گروه بورس: شرکت‌های ایران‌خودرو، بانک پارسیان و پالایش نفت بندرعباس نقدشونده‌ترین سهام بورس در پاییز امسال بودند و در نقطه‌مقابل سهامداران شرکت‌های صنعت روی زنگان، نیرو سرمایه و بیمه آرمان با رکود سرمایه‌هایشان مواجه بودند.

بورس

به گزارش همشهری، همگام با رشد شاخص‌های بورس تهران در پاییز امسال وضع سهام برخی شرکت‌ها نیز از شرایط مناسب‌تری برخوردار شد اما برخی شرکت‌ها نتوانستند انتظار سهامداران خود را برآورده کنند.تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد با وجود رشد ارزش معاملات بازار سهام در پاییز امسال سهام برخی شرکت‌ها از رتبه نقدشوندگی بالایی برخوردار نبوده است اما در عین حال سهام برخی از شرکت‌ها بار‌ها دست به‌دست شده و رتبه نقد شوندگی آنها افزایش یافته است.

رتبه نقدشوندگی معیاری است که میزان دادوستد یک سهم را نشان می‌دهد و ملاک مهمی برای سهامداران محسوب می‌شود چرا که اگر سهام یک شرکت از رتبه نقدشوندگی بالایی برخوردار نباشد سهامداران برای خرید و فروش این سهم دچار مشکل می‌شوند و اصطلاحا دارایی آنها بلوکه می‌شود.

آمار‌ها نشان می‌دهد که سه شرکت ایران‌خودرو، بانک پارسیان و پالایش نفت بندرعباس نقد‌شونده‌ترین سهام بورس در پاییز امسال بوده‌اند و به‌ترتیب رتبه‌های اول تا سوم نقدشونده‌ترین سهام بورس را به‌خود اختصاص داده‌اند. پس از این سه شرکت به‌ترتیب شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، مخابرات ایران، ایران ترانسفو، آ.س.پ، قند شیروان قوچان، سرمایه‌گذاری پتروشیمی و آذراب در رتبه‌های چهارم تا دهم نقدشونده‌ترین سهام بورس ایستاده‌اند. در نقطه مقابل شرکت‌های صنعت روی زنگان، نیرو سرمایه و بیمه آرمان سه شرکتی هستند که از کمترین میزان نقد شوندگی برخوردارند و سهام این شرکت‌ها در پاییز امسال کمتر دادوستد شده است.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس، پتروشیمی زنجان، نوش مازندران، تهران دارو، پلاسکوکار سایپا و شیمی داروپخش نیز از دیگر شرکت‌هایی هستند که از رتبه نقد شوندگی کمتری در میان سایر شرکت‌ها برخوردارند.

سودآور‌ترین و زیان‌ده‌ترین

آخرین آمار‌ها از وضعیت سود و زیان شرکت‌های بورس بیانگر آن است که سهام شرکت‌های شیمیایی سینا، دوده صنعتی گارس، الیاف مصنوعی، پشم‌شیشه ایران، خوراک دام پارس، صنعتی مینو و صنعت روی زنگان ازجمله سودآور‌ترین سهام بورس در پاییز امسال بوده‌اند.

همچنین در نقطه مقابل شرکت‌های قطعات اتومبیل ایران، آینده‌سازان بهشت پارس، بهنوش، کاشی اصفهان، داده‌پردازی ایران، بیمه دانا و قند نقش جهان در صدر زیان‌ترین شرکت‌های بازار سرمایه ایران قرار گرفته‌اند و از ارزش سهام این شرکت در پاییز امسال بین 41تا 21درصد کاسته شده است.

شرکت‌های قند نقش جهان، مهندسی حمل‌ونقل، صنایع ریخته‌گری ایران، عمران و توسعه فارس، البرز دارو، لیزینگ ایران، گروه صنعتی ملی، لیزینگ رایان سایپا، افرانت، کیمیدارو، زغال سنگ نگین طبس، پارس سوئیچ، مهرکام پارس و قند مرودشت نیز به‌ترتیب رده‌های هشتم تا بیستم فهرست 20شرکت زیان‌ده بورس را به‌خود اختصاص داده‌اند. ارزش سهام این شرکت‌ها نیز در پاییز امسال به‌طور میانگین 14درصد تا 18درصد کاهش یافته است.

کد خبر 194434
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز