گروه بین‌الملل: سازمان ملل متحد امروز همزمان با روز بین‌المللی همبستگی با فلسطین، پس از فراز و نشیب‌های فراوان با وجود مخالفت‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا شاهد یک رأی‌گیری تاریخی برای به رسمیت شناختن فلسطین به‌عنوان «کشور غیرعضو ناظر» ست؛رای‌گیری‌ای که باعث شده یک صف‌آرایی جدی میان کشورهای مختلف در این رابطه شکل بگیرد.

فلسطین

آمریکا و رژیم صهیونیستی از مدت‌ها قبل و با اعلام طرح درخواست به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین مخالفت شدید خود را با این مسئله اعلام کرده‌ بودند اما در آستانه این رأی‌گیری و به‌ویژه پس از جنگ غزه، کشورهای حامی فلسطین در این راستا افزایش یافته‌اند. براساس پیش‌بینی‌ها و با حمایت گسترده کشورهای جهان ازجمله کشورهای اروپایی پیش‌بینی می‌شود که در رأی‌گیری امروز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ارتقای جایگاه فلسطین از «ناظر دائمی» به «کشور غیرعضو ناظر» موافقت شود که یک پیروزی مهم برای فلسطینی‌ها در عرصه بین‌المللی به‌حساب می‌آید.

سه‌شنبه شب، دولت فرانسه اعلام کرد که از ارتقای جایگاه فلسطین در سازمان ملل متحد حمایت می‌کند تا قدم دیگری در این زمینه برداشته شود. حمایت از تلاش بین‌المللی برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین یکی از وعده‌های فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در زمان رقابت‌های انتخاباتی بود. وزیر امور خارجه فرانسه در نشست مجلس نمایندگان این کشور اعلام کرد که پاسخ فرانسه به این رأی‌گیری در روز پنجشنبه مثبت خواهد بود.

فرانسه به‌عنوان عضو دائمی شورای امنیت نخستین کشور مهم اروپایی بود که موافقت خود را با این ارتقای جایگاه اعلام کرد. آلمان اعلام کرده که با این اقدام مخالف است و انگلیسی‌ها هم به گفته ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه این کشور رأی ممتنع خواهند داد. گفته می‌شود مقام‌های انگلیس به همراه آمریکا اعلام کرده‌اند تنها درصورتی که فلسطینی‌ها متعهد به شکایت نکردن از رژیم صهیونیستی به اتهام جنایات جنگی شوند حاضر به دادن رأی مثبت در مجمع عمومی هستند. مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطین این شرط را رد کرده‌اند.

علاوه بر فرانسه، دانمارک و اسپانیا هم رأی مثبت خود را در این رأی‌گیری اعلام کرده‌اند. گزارش منابع دیپلماتیک نشان می‌دهد که فلسطینی‌ها با وجود تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی احتمالاً خواهند توانست با رأی بالایی به پیروزی برسند. ریاض منصور، نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل متحد روز گذشته گفت: من فکر می‌کنم که درخواست ما با رأی بالایی به نتیجه خواهد رسید. تا به امروز ۱۳۲ کشور جهان، کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند و اکنون فلسطینی‌ها در حال رایزنی در کشورهای مختلف برای جلب رأی مثبت به ارتقای جایگاه در آخرین فرصت‌های باقیمانده هستند. رأی مثبت دو سوم از مجموع ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد باعث می‌شود که فلسطینی‌ها بتوانند به جایگاه کشور ناظر برسند.

حمایت حماس از تشکیلات خودگردان

اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین اعلام کرده است که از تلاش‌های محمود عباس به‌عنوان رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای ارتقای جایگاه فلسطین در سازمان ملل متحد حمایت می‌کند. پیش از این خالدمشعل رئیس دفتر سیاسی حماس هم در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین حمایت خود را از این اقدام اعلام کرده بود. فتح و حماس در جریان جنگ هشت روزه غزه اعلام کردند که اختلاف‌های خود را کنار می‌گذارند تا در مقابل رژیم صهیونیستی بایستند.

تظاهرات حمایت از فلسطین در تل‌آویو

امروز همزمان با رأی‌گیری در مجمع عمومی، قرار است تظاهرات حمایت از درخواست فلسطینی‌ها در تل‌آویو، مرکز رژیم صهیونیستی برگزار شود. گروه‌های مخالف خشونت در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند: ما شهروندان اسرائیل از اقدام تشکیلات خودگردان فلسطین برای ارتقای جایگاه فلسطین در سازمان ملل متحد و تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967حمایت می‌کنیم.
در این بیانیه آمده است: گذشته ثابت کرده است که زور و سلاح راه‌حل این مناقشه نیست و مذاکره تنها راه تشکیل کشور مستقل فلسطین است و فقط از این طریق آینده بهتری در انتظار فرزندانمان خواهد بود.

ارتقای جایگاه مهم

رسیدن فلسطینی‌ها به جایگاه «کشور غیرعضو ناظر» باعث می‌شود که آنها بتوانند به‌صورت جدی در بحث‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کنند و بسیار راحت‌تر عضو آژانس‌ها و سازمان‌های وابسته به سازمان ملل متحد مانند سازمان بهداشت جهانی شوند. در حال حاضر تنها «کشور غیرعضو ناظر» سازمان ملل متحد واتیکان است.

مسئله‌ای که بیشتر از همه باعث نگرانی رژیم صهیونیستی و آمریکا شده احتمال شکایت فلسطینی‌ها در دادگاه کیفری بین‌المللی(ICC) در لاهه از اسرائیل به اتهام جنایات جنگی است. درصورتی که فلسطینی‌ها اساسنامه رم را امضا کنند می‌توانند دعوی قضایی خود را علیه رژیم صهیونیستی مطرح کنند. دادگاه کیفری بین‌المللی نخستین دادگاه برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی است که مقر آن در لاهه، هلند قرار دارد. اساسنامه این دادگاه در ۱۵ ژوئن ۱۹۹۸ در رم به تأیید نمایندگان ۱۲۰ دولت رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی به تازگی نسبت به شکایت علیه این رژیم در این دادگاه هشدار داد و اعلام کرد که درصورت این شکایت اسرائیل اقدام‌های یکطرفه‌ای را برای محافظت از خود انجام خواهد داد. تشکیلات خودگردان شرط کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس برای شکایت نکردن از رژیم صهیونیستی را رد کرده‌اند.

کد خبر 192701
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز