همشهری آنلاین: مدیرانتشارات مشق هنر از گردآوری دایره المعارف تصویری از زنان نقاش ایران در قالب کتابی با عنوان "بانوی رنگ" خبر داد.


به گزارش ایرنا، دراین دایره المعارف آثاری از هنرمندانی چون بهجت صدر،منصوره حسینی،لیلی متین دفتری،فیروزه صابری،پروانه اعتمادی،نیلوفر قادری نژاد،فرح اصولی،گیزلاواکا سینایی،ساغر پزشکیان،معصومه بختیاری،رعنا فرنود و منیژه صحی به چاپ رسیده است.

به گفته کمره ای،استادان و بزرگان هنر نقاشی ایران چون آیدین آغداشلو،پرویز کلانتری و محسن وزیری مقدمه ای بر این کتاب نگاشته اند و دیدگاه خود را درباره زنان هنرمند و جایگاه آنها در عرصه تجسمی کشور بیان کرده اند.

به گفته وی گردآوری،تحقیق و پژوهش این کتاب از سوی هیات علمی انتشارات مشق هنر و طی 2 سال انجام شده است.

محمدرضا کمره ای افزود: این دایره المعارف شامل بیوگرافی، تصویر آثار، بررسی نگاه زنان هنرمند به حوزه نقاشی و تاثیرات این افراد بر هنر مشرق زمین است.

وی درباره این کتاب توضیح داد: "بانوی رنگ" که به زندگی و هنر 100 تن از زنان نقاش ایرانی پرداخته است، دربردارنده افرادی است که در دوران معاصر توانسته اند نقش مهمی در رشد و ارتقای این هنر ایفا کنند.

ضمن اینکه بخش انتهایی کتاب نیز به معرفی هنرمندان جوان و تاثیرگذار از نسل جدید اختصاص دارد.

مدیرموسسه انتشارات مشق هنردرباره دلایل خود برای انتشار این کتاب جامعه توضیح داد:در حالی که آثار بسیاری درباره بازیگران سینما و زندگی آنها منتشر شده است،در زمینه زنان هنرمند اقدامی تا به امروز انجام نشده بود،اگر هم اطلاعاتی در این زمینه گردآوری شده ،غیرمتمرکز و پراکنده است.

کمره ای، رفع خلاء موجود در زمینه زنان هنرمند را از جمله اهداف تهیه کتاب "بانوی رنگ" عنوان کرد و افزود:امید است که این کتاب بتواند ضمن ماندگار کردن نام و هنر زنان هنرمند ایرانی در عرصه تجسمی،سال ها تلاش و کوشش آنها در این زمینه را ارج نهد.

وی یکی دیگر از دلایل انتشار این کتاب جامع را کمک به اقتصاد هنر عنوان کرد و گفت: اگر یک مجموعه دار و یا کلکسیونر خارجی قصد خرید آثاری از هنرمندان ایرانی را داشته باشد،مرجعی برای آشنایی ندارد و شاید این کار فرصتی برای آشنایی با این هنرمندان برجسته فراهم کند.

مدیرانتشارات مشق هنر اضافه کرد:این کتاب نفیس که برای نخستین بار منتشر می‌شود،به صورت دو زبانه و در قطع سلطانی تهیه شده است.

کمره ای همچنین به گرانی کاغذ و مشکلات نشر اشاره کرده و خواهان حمایت مسئولان عرصه فرهنگی کشور برای انتشار این کتاب جامع شد.

وی افزود: زمان و مکان رونمایی از دایره المعارف بانوی رنگ با حضور جمعی از هنرمندان پیشکسوت به زودی اعلام می‌شود.

 

کد خبر 193607

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز