حامد فوقانی: این روزها تصاویر و خبرهایی منتشر می‌شود که حاکی از دستگیری قاچاقچیان سوخت در کشور است؛ قاچاقچیانی که بیشترشان در آب‌های خلیج‌فارس به‌ دام می‌افتند.

صف سوخت

اگرچه این تصاویر و خبرها از یکسو عزم جدی مرزبانان در مبارزه با این پدیده را نشان می‌دهد اما از سوی دیگر ماجرا واقعیتی تلخ را بازگو می‌کند که در برخی نقاط مرزی کشور به‌ویژه مرزهای جنوبی شکل گرفته است. به‌عبارتی اگر بخواهیم مسئله قاچاق سوخت را از ابعاد مختلف بررسی کنیم به این واقعیت می‌رسیم که چرا اصلا یک‌فرد باید در جنوب کشور برای تأمین نیازهای مالی خود دست به چنین کار غیرقانونی‌ای بزند؟ این نکته از آنجا به ذهن متبادر می‌شود که مثلا در یک‌بخش خبری سیما تصاویری را دیده‌ایم که فردی برای به‌دست‌‌آوردن پول حاصل از فروش سوخت قاچاق، حاضر شده جان خود را به خطر بیندازد و چندصد لیتر بنزین و گازوئیل را در کیسه‌های نایلونی ریخته و با خودروی شخصی خود حمل کند. در واقع این امر شاید نشان‌دهنده مشکل بیکاری در جنوب کشور باشد.

این موضوع را از انتقادهای نماینده مردم آبادان در مجلس هم می‌توان دریافت که اعلام کرد: اگر امروز وضعیت اشتغال استان خوب بود، این همه فقر و بیکاری نمایان نبود. زمانی آبادان و خرمشهر به لحاظ اشتغال حرف اول را در کشور می‌زدند، اما امروز حرف آخر را می‌زنند. فقط طی 9ماه سپری شده از سال 92مشکلات عدیده‌ای برای اهالی جنوب کشور رخ داده است که نمونه آن سیل ویرانگر چندی پیش دشتستان بود که دار و ندار خیلی از آنها را با خود برد. زمین‌های کشاورزی در این سیل آسیب جدی دیدند که بهسازی آنها نیاز به منابع مالی زیاد دارد. به‌عنوان نمونه‌ای دیگر، می‌توان به عدم‌خرید تضمینی محصولاتی مانند گوجه‌فرنگی منطقه آبدان از سوی دولت اشاره کرد که حتی در بازار آزاد هم به قیمت 500تومان به فروش نمی‌رود.

کد خبر 195150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز