مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

رضا ظریفی: به قول بنده خدایی که مدام می‌گفت: «آن قدیم‌ها، فلان و بهمان» و در ادامه تأکید می‌کرد که «شما یادتان نمی‌آید»، شاید شما هم یادتان نیاید که تهران در حال توسعه در حدود سه دهه قبل با ترافیک و خودروهایی که تازه مهمان شهر شده بودند، فقط دو، سه بزرگراه اصلی داشت.


 بزرگراه‌های شهید چمران و مدرس نقش شریان‌های شمالی و جنوبی شهر را بازی می‌کردند و بخشی از بزرگراه‌های رسالت، همت و صدر نیز تازه به شهر اضافه شده بودند. در همان زمان بزرگراه‌های شهری بسیار خلوت‌تر از آنچه الان هستند، بودند. شهر هم کوچک‌تر بود اما با توسعه شهر در جهت‌های چهارگانه، به‌ترتیب خیابان‌ها و البته بزرگراه‌های جدید نیز ساخته شدند تا حلقه بزرگراهی شهر را کامل کنند. حالا قرار است تا پایان امسال شبکه بزرگراهی پایتخت کامل شود. آنچه به‌عنوان شبکه بزرگراهی پایتخت شناخته می‌شود عبارت است از 550کیلومتر بزرگراه در تهران که تقریبا 215کیلومتر از این مقدار در هفت‌سال اخیر ساخته‌شده است. مابقی مسیرها نیز دردست ساخت و تکمیل است که به‌طور حتم طبق وعده‌های داده‌شده در اختیار مردم قرارخواهد گرفت.

اما از جمله ‌مهم‌ترین مسیرهای بزرگراهی برای پایتخت، مسیری است که قرار است شمال شرق پایتخت را به جنوب تهران متصل کند؛ شاهراهی که به نام حضرت امیر‌المؤمنین علی(ع) نامگذاری شده است. این مسیر 35کیلومتری (با احتساب مسیرهای ارتباطی) یکی از مهم‌ترین طرح‌های شهری است که قرار بوده در سال‌های خیلی دور اجرا شود و به نتیجه برسد اما گویا این طرح بزرگ نیز باید در دوره اخیر مدیریت شهری به نتیجه می‌رسید. نکته مهمی که در روند بهره‌برداری از بزرگراه امام‌علی، پس از تکمیل آن باید مورد توجه قرار گیرد، حمل‌ونقل عمومی است. درست است که بزرگراه‌ها ساخته می‌شوند تا مسیری برای تردد خودروهای شخصی فراهم شود اما در این میان نباید سهم حمل‌ونقل عمومی را نیز فراموش کرد. طبق گفت‌وگوهایی که با مسئولان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران داشتیم، قرار است مسیری در طول بزرگراه امام‌علی به اتوبوس‌های تندرو اختصاص داده شود. این نیز گام مهم دیگری در خدمات‌رسانی به شهروندان جنوب شهر است که به‌طور حتم صورت خواهد گرفت.

مدیریت شهری پایتخت با توجه به تفکر و نگاهی که به پیشرفت و عدالت در جامعه دارد در سال‌های اخیر تلاش خود را به‌کار برده است تا فاصله‌هایی که ناشی از سال‌ها دور بی‌توجهی به جنوب پایتخت بوده است را از بین ببرد. این مهم را با نگاهی به آمار و اقدامات صورت گرفته در پهنه جنوب شهر می‌توان به‌خوبی دید و لمس کرد. توسعه فضای سبز، سرانه‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی، فعالیت‌های اجتماعی و نیز اقدامات عمرانی صورت‌گرفته کاملا برای مردم قابل مشاهده هستند. حالا این بار نیز شهرداری تهران با تکمیل طرحی که از سال‌ها قبل کسی را یارای اجرای آن نبوده، تلاش کرده است تا جنوب شهر پیوندی دیگر با شمال شهر داشته باشد. این انتظار مدت زیادی به طول نخواهد انجامید و طبق وعده شهرداری تهران، این بزرگراه به‌طور کامل، خردادماه سال آینده در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت. این بزرگراه که ساخته شود، چند سال بعد یکی از کودکان ساکن در محله‌های اطراف این بزرگراه برای جوان‌ترها تعریف خواهد کرد که «شما یادتان نمی‌آید، آن زمان که این بزرگراه را ساختند...».

کد خبر 189150

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز