گروه شهرستان‌ها: از مهر‌ماه سال گذشته تا به امروز خشکسالی و آلودگی هوا به‌عنوان جدی‌ترین دغدغه اصفهانی‌ها مطرح شده و برای حل این مسئله گاهی تدابیری اندیشیده شده که گذشت زمان نشان داده اغلب آنها ‌ آنطور که باید و شاید تأثیر بسزایی نداشته‌اند.

میدان نقش جهان - اصفهان

 در آخرین تصمیم گرفته شده از سوی مسئولان اجرایی این استان، پنجشنبه‌ها در اصفهان تعطیل خواهد بود که اگرچه بسیاری آن‌را هنوز اجرا نشده هوشمندانه توصیف می‌‌کنند اما این طرح مخالفان و منتقدان بسیاری نیز پیدا کرده است. آلودگی شهر اصفهان با نزدیک شدن به روزهای سرد جدی‌تر می‌شود درحالی‌که کنترل نامحسوس طرح زوج و فرد در اصفهان پس از گذشت سه سال هنوز در بن بست پیچ و خم اختصاص بودجه‌ها باقی مانده است. به‌عبارتی با گذشت این سال‌ها هنوز این طرح به‌صورت فیزیکی و با حضور پلیس کنترل می‌شود و سهم شهرداری اصفهان از جرایم دریافتی برای هوشمندسازی طرح زوج و فرد پرداخت نشده است.

به گزارش ایمنا این روزها با بررسی پرونده اجرای طرح زوج و فرد در رینگ اول ترافیکی به این نتیجه می‌رسیم که این طرح آنچنان که باید و شاید بر ترافیک و رفع آلاینده‌ها تأثیر چندانی نداشته و یکی از موانع حسن اجرای این طرح را می‌توان کمبود نیروهای پلیس راهور و نصب نشدن دوربین‌های نظارت تصویری دانست. البته به گفته رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان طرح زوج و فرد در این کلانشهر با جدیت اجرا می‌شود و نصب دوربین‌های کنترل این طرح در دستور کار پلیس راهور و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک است. سرهنگ رضایی گفت: این طرح نه‌تنها در روزهای آلوده اصفهان بلکه در تمام روزها به‌صورت دائمی اجرا خواهد شد. این در حالی است که مدیر ترافیک شهرداری اصفهان اجرای طرح زوج و فرد را بهتر از زمان اجرا نشدن آن می‌داند و می‌گوید: در رینگ اول ترافیکی از سوی پلیس راهور نظارت و کنترل می‌شود اما امکان دارد به‌دلیل کمبود نیروی پلیس به‌صورت کامل نظارت نشود که لازم است این مهم به‌طور الکترونیکی کنترل شود تا آلاینده‌ها بیشتر کاهش یابد.

تعطیلی پنجشنبه‌ها غیرکارشناسی است

همانطور که گفته شد بحث تعطیلی‌ پنجشنبه‌ها در اصفهان منتقدان بسیاری دارد. به‌طور نمونه نماینده مردم اصفهان در مجلس با انتقاد از طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها در این کلانشهر و تأکید بر تبعات جدی این تصمیم، خواستار رسیدگی ریشه‌ای به مشکل آلایندگی هوا و پرهیز از راه‌حل‌های مقطعی و مسکن‌‌وار شد. حمیدرضا فولادگر با بیان اینکه به‌طور قطع طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها با نیت حل مشکل آلایندگی هوا و پیگیری مباحث مرتبط با بهره‌وری کلید خورده است، اظهار داشت: صرف‌نظر از نیت تنیده در آن، اثرات قطعی منفی به‌دنبال خواهد داشت. وی بیان کرد: تعطیلی گسترده پنجشنبه‌ها به‌رغم مشکلات زیست‌محیطی و آلایندگی که اکثر کلانشهرها و مراکز استان‌های بزرگ کشور با آن روبه‌رو شده‌اند، به‌جز پایتخت (به‌دلیل شرایط خاص آن) هنوز در هیچ کدام از کلانشهرهای کشور به اجرا در نیامده است. وی ادامه داد: تعطیلی پنجشنبه‌ها سبب هجوم خانواده‌ها به بازار و خیابان برای خرید مایحتاج هفتگی می‌شود و ترافیک شهری و آلودگی هوا را به‌صورت جدی تشدید خواهد کرد، چنانچه سال قبل اتفاق افتاد.

کد خبر 188726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز