جنگنده‌های نیروی مسلح جمهوری اسلامی ایران چند روز قبل با فراری‌دادن پهپاد آمریکایی که قصد تجاوز به حریم فضایی کشور را داشت بار دیگر اقتدار نظام اسلامی را به جهانیان نشان دادند.

ازاین‌رو ما درخصوص تجاوز این پهپاد با سردار یدالله جوانی، معاون سابق سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا نظر وی را در این زمینه جویا شویم.

  • شما علت حضور پهپاد آمریکایی در مرزهای جمهوری اسلامی ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آمریکایی‌ها در منطقه خلیج‌فارس و در کشورهای پیرامون جمهوری اسلامی حضور دارند و شواهدی هم نشان می‌دهد که گاها اینها به حریم هوایی ما ورود پیدا می‌کنند، ازجمله این موردی که چند روز قبل اتفاق افتاد. در همه این موارد جمهوری اسلامی واکنش بهنگام و دقیقی را داشته است. آمریکایی‌ها از این اقدام دو هدف را دنبال می‌کنند یکی جمع‌آوری اطلاعات و دوم تست واکنش جمهوری اسلامی نسبت به این نزدیک شدن و ورود به حریم هوایی کشور ما. حادثه‌ای که رخ داد و پنتاگون نیز به آن اشاره کرد که جنگنده‌های ایرانی پهپاد آمریکایی را نشانه‌گیری کرده و به سمت آن موشک شلیک کرده‌اند حکایت از این دارد که جمهوری اسلامی به هر نوع تجاوز پرنده‌های ناشناس به حریم فضایی خود واکنش تندی نشان خواهد داد.

  • این اقدام دفاعی جمهوری اسلامی ایران با توجه به شرایط کنونی چقدر باعث اقتدار نظامی ما شده است؟

به‌نظر می‌رسد که این اقدام نیروهای مسلح ما با توجه به شرایط فعلی حامل پیام‌هایی است که این پیام‌ها را قطعا دشمنان ما دریافت کردند. نخستین پیام این است که جمهوری اسلامی اراده جدی در دفاع از حریم هوایی کشور را دارد و هیچ نوع دخالت و تجاوزی را برنمی‌تابد. دومین پیام این واکنش توانایی‌های دفاعی ماست چراکه این پهپاد در ارتفاعی که حرکت کرده جنگنده‌های ما در کوتاه‌ترین زمان موفق می‌شوند آن را از حریم هوایی کشور دور کنند، این توانایی به این معناست که در هر سطحی که دشمنان ما بخواهند مداخله‌ای انجام دهند پاسخ آن را دریافت خواهند کرد.

ما در برخی از مقاطع و هم‌اکنون در برخی از کشورها شاهد هستیم که قدرت‌هایی به‌راحتی به حریم هوایی کشورهای ضعیف تجاوز می‌کنند و در عین حال اینکه متوجه این تجاوز هم می‌شوند هیچ عکس‌العملی را نشان نمی‌دهند؛ وقتی که جمهوری اسلامی به هر نوع تجاوزی بهنگام پاسخ می‌دهد این نشان‌دهنده اقتدار جمهوری اسلامی است.

ملت ما فراموش نکرده‌اند که چند سال قبل وقتی که ملوانان انگلیسی در اروندرود وارد حریم آب‌های ایران شدند چگونه نیروی دریایی سپاه پاسداران اقدام بهنگامی را انجام داد و ملوانان انگلیسی را دستگیر کرد و آنها را مورد بازجویی قرار داد و این شکست بزرگی برای نیروی دریایی انگلستان بود چرا که تا‌کنون چنین رفتاری با این نیرو نشده بود. تا پیش از این نیروهای انگلیسی به‌راحتی وارد حریم دریایی سایر کشورها می‌شدند ولی اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران هیمنه پوچ آنها را در هم شکست.

اقدام اخیر هم از همین جنس است و این نشانه اقتدار ملت ایران و دارای این پیام است که ملت ایران قاطعانه از امنیت ملی خود دفاع می‌کند و فرقی نخواهد کرد که این متجاوز چه‌کسی باشد؛ به هر حال پهپاد آمریکایی به حریم جمهوری اسلامی تجاوز کرده بود و مورد اقدام متقابل جنگنده‌های نظامی نیروهای مسلح ما واقع شد و این نشان اقتدار کامل نظام اسلامی است.

  • عده‌ای تجاوز پهپاد در خاک ایران را مقابله به مثل آمریکایی‌ها در برابر حضور پهپاد حزب‌الله در خاک رژیم صهیونیستی تعبیر می‌کنند، نظر شما در این رابطه چیست؟

البته این پهپاد دقایقی در فضای آب‌های سرزمینی ایران حضور پیدا کرده بود و بلافاصله از این منطقه دور شد بنابراین نمی‌توان آن را مقابله به مثل آمریکایی‌ها دانست.

کد خبر 190836
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز