گروه سیاسی: اردیبهشت91، مجلس هشتم آخرین نفس‌های خود را می‌کشید و هنوز دو جین از تحقیق و تفحص‌های آن مجلس بلاتکلیف بود که یکی از نمایندگانش وعده داد که او و جمعی از همکارانش طرح تحقیق و تفحص از فعالیت سازمان بورس را در نخستین روز کاری مجلس نهم تقدیم هیأت رئیسه خواهند کرد.

مجلس

عملا امکان تقدیم این طرح در نخستین روزکاری مجلس نهم به هیأت رئیسه وجود نداشت اما اتفاقی که شش‌ماه بعدتر در مجلس نهم افتاد، می‌تواند تکرار تجربه‌ای شکست‌خورده در مجلس هشتم باشد.چند روزی قبل از آن روزها صمد فدایی نماینده سنقر و کلیایی در مجلس هشتم تذکر داده بود که ابتدای مجلس هشتم حدود 11مورد طرح تحقیق و تفحص کلید خورده ولی متأسفانه هیچ کدام از اینها به نتیجه نرسیده است و برای تنویر افکار عمومی باید به سرانجامی برسد که نرسید.

علاوه بر طرح تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد و عملکرد بانک مرکزی که به تصویب رسیده است این هفته پنج طرح تحقیق و تفحص در دستور کار مجلس است.گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس از تصویب دو تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار و عملکرد ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور این هفته در صحن مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد. کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی امروز بررسی تقاضای تحقیق و تفحص جمعی از نمایندگان درخصوص عملکرد صنایع خودروسازی کشور و شرکت‌های خودرو ساز را در دستور کار دارد.

کمیسیون فرهنگی مجلس در هفته جاری به بررسی تحقیق و تفحص از نحوه هزینه‌کرد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور می‌پردازد.در این میان البته یک گزارش هم درباره رد یک تحقیق و تفحص هم وجود دارد. تقاضای تحقیق و تفحص جمعی از نمایندگان از عملکرد آموزش و پرورش درخصوص اعزام معلمان به خارج از کشور در کمیسیون آموزش رد شده و به تصویب نرسیده است.

براساس ماده199 آیین‌نامه داخلی مجلس مهلت انجام تحقیق و تفحص به‌مدت شش‌‌ماه است و درصورت ضرورت، با درخواست هیأت تحقیق و تفحص و تصویب هیأت‌رئیسه مجلس حداکثر تا شش‌‌ماه دیگر قابل تمدید است. یعنی عملا گزارش تمامی این تحقیق و تفحص‌هایی که امروز در مجلس برای آن رأی‌گیری می‌شود باید نهایتا تا آبان سال بعد در صحن علنی قرائت شده و گزارش تخلفات سازمان یا سازمان‌های مورد تحقیق و تفحص به قوه قضاییه ارسال شده باشد.

اواسط مجلس هشتم نمایندگان مجلس با سروصدای بسیار زیادی طرح تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری آن (شستا) را به تصویب رساندند اما این تحقیق و تفحص چیزی در حدود 24‌ماه به طول انجامید و هیچ سرانجامی هم برای آن رقم نخورد.

این اتفاق در کنار بایکوت تحقیق و تفحص‌هایی مثل عملکرد شرکت صنایع پتروشیمی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، حادثه فوت عده‌ای از کارگران در ایران خودرو، عملکرد سازمان دامپزشکی، عملکرد وزارت کشور در عزل و نصب مدیران استانی (که از قضا این روزها در حال تکرار است)، علل واردات دام زنده به کشور، امور مربوط به مناطق آزاد تجاری جملگی از نمره‌های منفی مجلس هشتم بود که گویا در مجلس نهم به‌نحوی مشابه در حال تکرارشدن است، هم از جهت درخواست یک جای تحقیق و تفحص‌ها، هم از جهت رویکردی که امضا‌کنندگان تحقیق و تفحص به این ابزار نظارتی مجلس دارند. هفدهم آبان‌ماه یکی از طراحان تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در گفت‌وگویی با مهر از جلسه محرمانه 42طراح این طرح با رئیس‌کل بانک مرکزی و تمام معاونانش در مجلس شورای اسلامی خبر داده بود. جلسه‌ای که برای بازگشت طراحان تحقیق و تفحص از این طرح دیده شده بود.

چندی قبل مجتبی ملک افضلی مدیرکل امورکارشناسی نظارت مجلس در گفت‌وگویی عنوان کرده بود که از ابتدای مجلس نهم تا مهرماه سال‌جاری، ۱۵ مورد طرح تحقیق و تفحص از سوی نمایندگان مجلس تقاضا شد که متقاضیان دو طرح از تقاضای خود انصراف دادند.

تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه گزینش و اعزام معلمان به خارج از کشور، عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار از سال ۸۴ تاکنون، عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی، عملکرد ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت از اول اجرای برنامه چهارم تاکنون و عملکرد وزارت کشور درباره نحوه هزینه‌کرد اعتبارات تبصره ۱۳ قانون بودجه، تحقیق و تفحص از نحوه هزینه‌کرد اطلاعات فرهنگی موضوع قانون بودجه ۸۹ و۹۰، عملکرد استانداری مازندران در سال‌های ۸۸ تا۹۱، عملکرد صنایع خودروسازی کشور و شرکت‌های خودروساز، عملکرد بانک مرکزی، عملکرد ایمیدرو، عملکرد سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و بانک تجارت، تحقیق و تفحص از دانشگاه پیام نور و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌‌جمهوری از جمله این طرح‌ها هستند که باید مدت چهارسال صبر کرد و دید که اول چه تعداد طرح تحقیق و تفحص به این فهرست اضافه می‌شود و دوم، چه تعداد از آن به سرانجام می‌رسد و چه تعدادشان به اغما می‌رود.

کد خبر 190837
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز