شیراز: کار احداث ورزشگاه میانرود شیراز، بیش از 15سال قبل شروع شد و امروز به یکی از رویاهای ورزشکاران و ورزش‌دوستان این شهر و دیار تبدیل شده است؛رویای داشتن ورزشگاهی بزرگ، درخور و شایسته که زمینه‌ساز تحول در ورزش این شهر و استان فارس خواهد بود.

احداث ورزشگاه میانرود شیراز


به گزارش ایسنا، با گذشت بیش از 17سال از زمان زدن کلنگ احداث ورزشگاه میانرود هنوز این ورزشگاه عظیم به نیمه راه هم نرسیده است؛ اگرچه مسئولان مدعی طی بیش از 50درصد راه هستند. هیأت دولت در سفر اول استانی خود به فارس، تکمیل این ورزشگاه را یکی از اولویت‌ها دانست و در کنار آن موضوع احداث ورزشگاه شش هزار نفری شیراز را نیز مطرح و تصویب کرد اما در عمل گامی برداشته نشد تا دور دوم و سوم و رسیدن ورزشگاه میانرود به طرح‌های مهر ماندگار، طرحی که ماندگاری آن در حد اسکلت ساختمانی، آرام‌آرام شائبه پیوستنش به آثار تاریخی را پیش کشیده و شاید پای سازمان میراث فرهنگی و طرح بهینه‌سازی و نوسازی آثار تاریخی را به این پروژه ماندگار بکشاند!

از نظر کارشناسان اجرای طرح ورزشگاه میانرود با وجود آنکه به‌عنوان یکی از نیازهای شیراز و فارس بسیار ضروری بود اما مکان‌یابی و حتی طرح نقشه و اجرای آن چندان کارشناسی نبوده است. این در حالی است که بخشی از دیوار اصلی این ورزشگاه در میان یکی از معابر اصلی ورودی به شهرک میانرود قرار داشته و مدتی است همین موضوع در سطح مسئولان شهرداری و ورزش و جوانان برای اندیشیدن راهکار حل‌ آن مطرح است. گویا طراحان پروژه حتی در زمان طراحی، راه دسترسی به قسمت شرقی این ورزشگاه را پیش‌بینی نکرده و تنها به فکر شروع کار‌ بوده‌اند که فاصله زمانی بین زدن کلنگ آن تا اجرا و تا امروز بسیار طولانی شده است.

وزیر ورزش به وعده‌اش عمل نکرده است

استاندار فارس در این رابطه گفت: متأسفانه وزیر ورزش به وعده‌ای که درخصوص تأمین اعتبار ورزشگاه میانرود داده بود تا امروز عمل نکرده است. حسین صادق‌عابدین با بیان اینکه این پروژه حدود 4میلیارد تومان بدهی دارد، خاطرنشان کرد: اعتبار تعیین شده برای این پروژه در قالب طرح ماندگار در مسیر دیگری قرار گرفته که البته هنوز تأمین نشده است. مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس نیز گفت: پیشرفت طرح ورزشگاه میانرود راضی‌کننده نیست. سیدغلامرضا کمانه افزود: این پروژه اکنون 70درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما این ما را راضی نمی‌کند. وی اضافه کرد: اعتبارات طرح مهر ماندگار که باید به این طرح اختصاص داده می‌شد، اختصاص داده نشده است. وی با بیان اینکه روند ساخت در حال پیگیری است،‌ از بازدید معاون وزارت ورزش و جوانان خبر داد و خاطرنشان کرد: اگر اعتبارات طرح مهر ماندگار تماما اختصاص داده شود در خوش‌بینانه‌ترین حالت اتمام طرح 10ماه به‌طول خواهد انجامید.

همه اینها در حالی است که محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان در تاریخ 18آبان سال90( یک‌سال قبل) گفته بود: تلاش می‌کنیم تا یک‌سال دیگر این ورزشگاه را به پایان برسانیم. عباسی آن روز در حاشیه برگزاری مسابقات جهانی ورزش های رزمی‌توآ، این کار را بسیار بزرگ خوانده و تأکید کرده بود: به افتخار مردم فارس این کار بزرگ را تا یک‌سال دیگر انجام می‌دهیم. وی تصریح کرد: کار اتمام ورزشگاه میانرود بسیار بزرگ است و پروژه‌ای است که از 15-14 سال پیش باقی مانده و شرکت طرف قرارداد هم به تنهایی نمی‌تواند کار را جلو ببرد؛ بنابراین وزارت ورزش و جوانان و استاندار باید کمک کنند تا کار به سرانجام برسد و سال آینده مردم فارس از آن استفاده کنند.

وقتی به تاریخچه این ورزشگاه نگاه می‌کنیم،‌ سوابق به سال 74بازمی‌گردد. آن زمان عملیات اجرایی ورزشگاه میانرود همزمان با تعدادی دیگر از پروژه‌های ملی در سراسر کشور آغاز شد؛ طرحی که می‌گفتند سال‌ها برای مکان‌یابی‌اش مطالعه شده است. این طرح در سال79 اعتبار مستقل گرفت و با وجود آنکه ابتدا برای ۲۵هزار نفر طراحی شده بود یکباره ظرفیتش را دوبرابر اعلام و آن را یک‌ورزشگاه 50هزار نفری معرفی کردند؛ توسعه‌ای که مشخص نشد براساس چه تحقیقات، طراحی و کار مهندسی‌ای‌ بوده است. به گزارش ایسنا، همان سال ۱۴میلیارد تومان برای احداث این پروژه اعتبار پیش‌بینی شد اما تا امروز هنوز این میزان اعتبار به‌صورت کامل جذب نشده و حتی وعده‌های وزیر ورزش و آنچه در قالب طرح مهر ماندگار دیده و تصویب شد هم عملیاتی نشده است.

به هر حال این ورزشگاه پس از سال‌ها همچنان به مرحله تکمیل نرسیده و هر روز تاریخ جدیدی را برای افتتاح حداقل زمین چمن ورزشگاه اعلام می‌کنند که همچنان به نتیجه نرسیده و به وقتی دیگر موکول شده است. حال دلخوش به بخش خوش‌بینانه نگاه مدیرکل ورزش و جوانان فارس در می‌یابیم‌ که اگر اعتبارات محقق شود 10ماه دیگر شیراز ورزشگاه میانرود را خواهد داشت و به‌احتمال فراوان تکمیل آن به عمر دولت فعلی قدنمی‌دهد. از سوی دیگر باید درنظر داشت که آنچه در سال 76و قبل از آن برای این شهر با جمعیت آن روز دیده ‌ و از نظر ظرفیت اعلام شد، معلوم نیست امروز پاسخگو باشد.

کد خبر 190865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز