذشته برف شدیدی در استان‌های شمال‌غرب و غرب کشور نیز بارید که بارش بیش از دومتر برف در جنوب استان آذربایجان‌غربی سرآمد آنها بود. در این میان بارش برف با قطعی آب و برق و آب بخشی از شهرستان پیرانشهر همراه شد. البته با وجود تلاش شبانه روزی راهداران این شهرستان در برف روبی محورهای روستایی، 95روستای این شهرستان در محاصره برف قرار گرفته و اهالی آنها با مشکلات اساسی روبه‌رو شدند. مجاهدی، فرماندار پیرانشهر درخصوص آخرین وضعیت این شهرستان گفت: خسارات قطعی برآورد نشده است اما بارش سنگین برف موجب خسارات زیادی به دکل‌های انتقال جریان برق و شکسته شدن بیش از 20دکل بزرگ شبکه انتقال در این شهرستان شده بود که این امر موجب شد تا جریان برق در این شهرستان بیش از دو روز قطع شود. شایان ذکر است طبق آمار اعلام شده ارتفاع برف در مناطق شهری این شهرستان یک متر و در ارتفاعات و مناطق کوهستانی نیز به بیش از دومتر رسید. با توجه به بارش شدید برف و کولاک طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، راه حدود 700روستا در کردستان مسدود شده بود که بازگشایی راه‌های روستایی با حضور نیروهای راهداری همچنان ادامه دارد و تاکنون بیش از نیمی از راه‌های مسدود شده بازگشایی شده است. در این استان بارش برف به حدی شدید بود که موجب قطع برق و تلفن در بیش از 200روستای شهرستان سقز شد. آرش لهونی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کردستان اعلام کرد که امدادگران جمعیت هلال احمر سقز تنها در طول دو روز، هزار و 500مسافر گرفتار در برف و کولاک را نجات داده و در محل‌های مناسب اسکان داده‌اند.

برف یک‌متری در علی‌آباد کتول

بارش شدید برف همراه با کولاک در روزهای اخیر سبب بسته شدن راه ارتباطی روستاهای کوهستانی دهنه محمد آباد علی آبادکتول نیز شد. روز گذشته اسماعیل گرزین، رئیس اداره راه و شهرسازی علی‌آباد کتول گفت: مسیرهای ارتباطی همه روستاها باز است اما در روستاهای سیاه مرزکوه، افراتخته، چه جا و میان رستاق به‌علت بارش سنگین برف و صعب العبور بودن و یخ زدگی سطح جاده امکان رفت‌وآمد وجود ندارد تا کاملا پاکسازی شود. گفتنی است در روستاهای یاد شده ارتفاع برف بیش از یک متر گزارش شده است.

پیش‌بینی سازمان هواشناسی

این در حالی است که نقشه‌های پیش‌یابی نشان می‌دهد با وجود اینکه تا روز سه‌شنبه در اغلب استان‌های کشور جوی پایدار حاکم است اما در شرق استان مازندران و غرب و جنوب استان گلستان به‌ویژه در اتفاعات طی این مدت احتمال بارش برف همراه با وزش باد وجود دارد به همین‌خاطر رانندگانی که قصد تردد از جاده‌های این استان‌ها را دارند باید زنجیر چرخ همراه داشته باشند. سازمان هواشناسی کشور پیش‌بینی کرده است که طی امروز و فردا آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش می‌یابد. همچنین دمای هوا در اغلب نقاط کشور افزایش نسبی خواهد داشت. براساس این پیش‌بینی به‌تدریج از روز دوشنبه در سواحل دریای خزر و بخش‌هایی از شمال‌غرب کشور افزایش ابر و بارش برف و باران و کاهش دما رخ خواهد داد. این وضعیت در روز سه‌شنبه به برخی از مناطق شمال‌شرق و دامنه‌های جنوبی البرز نیز کشیده می‌شود.

کد خبر 197593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز