یزد - محمدخادمی: حسینیه «سیدمحمدآقا» معروف به حسینیه «آقا» در خیابان انقلاب شهر یزد یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین حسینیه‌های این شهر است.

حسینیه آقا - یزد

این حسینیه نزدیک به 40سال پیش در مساحت سه هزار مترمربع ساخته شده اما هنوز گلدسته‌ها و کاشی‌کاری آن به اتمام نرسیده است و همین امر باعث شده تا فقط در ایام مذهبی، یادواره شهدا و یک‌روز در طول هفته آن هم از سوی هیأت رزمندگان شهر یزد مورد استفاده قرار گیرد. سیدمحمود حسینی مسئول هیأت رزمندگان اسلام شهر یزد که این روزها اداره حسینیه آقا هم به‌عهده اوست در این‌باره می‌گوید: ساخت این حسینیه نزدیک به 40سال پیش از سوی مرحوم سیدمحمدآقا در مساحت سه هزار مترمربع آغاز شد. بعد از فوت وی که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی بود، این محل در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی شهر یزد قرار گرفت. در این مدت از سوی این سازمان هیچ‌گونه اقدام عمرانی صورت نگرفت تا اینکه در سال 79 که سازمان تبلیغات اسلامی حسینیه را تخلیه کرد، هیأت رزمندگان اسلام شهر یزد در آن مستقر شد.

وی می‌افزاید: هر هفته روزهای چهارشنبه در این حسینیه برنامه برگزار می‌شود و در مراسم مذهبی که در طول سال است ویژه‌برنامه‌هایی برای شهروندان یزدی برگزار می‌شود، اما چون اینجا حسینیه است پخش اذان و برپایی نماز جماعت را نداریم، البته ایام محرم برنامه ویژه‌ای در این حسینیه اجرا می‌شود و شهروندان یزدی از گوشه و کنار شهر به این حسینیه می‌آیند. حسینی تصریح می‌کند: تاکنون هیچ دستگاه و نهاد دولتی شامل اداره ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات، اوقاف، میراث فرهنگی، شهرداری و... کمکی برای ساخت‌وساز آن نکرده‌اند.

مسئول هیأت رزمندگان اسلام شهر یزد خاطرنشان می‌کند: به تازگی آیت‌الله محمدرضا ناصری نماینده ولی فقیه دراستان یزد، حوزه علمیه‌ای را دراین مجموعه راه‌اندازی کرده‌اند که ان‌شاء‌الله گامی بلند برای آبادانی هرچه بیشتر این مجموعه باشد. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره اینکه گلدسته‌های این حسینیه از معماری ویژه‌ای برخوردار است اما چرا در این چندسال کاشی‌کاری آنها انجام نشده می‌گوید: حسینیه آقا بودجه‌ای از هیچ نهاد و دستگاهی نمی‌گیرد و تنها از سوی هیأت رزمندگان برای آن هزینه می‌شود و تاکنون میلیون‌ها تومان برای عایق‌کاری سقف و بازسازی قسمت‌هایی از بنا، سیم‌کشی برق و لوله‌کشی آب آن هزینه شده است. بنابراین توان پرداخت هزینه کاشی‌کاری گلدسته‌ها را نداریم، همچنین هزینه آب این حسینیه نزدیک به 700هزار تومان و برق آن نیزحدود500هزارتومان در هر دوره می‌شود. حسینی ادامه می‌دهد: درصورتی که مسئولان مربوطه بودجه‌ای برای این مرکز مذهبی - فرهنگی اختصاص دهند، برنامه‌های مناسب‌تری را در طول سال می‌توانیم در این مجموعه برگزار کنیم. وی می‌گوید: چندباری هم به استانداری یزد برای اختصاص بودجه رفته‌ایم که بی‌نتیجه بوده است.

توجه بیشتر مسئولان

سخنگوی شورای شهر یزد نیز در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: این حسینیه یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین اماکن مذهبی - فرهنگی شهر یزد است که متأسفانه آنطور که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد. سیده حمیده وزیری می‌افزاید: تنها در چند ساعت از طول هفته در این محل برنامه‌های مذهبی به اجرا درمی‌آید، البته هرازگاهی هم نمایشگاهی در محوطه داخلی آن برگزار می‌شود.

عضوشورای شهر یزد تصریح می‌کند: ایام عاشورا و تاسوعای حسینی این مجموعه یکی از مهم‌ترین مکان‌های عزاداری مردم دارالعباده یزد به‌حساب می‌آید. وزیری می‌گوید: در حالی بعد از سه‌دهه هنوز ساختمان این حسینیه به اتمام نرسیده که اماکن فرهنگی در شهر یزد کم است و باید تلاش شود از چنین مکان‌هایی که در شهر داریم به نحو احسن استفاده کنیم. محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی نیز دراین باره به خبرنگارما می‌گوید: برنامه‌هایی خوبی هرازگاهی از سوی هیأت رزمندگان اسلام یزد به‌ویژه در ایام دهه اول محرم در حسینیه آقا به اجرا درمی‌آید. البته جا دارد سازمان تبلیغات اسلامی استان توجه بیشتری به این محیط بزرگ داشته باشد. ضرورت ایجاد مراکز فرهنگی در شهرهای بزرگ امری غیرقابل تردید است. در زمانه‌ای که بودجه‌های فرهنگی صرف امور کم‌ثمر می‌شود، تکمیل مجموعه‌ای فرهنگی، می‌تواند فرصت مغتنمی در این زمینه باشد. این امر تنها متوجه دولت یا سازمان تبلیغات اسلامی نیست. همه مؤسسات فرهنگی و یا اشخاص حقیقی که به نوعی دغدغه گسترش فعالیت‌های فرهنگی در دارالعباده یزد را دارند می‌توانند در این مورد کمک کنند.

کد خبر 188722

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز