گروه شهری: عزاداران حسینی در روزهای تاسوعا و عاشورا امسال برای نخستین بار در فضایی ویژه، بدون مزاحمت و ترافیک معمول محرم‌های میدان امام حسین و خیابان 17شهریور دسته‌های سینه‌زنی و زنجیر زنی خود را به راه‌انداختند.

محرم

 در چنین شرایطی میدان امام حسین با اقدامات شهرداری تهران در ماه‌های اخیر، به نمادی از شور حسینی پایتخت نشینان تبدیل شده است.اقدامات زیباسازی این مسیر در هفته‌های گذشته تکمله‌ای بر عملیات عمرانی هشت ماهه بود. در‌ماه فروردین سال‌جاری، طرح پیاده‌راه‌سازی در محدوده میدان امام حسین و خیابان 17شهریور آغاز شد و کار به سرعت پیش رفت. در کنار این پروژه که نخستین طرح پیاده راه‌سازی فرهنگی در کشور تلقی می‌شود، کوچه‌ها و فرعی‌های همجوار با طرح به روی خیابان‌ها و مسیر‌های مجاور باز شد تا طرحی بزرگ سامان پذیرد. در هفته‌های منتهی به‌ماه محرم همچنین المان‌های عاشورایی متناسب با این ایام در میدان امام حسین نصب شد.

در میان المان‌های عاشورایی، 72علم و کتل در ضلع غرب و شرق میدان، چیدمان محیطی را برای القای فضای عاشورایی به میدان فراهم آورده است. در بخش نقاشی‌های دیواری سه نقاشی دیواری مرتبط با موضوع سوگواری‌ماه محرم در جداره‌های میدان اجرا و نصب شده است. نصب کتیبه «یا حسین(ع)» و «یا ابوالفضل(ع)» در مقابل سازه‌های پنجره‌ای اطراف میدان و نصب سازه‌های فضایی پیرامون میدان از دیگر فعالیت‌های سازمان زیباسازی در ایام‌ماه محرم است که با نمایش 72پوستر «یاران عاشورایی» آذین‌بندی شده است.

از دیگر المان‌های عاشورایی میدان می‌توان به نصب 72پایه پرچم اطراف میدان اشاره کرد که فضای مناسبی را برای برگزاری مراسم عزاداری در روزهای عاشورا و تاسوعا برای ساکنان شرق تهران فراهم کرده است. به علاوه برای بهبود چهره میدان و رفع آلودگی‌های بصری با استفاده از بنر سرتاسر میدان پوشیده شده است. در روزهای پایانی دهه اول محرم، همراه با پایتخت که در سوگ مظلومیت کربلا گریست، میدان امام حسین کانون سوگواران حسینی بود. میدان امام حسین با سیمای جدید، به کانون اصلی مراسم‌های آیینی پایتخت تبدیل شد تا وجهه‌ای از هویت اسلامی‌ام‌القرای جهان اسلام باشد.

صبح روز ششم محرم دسته‌های عزاداری دانش‌آموزی سراسر پایتخت در میدان امام حسین تجمع و سوگواری بر سالار شهیدان را در محیطی جدید تجربه کردند. در روز تا سوعای حسینی نیز میدان امام حسین و خیابان 17شهریور که اکنون پیاده راهی فرهنگی محسوب می‌شود، میزبان دسته‌های عزاداری از میدان شهدا بود تا مراسم عزاداری خود را از ابتدای مسیر پیاده راه آیینی آغاز کنند. دسته‌های عزاداری هیئت رزمندگان اسلام و پایگاه‌های مقاومت بسیج اشعار آیینی خود را به یاد شهیدان هشت سال جنگ تحمیلی و شهدای گلگون کفن انقلاب اسلامی زمزمه کردند. پس از تجمع دسته‌های عزاداری، عزاداران در مسیر پیاده راه آیینی به سمت میدان امام حسین به حرکت درآمدند تا نوای حسین(ع) و یارانش را در هوای نمناک تهران به گوش اهالی شرق تهران برسانند.

برپایی نماز ظهر عاشورا در میدان امام حسین

در این روزها ایستگاه‌های فرهنگی گرداگرد میدان تعبیه شده بود تا نسبت به توزیع اقلام مذهبی و کتابچه‌های عاشورایی اقدام کنند. همچنین نماز ظهر و عصر روز تاسوعا و عاشورا به امامت حجت‌الاسلام ابوترابی، امام جماعت مسجد امام حسین با حضور جمعی از مدیران شهری و دوستداران حضرت اباعبدالله(ع) در میدان امام حسین اقامه شد.

سید محمد هادی ایازی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه به‌طور کل برای ایام محرم بیش از 300برنامه مذهبی برگزار می‌شود، گفت: میدان امام حسین با تلاش شبانه‌روزی برای برگزاری مراسم مذهبی آماده شد و هم‌اکنون بستر برگزاری مراسم مذهبی و آیینی مانند تاسوعا و عاشورا توسط هیئت‌های محلی و دسته جات فراهم شده است. وی ادامه داد: امسال با پیاده‌راه‌سازی خیابان 17شهریور و ساماندهی میدان امام حسین توسط شهرداری، همه تمهیدات برای حضور دسته جات محلی در فضایی بدون مشکل ترافیک و در امنیت کامل فراهم شده است.

به گفته ایازی این اقدامات با هدف تسهیل عبور و مرور شهروندان انجام شده تا عزاداران حسینی در شرایطی بهتر به برگزاری این مراسم باشکوه بپردازند. دیگر مراسم برنامه‌ریزی شده برای برگزاری در این میدان، گردهمایی زنان عاشورایی با حضور زنان بسیجی است که امروز(11محرم) با همکاری بسیج خواهران و اداره کل امور بانوان شهرداری تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 192324

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز