سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در هفتمین روز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه روز گذشته وزرای خارجه 10 کشور عربی به همراه وزیر امور خارجه ترکیه از طریق مصر وارد نوار غزه شدند تا حمایت خود را از مردم فلسطین در مقابل تهدیدهای رژیم صهیونیستی نشان دهند.

جنگ

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در ادامه تلاش‌ها برای آتش‌بس در منطقه، وزیران امور خارجه کشورهای عربی ازجمله مصر، مراکش، فلسطین، عراق، سودان، قطر، لبنان و اردن از طریق مرز رفح وارد نوار غزه شدند. نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب روز گذشته تأکید کرد که سفر به نوار غزه برای اعلام همبستگی کامل کشورهای عربی با ساکنان نوار غزه صورت گرفته است.

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هم روز گذشته به وزیران خارجه کشورهای عربی در حالی پیوست که آخرین گزارش‌ها از رسیدن آمار کشته‌شدگان فلسطینی به ‎۱۱۶‎ نفر خبر می‌دهد. حملات هوایی رژیم صهیونیستی برای هفتمین روز متوالی به نوار غزه ادامه یافت و جنگند‌ه‌های اف‎۱۶‎ رژیم صهیونیستی خانه «رائد العطار»، یکی از رهبران گردان‌های القسام و همچنین بانک ملی اسلامی غزه را بمباران کردند. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه با ادامه حملات گسترده رژیم صهیونیستی این رژیم را به پاکسازی قومی در نوار غزه با ادامه حملات همه‌جانبه به این منطقه متهم کرد.

این در حالی است که تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری آتش‌بس و توقف حملات رژیم صهیونیستی شدت بیشتری گرفته است. درحالی‌که روسیه، واشنگتن را به کارشکنی در تصویب بیانیه شورای امنیت درباره بحران غزه متهم کرده، هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا قرار است به سرزمین‌های اشغالی، کرانه باختری و مصر سفر کند تا بدون مذاکره با نمایندگان حماس، درباره بحران منطقه رایزنی کند. با رسیدن حملات هوایی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه به هفتمین روز خود گزارش‌‌ها نشان می‌دهد که وزیر امور خارجه آمریکا امروز در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره شرایط موجود گفت‌و‌گو می‌کند.

مقام‌های آمریکایی‌ اعلام کرده‌اند که کلینتون پس از مذاکره با نتانیاهو به رایزنی با مقام‌های مصر و تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد پرداخت. درحالی‌که حماس یکی از طرف‌های آتش‌بس است و شرایط خود را در این رابطه اعلام کرده کلینتون در سفر خود با هیچ‌یک از نماینده‌های این جنبش در غزه یا قاهره دیدار نخواهد کرد تا مذاکرات وی بیشتر از آنکه کارساز باشد یکطرفه باقی بماند. مقام‌های آمریکایی، برای حمایت از رژیم صهیونیستی، حماس را در فهرست گروه‌های تروریستی این کشور قرار داده‌اند. کلینتون در حالی قرار است به گفته مقام‌های آمریکایی حامل پیام «توقف خشونت» باشد که ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل این کشور را متهم به کارشکنی در مسیر تصویب بیانیه شورای امنیت در این رابطه کرده است.

کارشکنی در تصویب بیانیه و احتمال وتوی قطعنامه


نماینده روسیه در نشستی خبری گفت: یکی از15 کشور عضو شورای امنیت به روشنی عدم‌آمادگی خود را برای موافقت با واکنش شورای امنیت اعلام کرده است. چورکین تأکید کرده است که آمریکا درخواست اصلاحات زیادی در پیش‌نویس این بیانیه داشته که بسیاری از آنها برای به نتیجه رسیدن آن محقق شده است. جلسه دوشنبه‌شب شورای امنیت سازمان ملل متحد که به‌منظور تصمیم‌گیری برای متوقف کردن خشونت در غزه تشکیل شده بود، بدون نتیجه پایان گرفت.

دستور کار این جلسه، صدور بیانیه ریاستی حاوی درخواست برای توقف عملیات نظامی بود و انتظار می‌رفت که در آن، از اسرائیل خواسته شود حملات هوایی به غزه را پایان دهد. روسیه هشدار داده است که اگر توافق برای صدور این بیانیه تا امروز به‌دست نیاید، این کشور خواستار تصویب قطعنامه‌ای با همین محتوا خواهد شد؛قطعنامه‌ای که آمریکا بدون شک آن را وتو خواهد کرد.

نماینده آمریکا در شورای امنیت اعلام کرده که صدور چنین بیانیه‌ای در شرایط حاضر می‌تواند به اقداماتی که برای برقراری آتش‌بس صورت می‌گیرد آسیب برساند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که موارد اصلی در قطعنامه روسیه پایان دادن به خشونت‌ها در غزه به‌وسیله انجام مذاکرات برای دستیابی به آتش‌بس، حمایت از اقدامات منطقه‌ای و بین‌المللی برای پایان‌دادن به بحران به‌صورت صلح‌آمیز و درخواست برای از سرگیری مذاکرات میان فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی درخصوص مسائل و مشکلات گسترده‌تر است. بسیاری اعتقاد دارند که آمریکا با مخالفت خود قصد دارد اکنون انتقام خود را از حمایت روسیه از سوریه در شورای امنیت بگیرد.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هم در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری آتش‌بس قرار است به بیت المقدس و رام‌الله سفر کند تا با نتانیاهو و عباس دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. دبیرکل سازمان ملل متحد پس از دیدار با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در نشست خبری مشترک در قاهره خواستار حمایت از تلاش‌های محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر برای برقراری آتش‌بس شد. رادیو رژیم صهیونیستی گزارش داده که وزیران اصلی عضو کابینه ائتلافی این رژیم، طرح مصر برای توقف عملیات نظامی را در جلسه‌ای به ریاست بنیامین نتانیاهو بررسی کرده‌اند.

آمادگی برای مقابله با حمله زمینی

با تهدیدهای رژیم صهیونیستی برای ورود به نوار غزه برای عملیاتی مشابه سال ‎۲۰۰۸‎ یک فرمانده ارشد حماس روز گذشته با هشدار به رژیم صهیونیستی، خواستار آمادگی کامل نیروهای مقاومت برای مقابله با این مسئله شد. محمد ضیف، از فرماندهان ارشد گردان‌های عزالدین قسام اعلام کرد که نیروهای مقاومت باید تمام قوای خود را برای دور نگه‌داشتن اشغالگران از خاک نوار غزه به‌کار بگیرند. این فرمانده ارشد حماس هشدار داد که اسرائیل درصورت ورود به نوار غزه بهای سنگینی خواهد پرداخت.

روز گذشته همچنین فلسطینی‌ها در کرانه باختری در حمایت از ساکنان غزه اقدام به برگزاری تظاهرات کردند که با دخالت نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به خشونت کشیده شد. این در حالی است که روز گذشته برای دومین‌بار یک موشک‌ نیروهای مقاومت به بیت‌المقدس رسید و آژیرهای خطر در این شهر به صدا در آمد. درحالی‌که نیروها و تانک‌های رژیم صهیونیستی از چند روز پیش در نزدیکی مرز غزه مستقر هستند مقام‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که عملیات زمینی علیه نوار غزه را تا روز پنجشنبه به حال تعلیق درآورده‌اند.


نصرالله: به جای سوریه به مقاومت سلاح دهید

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به اینکه دشمن صهیونیستی در تجاوز به نوار غزه شکست خورده است، تأکید کرد: آینده منطقه را قهرمانان مقاومت رقم خواهند زد. دبیرکل حزب‌الله در مراسم سوگواری امام حسین(ع) گفت: امروز اسرائیلی‌ها به‌دلیل آنکه در بحران خودساخته در غزه قرار گرفته‌اند، به‌دنبال برقراری آتش‌بس و بازگشت اوضاع به قبل از ارتکاب جنایت ترور احمد الجعبری هستند، اما گروه‌های مقاومت فلسطینی این راه‌حل را رد و شروط خود را مطرح کرده‌اند.

وی تأکید کرد:امروز اسرائیلی‌ها روی پایان یافتن ذخایر موشکی مقاومت فلسطین حساب باز کرده‌اند. پس از اوجب واجبات است که مرزها را باز کرد و موشک‌های بیشتری را در اختیار مقاومت فلسطینی در نوار غزه قرار داد. اما امروز کشورهای عربی چه می‌کنند؟ سلاح و کشتی‌های پراز سلاح خریداری می‌کنند و به سوی معارضان نظام سوریه ارسال می‌کنند ولی این جرأت را ندارند که یک فشنگ به نوار غزه ارسال کنند چرا که از اسرائیل و دولت آمریکا می‌ترسند.

دبیر کل حزب الله اعلام کرد: موضعگیری کشورهای عربی در جنگ غزه نشان می‌دهد که این کشورها در حد هلال احمر عمل می‌کنند و به کمک‌های دارویی، غذایی و درمان بیماران بسنده کرده‌اند. این کشورها هیچ اراده، موجودیت، تصمیم و حضور سیاسی‌ای ندارند و در حد یک هلال احمر و تشییع کنندگان جنازه هستند.

واکنش نمایندگان پارلمان‌های مالزی و بحرین

نمایندگان پارلمان مالزی روز گذشته با تصویب قطعنامه‌ای حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم کردند. یکی از نمایندگان پارلمان بحرین هم با به آتش کشیدن پرچم رژیم‌صهیونیستی اعتراض خود را به حملات این رژیم علیه غزه اعلام کرد. اسامه مهنا، یکی از نمایندگان بحرین روز گذشته در نشست پارلمان در اعتراض به حملات رژیم صهیونیستی به غزه پرچم این رژیم را به آتش کشید.

 

کد خبر 191984
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز