گروه سیاسی: دیداری که روز دوشنبه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رئیس‌جمهور فرانسه در این کشور داشت و پس از آن کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای آخرین گزارش آژانس را مهر تأییدی بر نگرانی‌های جامعه جهانی درباره موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی دانست باعث شد تا آمانو طی کنفرانسی خبری در پاریس از عدم‌وجود تفاوت میان رویکرد‌های رؤسای جمهور فعلی و پیشین فرانسه در قبال ایران سخن بگوید.

آمانو در دیدار اشاره شده بر صلح‌آمیز‌بودن مواد و تأسیسات هسته‌ای اعلام شده در ایران تأکید کرده و گفته بود که آژانس به تلاش برای حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد، اما اولاند که کشورش یکی از اعضای گروه موسوم به 1+5است به وی خاطرنشان کرده بود که این کشور تلاش خواهد کرد به ایران یاد‌آوری کند که موظف است قوانین بین‌المللی را رعایت و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

شتاب برنامه هسته‌ای ایران

اتخاذ چنین رویکردی از سوی فرانسه در مذاکره با ایران درحالی است که از یک سو قرار است مذاکرات ایران و آژانس در 23آذرماه در تهران برگزار شود و از سوی دیگر نمایندگان گروه 1+5دیروز در بروکسل دور هم نشستند تا درباره آینده مذاکرات گفت‌وگو کنند. خبرگزاری نووستی دیروز در گزارشی نشست بروکسل را در راستای بررسی دورنمای مذاکرات با مقامات ایران عنوان کرد، اما کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقدمه نشست با ادبیاتی مشابه رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد: هدف از نشست، بررسی چگونگی اوضاع و این نکته است که کدام زمینه‌ها بیشترین نگرانی را به‌وجود می‌آورند؛ زمینه‌هایی که باید آنها را به‌طور منظم مورد بررسی قرار داد.

با وجود این نگرش منفی نسبت به پرونده هسته‌ای، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحریم‌های غربی‌ها علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را کاملا بی‌تأثیر خواند. آمانو در فرانسه گفت: ما که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در سایت‌ها زیرنظر داریم هیچ تأثیری از تحریم‌ها روی این فعالیت‌ها نمی‌بینیم. او تأکید کرد: مثلا ایرانی‌ها با سرعت یکنواخت در حال تولید اورانیوم غنی‌شده تا پنج و 20درصد هستند.

براساس گزارشی که دیروز سایت ایران هسته‌ای داد، پیام ایران برای نشست دیروز نمایندگان 1+5در بروکسل نیز چیزی جز این نبوده، پیشنهادهای اصولی ایران در مسکو تغییر نکرده و ایران تهدیدهای غرب را جدی نمی‌گیرد اما در عین حال فعالانه آماده مذاکره است. سرگئی ریابکوف هفته گذشته به تهران سفر کرد تا آخرین دیدگاه‌های ایران رادریافت کرده و به گروه 1+5منتقل کند. او به‌عنوان معاون وزیر امور خارجه روسیه نماینده مسکو در نشست دیروز بروکسل بود. 

کد خبر 192126
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز