گروه شهری: رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: عده‌ای بودجه نقدی و غیرنقدی شهرداری را با هم جمع کرده و فکر می‌کنند شهرداری پول بسیاری دارد و به همین دلیل می‌گویند به شهرداری پول نمی‌دهیم، اما پول شهرداری تهران در برابر وظایف و طرح‌هایش ناچیز است و به مبالغی بیشتر از این نیاز دارد.

مهدی چمران در سومین همایش فصلی مدیران شهرداری با بیان این مطلب اظهار داشت: شهرداری هر قدر پول داشته باشد، نسبت به وظایف و طرح‌هایی که باید اجرا کند و خانه‌هایی که 20سال در طرح مانده و باید آنها را خریداری کند، به ارقامی بیشتر از این نیز دارد. رئیس شورای اسلامی شهر با اشاره به بودجه 91شهرداری تهران گفت: چهار هزار و 300میلیارد تومان بودجه در شورای شهر تصویب شد که با احتساب متمم آن چیزی حدود پنج هزار میلیارد تومان شد.

این کل درآمدی است که شهرداری باید تا آخر سال‌جاری محقق کند. بودجه غیرنقدی درست است که اعتبار محسوب می‌شود اما آن را دوتا سه سال بعد می‌گیرند و الان به‌دست نمی‌آید. چمران با بیان اینکه عده‌ای در جایی جلوی مردم می‌گویند بودجه شهرداری 9هزار و 200میلیارد است که با متمم 11هزار میلیارد می‌شود و در واقع غیرنقدی را نیز محسوب می‌کنند، اظهار داشت: آن وقت بعضی‌ها می‌گویند وزارتخانه و سازمان ما مگر چقدر بودجه دارد؟ شهرداری این همه پول دارد پس پولی به او نمی‌دهیم. وی در ادامه به هزینه‌ها و بدهی‌های شهرداری اشاره کرد و افزود: سه سال پیش مبلغی که شهرداری باید بابت خرید املاک واقع شده در طرح می‌پرداخت حساب کردیم که آن زمان 35میلیارد تومان شد. اکنون نیز شهرداری 1700تا 1800میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی دارد.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه افزود: برای آزاد‌سازی‌ بزرگراه امام علی مبلغ زیادی پرداخت شد. البته مردم نیز مشکل دارند هرچند که شهرداری با آنها راه می‌آید و با اینکه می‌دانم دستور داده شد بیش از قیمت معمول ملکشان را خریداری کنید اما بعد از گذشت شش ماه، افراد همان دو اتاق خود را هم نمی‌توانند خریداری کنند.

چمران دارا بودن روند بهتر اقدامات شهرداری در دیگر شهرهای دنیا را منوط به اعتبار بالای آنها و قابل قیاس نبودن با تهران دانست و اظهار داشت: این چند روز که این بحث‌ها مطرح شد، بودجه برخی شهرداری‌های کشور را جویا شدم. تبریز با احتساب سهامش پنج هزار میلیارد تومان، مشهد پنج هزار میلیارد تومان و اصفهان سه هزار میلیارد تومان اعتبار دارند. خدا را شکر، خیلی خوشحال شدم که در این حد اعتبار دارند اما دلم برای تهران سوخت که پنج هزار میلیارد تومان اعتبار دارد آن هم با این جمعیت گسترده و با حواشی آن که به تهران می‌آیند. بعد فکر می‌کنیم که بودجه تهران زیاد است.

وی تصریح کرد: اعلام بودجه نقدی و غیرنقدی شهرداری با هم، خوب است اما عده‌ای فکر می‌کنند شهرداری پول زیاد دارد و خدای ناکرده اسراف و تبذیر و ریخت و پاش می‌شود و حساب و کتاب ندارد. خواهشم این است که فقط بودجه نقدی را اعلام کنیم. چه کار داریم که بگوییم سه سال دیگر چقدر می‌گیریم. اصلا معلوم نیست بگیریم یا نگیریم. وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت رعایت طرح تفصیلی اشاره کرد و گفت: طرح تفصیلی از مهم‌ترین کارهایی است که در شورا، شهرداری و شورای‌عالی شهرسازی و معماری به وقوع پیوست و بعد از سال 49تهران دارای طرح جامع و تفصیلی شد. رئیس شورای شهر تهران افزود:

همه مخارجی که صرف شده، وقت‌هایی که مشاوران و شهرداری برای این طرح گذاشتند و جلسات متعددی که در شورا برگزار شد، نتیجه‌اش در زمان اجرا و صدور پروانه و اجرای ساختمان مشخص می‌شود. آنجاست که عدالت و نتیجه کار و تلاش و دانش را می‌توان دید. ما اگر آن را تغییر دهیم، زحمات، دانش، تلاش و وقتی که برای طرح تفصیلی گذاشته‌ایم به سادگی از بین می‌رود و به مردم شهر ظلم کرده و بیش از همه بی‌عدالتی خود را نشان خواهیم داد. 

کد خبر 195121
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز