گروه اجتماعی: در پی انتشار خبر صدور حکم برداشت از حساب ایران‌خودرودیزل، با عنوان «شاکیان هوو پول می‌گیرند» در روزنامه همشهری، این شرکت خودروسازی با ارسال متنی نسبت به انتشار این گزارش واکنش نشان داد.

متنی که بدون نام و با امضای «مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل» از شرکت ایران‌خودرو دیزل به روزنامه همشهری رسیده، به این شرح است:
در صفحه هجده روزنامه همشهری مورخه سیزدهم آذرماه مطلبی با تیتر درشت، تحت عنوان: «شاکیان هوو پول می‌گیرند» چاپ شد که بخش عمده‌ای از سطور صفحه مذکور را به‌خود اختصاص داده بود. با یک نگاه اجمالی به مطلب مذکور، خواهید دید که شامل مجموعه‌ای از مطالب پراکنده است که مربوط به ماه‌ها و بعضا سال‌ها پیش بوده و جمع‌آوری‌کننده مطلب به‌صورت گزینشی آنها را از سایت‌های مختلف کپی کرده و پاراگراف‌های متعددی با جملات این چنینی آغاز می‌شود: نیمه‌های سال89 بود که...، همان روزها وزیر دادگستری با بیان این که...، معاون وزیر صنایع و معادن نیز گفته بود...، اما در دیگرسو مؤسسه استاندارد تأکید داشت... و موارد دیگر.
سؤال این است که چرا باید پرتیراژترین روزنامه کشور رویکرد این‌چنینی در مورد یک بحث خاص داشته باشد؟

مطالبی که در آن نوشتار از منابع مختلف و پراکنده کپی شده، تماما در زمان خود مورد بحث کارشناسی و تخصصی قرارگرفته و افکار عمومی در همان زمان اطلاعات لازم را از هر دوسوی بحث دریافت کرده و قضاوت نموده بودند. اینکه دوباره و به‌طور یکجانبه مسائل کهنه مجددا مطرح شده و به قول معروف نبش قبر می‌شوند و با تیتر درشت و اشاره صفحه اول، توسط آن رسانه محترم در معرض قضاوت افکار عمومی قرار می‌گیرد، جای سؤال و تعجب دارد. هدف شرکت ایران‌خودرودیزل از ارسال این جوابیه به چالش کشیدن مجدد اذهان عمومی نیست و معتقدیم بیان مباحث تخصصی و فنی، جایگاه ویژه و مخاطب خاص خود را دارد که در وقت خود بارها انجام شده و تکرار آن هم دلیلی ندارد.

شرکت ایران‌خودرو دیزل ضمن آنکه پیگیری از مراجع قانونی را حق خود می‌داند، از آن مسئول محترم نیز تقاضا دارد برابر قانون مطبوعات، نسبت به انعکاس عین این جوابیه در نخستین شماره روزنامه، در همان صفحه، همان ستون و با همان اندازه تیتر اقدام فرمایید.

توضیح همشهری:
1- اگرچه متن شرکت ایران‌خودرودیزل که به‌دست روزنامه همشهری رسیده، «پاسخ» هیچ بخشی از گزارش «شاکیان هوو پول می‌گیرند» نیست، اما مخاطب‌مداری روزنامه همشهری چنین اقتضا می‌کند که این یادداشت را به انتشار برساند.
2- اشاره به سابقه یک خبر و گزارش سرنوشتی که بر آن موضوع گذشته است، امر متداولی است که در جهت احترام به مخاطب و آگاه کردن مخاطبی است که از پیشینه و پیامدهای زنجیره رویدادهای منتهی به خبر روز، خبر نداشته و اکنون با خواندن یک گزارش حق دارد که سابقه و تبعات آن را بداند.

3- روزنامه همشهری قصد دامن زدن به اخبار تلخی چون تعداد کشته‌شدگان تصادف‌هایی که پای هوو در آنها در میان بوده و مانند آن ندارد، و گزارش مذکور براساس گفته‌های مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران تهیه‌ و سابقه آن افزوده شد. اما ارسال متن مدیریت ارتباطات شرکت مذکور چنین به‌نظر می‌رساند که شرکت ایران‌خودرودیزل بیشتر، سعی در باقی‌ماندن این موضوع در جریان اخبار را دارد.

4- ماده 23 قانون مطبوعات درباره وظیفه یک رسانه مکتوب به هنگام دریافت یک جوابیه [و نه متن بدون حتی یک سطر پاسخ] به شرح زیر است که کپی کردن آن از پایگاه‌های مرجع اینترنتی می‌تواند ضریب خطا را در استناد ‌کاهش دهد.هرگاه درمطبوعات مطالبی مشتمل بر توهین یا افترا، یاخلاف واقع یا انتقاد نسبت به شخص (اعم از حقیقی یاحقوقی) مشاهده شود، ذی‌نفع حق دارد پاسخ آن را ظرف یک ماه، کتبا برای همان نشریه بفرستدو نشریه مزبور موظف است اینگونه توضیحات و پاسخ‌ها را در یکی از دو شماره‌ای که پس از وصول پاسخ منتشر می‌شود، درهمان صفحه وستون و با همان حروف که اصل مطلب منتشر شده است، مجانی به چاپ برساند، به شرط آنکه جواب از دوبرابر اصل تجاوز نکند و متضمن توهین و افترا به کسی نباشد.

در پایان اینکه متن ارسالی درپاسخ به کدام بخش گزارش همشهری بوده است را به‌عهده خوانندگان می‌گذاریم.

کد خبر 195391
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز