گروه شهرستان‌ها: «ای پشت چرخ خم ز عزای تو یاحسین/ وی نای دهر پر زنوای تو یا حسین»؛ روز گذشته همزمان با عاشورای حسینی، آیین سوگواری در سراسر کشور برگزار شد و مردم در جای‌جای ایران اسلامی به سوگ سالار شهیدان و یاران باوفای او نشستند.

مراسم عزاداری - عاشورا - شهرستانها


عزاداری در امامزاده سیدعباس

هیئت‌های عزاداری در شهر بجنورد پس از عبور از خیابان‌ها در چند مکان ازجمله امامزاده سیدعباس بجنورد و همچنین تپه معصوم‌زاده تجمع کرده و با حضور محبان و دلدادگان به خاندان عصمت و طهارت به عزاداری و سوگواری پرداختند. همچنین آیین عزاداری مردم دارالمصلین شیروان و دارالعلمای اسفراین و شهرهای جاجرم، فاروج و گرمه نیز باشکوه خاصی مانند سال‌های گذشته برگزار شد.

شور حسینی در کرمان

در استان کرمان نیز اصلی‌ترین دسته‌ها در شهر کرمان تشکیل شد. هیئت‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی طبق رسم هر ساله در چند مکان مشخص شهر کرمان ازجمله مسجد قائم (عج)، مسجد امام خمینی (ره)، صفه عزاخانه و تکیه فاطمیه(س) گردهم آمدند و با حضور پرشور و گسترده در غم جانسوز واقعه عاشورا به عزاداری و سوگواری پرداختند.

اوج شور حسینی در زنجان

عزاداران زنجانی هم روز عاشورا با اجتماع در میدان انقلاب شهر زنجان، مساجد و تکایا به عزاداری پرداختند. سپس جماعت هزاران نفری نماز ظهر عاشورا را به جماعت ایستادند و پس از آن نیز خیل عظیم مردم خود را برای برگزاری مراسم شام غریبان آماده کردند.

آیین گل‌مالی در لرستان

در استان لرستان مراسم روز عاشورا در هیئت‌های قدیمی شهر خرم آباد در محلات پشت بازار و درب دلاکان مانند هر سال برگزار شد. عزاداران فراخوانده شده با ندای چمری با حضور در تکیه‌های محله و گل مالی کردن خود گرد آتش می‌ایستند و شروع به سینه زنی و عزاداری می‌کنند و در این هنگام صدای فریادها و ناله‌های هی‌روو، هی روو در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر می‌پیچد و خبر از حادثه‌ای غمبار می‌دهد.

«حسن ، حسین» در میامی

مراسم باشکوهی تحت عنوان «حسن، حسین» با حضور خادمان و انبوه عزاداران طبق آیین سنتی در تکیه اعظم و میدان قتلگاه شهر میامی استان سمنان برگزار شد. نام این مراسم به نحوه سینه‌زدن عزاداران و بر زبان آوردن نام امام حسن و امام حسین برمی‌گردد. امروز نیز آیین نخل گردانی با عظمت خاصی از سوی مردم شاهرود در این شهرستان اجرا می‌شود.

اهتزاز پرچم بارگاه امام حسین(ع)

پرچم متبرک بارگاه ملکوتی امام حسین(ع) در میدان شهرداری رشت به اهتزاز درآمد. به گزارش فارس، این پرچم از کربلا به این شهر آورده شده بود.

مقتل خوانی در خرمشهر

مقتل خوانی، مواکب و زدن سنج و دمام آیین‌هایی سنتی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در خرمشهر است که از دیر باز هرساله با هدف زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدای قیام عاشورا به سبک و روش باشکوهی در این شهرستان برگزار می‌شود. مقتل‌خوانی در خرمشهر دیروز از ابتدای صبح شروع شده و مقتل‌خوان تمام اتفاقات و خطبه‌های امام حسین(ع) و یاران با وفایش را کلمه به کلمه بیان کرده و به تشریح جزئیات واقعه جانگداز عاشورا پرداخت.

نخل‌برداری روز عاشورا در تفت

مراسم نخل‌برداری که نزد مردم تفت نمادی از تشییع تابوت منور حضرت سیدالشهدا(ع) است، ‎همچون سال‌های گذشته، بعدازظهر دیروز مصادف با عاشورای حسینی در حسینیه امام(ره) تفت برگزار شد. این مراسم که در فهرست آثار معنوی کشور نیز به ثبت رسیده است، همه‌ساله با شور خاصی و با حضور هزاران نفر از مردم منطقه و همچنین عزادارانی از سایر نقاط کشور در این شهر برگزار می‌شود. با توجه به شرایط جوی شهر تفت ازجمله بارندگی و مه که از اوایل هفته جاری در منطقه حاکم شده بود، شهروندان تفتی تلاش کردند تا محیط را برای برگزاری باشکوه این مراسم معنوی مهیا کنند.

ابتدای این مراسم نمادهایی از واقعه عاشورا توسط کاروان‌های نمادین وارد حسینیه شد و سپس دسته‌های عزاداری، سینه‌زنان و زنجیر زنان وارد حسینیه شدند و به عزاداری پرداختند. مقارن اذان ظهر، عزاداران به یاد نماز ظهر عاشورای امام حسین(ع) و اصحاب باوفایش، نماز ظهر و عصر را به جماعت برپا کردند. ساعتی بعد، عزاداران با بلندکردن نخل معروف حسینیه و گرداندن آن به حالت دو در محل، «یاحسین یاحسین»‌گویان به عزاداری پرداختند. این در حالی بود که یکی از سادات به‌عنوان راهنما بالای نخل قرار داشت و با راهنمایی وی نخل در محیط حسینیه گردانده شد و سپس در محل خودش قرار گرفت.

برپایی نماز ظهر عاشورا

روز گذشته عزاداران حسینی در سراسر کشور نماز ظهر عاشورا را به یاد آخرین نماز و راز و نیاز حضرت سیدالشهدا حسین ابن علی(ع) در صحرای کربلا ، اقامه کردند. در این میان صفوف به‌هم پیوسته هزاران عزادار حسینی در حرم رضوی، حرم حضرت معصومه و حرم شاهچراغ حال و هوای دیگری به عاشورای حسینی داد. به گزارش مهر در حرم امام رضا(ع) دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری با بلند شدن بانگ اذان علم‌ها و بیرق‌ها را بر زمین گذاشتند و به یاد شهدای دشت کربلا و یاران باوفای امام حسین(ع) نماز خواندند.

فریاد یا محمدا

ظهر که گذشت شعار فریاد یا محمدا، با آتش زدن خیمه‌ها در بیشتر کوچه‌ها و خیابان‌های سراسر کشور طنین‌انداز شد. در این مراسم عزاداران به‌خاطر به آتش کشیده شدن خیمه‌های لشکر امام حسین(ع) و به اسارت رفتن اهل‌بیت او به سوگ نشستند و به سر و سینه کوفتند.

کد خبر 192339

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز