دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، پر از رمز و رازهای فراوان است. انسان عصر دیجیتال در تلاش است با تکنولوژی روز گوشه‌ای از این شگفتی‌ها و رمز و رازها را بر ملا سازد.

snow

 

 

تکنولوژی روز این بار سفری به درون دانه های برفی کرده است. سفری زیبا جذاب و هیجان انگیز.... اگر شما هم کنجکاو هستید، بدانید در درون این دانه های برفی چه می گذرد با ما همسفر شوید...

محققان مرکز تحقیقات کشاورزی مریلند -آمریکا با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونیکی بسیار پرقدرت به درون این دانه های برفی وارد شده و  اشکال مختلفی از این دانه های زیبای برفی را ثبت کرده اند.
محققان برای تهیه مجموعه این تصاویر، دانه های برف را در دماهای مختلف جمع آوری کرده و از آنها عکس برداری کردند. نتیجه بسیار زیبا و فوق العاده بود.
به گزارش لارپوبلیکا، تحقیق بر روی ساختار تشکیلی برف در بخشهای مختلف علم و همچنین درک بهتر فعالیتهای مختلف در تولید محصولات کشاورزی و فعالیتهای روزانه انسانها تاثیر گذار و به نوعی حیاتی است.

در این تحقیقات مشخص شده است که هیچ دانه برفی به دیگری شباهتی ندارد. یعنی شما نمی توانید دو دانه برفی هم سان یا هم شکل پیدا کنید. به همین دلیل  اشکال دانه های برفی را به دسته های مختلف تقسیم کردند.

 

عکاسی از بلورهای برف

دانه های برف در ابرها پدید می‌آیند که خود آ نها از قطرات کوچک آب تشکیل شده اند. این قطرات آب در بلورهای برف منجمد می‌شوند و حبابهایی را درست می‌کنند که شکل آنها در تصاویر موجود است.

بلورهای این دانه برفی ابتدا به صورت ستونی رشد کرده و در نیمه راه تغییر روش داده و به سمت رشد صفحه‌ی می‌روند. این اتفاق‌ها  زمانی روی می‌دهند که بلور وارد بخشی با دماهای متفاوت می‌شوند.

اگر بلورهای ستونی بسیار دراز و باریک شوند، به سوزن شباهت پیدا می‌کنند. سوزن هایی که گاهی تو خالی و گاهی هم در انتها بلور دیگری شکل می‌گیرد.

این بلورها نه صفحه‌ی هستند و نه ستونی، بلکه از تعدادی بلور یخ تشکیل شده‌اند که به هم می چسبند. هر شاخه از این بلورها به یکی از بازوهای بلور ستاره‌ای شباهت دارد اما جهت قرار گرفتن شاخه‌ها نامرتب و تصادفی است.

عکاسی از بلورهای برف

دندریت‌های ستاره مانند، شش شاخه متقارن اصلی دارند که شاخه های فرعی بسیاری روی آنها قرار گرفته است. این کریستال‌ها قطری در حدود 5 میلی لیتر یا بیش تر دارند اما در هر حال کاملاً مسطح هستند و ضخامتشان کمتراز یک میلی متر است.

عکاسی از بلورهای برف

دانه‌های برف در ابرهای آشفته سرگردان هستند و برای همین شکسته، بدشکل و از شکل افتاده به زمین می‌رسند. بارش به خصوص هنگامی که باد سخت به آنها می‌وزد، بیشترین مقدار بلورهای نامنظم را به همراه خود به زمین می‌آورند.

اما به این گل زیبا در تصویر بالا نگاه کنید. به نظر شما این گل رویایی می‌تواند نتیجه سر سختی، مقاومت و عبور از دما‌های مختلف باشد. اگر چنین است، که هست... بیایید ماهم سر سختانه در برابر تمامی مشکلات مقاومت کنیم. چرا که نتیجه به این زیبایی بدست خواهیم آورد.

www.its.caltech.edu

کد خبر 197109
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز