یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: در هر دوره سنی، بدن به برخی موادمغذی نیاز دارد که به شادابی پوست کمک می‌کند. این موادمغذی نه‌تنها بر زیبایی ظاهری بلکه بر سلامت‌ ما تاثیر بسزایی دارند.

آجیل

هر ماده‌غذایی سالم زیبایی پوست، افزایش ایمنی بدن، سلامت مخاط دستگاه گوارش، تنفس و گردش خون را تضمین می‌کند. تمام موادمغذی به یک اندازه برای بدن ارزش دارند و هیچ اولویتی میان آنها وجود ندارد و کمبود هر یک از آنها سلامت ما را به خطر خواهد انداخت:


ویتامین A: این ویتامین‌ در بیشتر موادغذایی از جمله گوشت، جگر و منابع حیوانی به وفور یافت می‌شود. پیش‌سازهای ویتامین A به نام کاروتنویید A در منابع گیاهی به‌خصوص آنهایی که رنگ تیره‌تری دارند مثل نارنگی، هویج، گوجه‌فرنگی و اسفناج یافت می‌شود.

روی: این ماده معدنی در منابع حیوانی به‌خصوص گوشت‌ها و در منابع گیاهی مانند انواع آجیل، قهوه و شکلات یافت می‌شود. در گذشته مادران برای شادابی پوست فرزندانشان از قاشق روی در غذاها استفاده می‌کردند اما امروزه انواع مکمل‌ ‌آن در بازار موجود است. البته کسی که رژیم متنوع و متعادلی دارد، نیازی به مصرف مکمل روی نخواهد داشت.

ویتامین E: این ویتامین نوعی آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که در سلامت پوست و مو نقش دارد و در چربی‌های گیاهی مثل روغن آفتابگردان، سویا و... یافت می‌شود. مکمل‌های این ویتامین‌ نیز در بازار موجود است و در صورت کمبود، پزشک آن را توصیه می‌کند. اگر شما غذای روزانه خود را با روغن‌های گیاهی تهیه می‌کنید، نیازی به مصرف مکمل ویتامین E ندارید.

سلنیوم: سلنیوم نوعی آنزیم آنتی‌اکسیدانی مهم است که در سلامت پوست نقش بسزایی دارد. گوشت و نان، منابع غذایی سلنیوم هستند و در برخی مغزها به‌خصوص گردو نیز یافت می‌شود.

امروزه این اعتقاد که ماده غذایی خاصی فقط برای عضو  خاصی خوب است، منسوخ شده است و متخصصان توصیه می‌کنند باید رژیم‌غذایی متعادل و متنوعی داشت تا سلامت و زیبایی به خطر نیفتد.

البته نمی‌توان انتظار داشت با اصلاح تغذیه، تمام مشکلات پوستی حل شود، اما انتخاب رژیم غذایی متناسب و متنوع از تشدید مشکلات پیشگیری می‌کند.

منبع: هفته نامه سلامت

کد خبر 192999
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز