دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - زهرا رفیعی: وضعیت استفاده از لوازم آرایشی در کشور بسیار نگران‌کننده است.

لوازم آرایشی

زنان در راه رفت و برگشت از خانه در خیابان‌های شهر و یا در مترو به اصرار‌ها و تبلیغات زنان دستفروش تن داده و دست در جیب کرده و با کمترین هزینه لوازم آرایش می‌خرند. در کیف بسیاری از زنان کیف کوچک‌تری وجود دارد که پر از لوازم متنوع آرایشی است که قیمت‌های چندانی ندارند. هرچند استفاده از مواد آرایشی از دیرباز مرسوم بوده است اما در سال‌های اخیر میزان استفاده از این مواد رشد چشمگیری داشته است و صنایع فعال در این حوزه بازار بسیار وسیعی یافته‌اند.

مـرکز آموزش و پـژوهـش‌های بیماری‌های پوست و جذام دانشگاه تهران به‌عنوان همکار وزارت بهداشت مسئولیت هر نوع دارو و لوازم بهداشتی و آرایشی که وارد کشور ‌می‌شود را به‌عهده دارد و درصورت استاندارد بودن، مجوز فروش آن را صادر می‌کند.دکتر یحیی دولتی رئیس این مرکز یکی از دلایل مصرف بیش از اندازه لوازم آرایشی را تبلیغات گسترده در ماهواره عنوان کرد و گفت: برخورد با بسیاری از این مسائل در دست قانونگذاران و مجریان قانون است.

ماهواره‌ها تبلیغ گسترده‌ای از انواع لوازم آرایشی و بهداشتی انجام می‌دهند. به‌طور مثال آنها تبلیغ کاشت شش تا 12هزار تار مو در یک جلسه را می‌کنند و شماره تلفن هم ارائه می‌دهند. پیدا کردن این مراکز درمانی و مراکز فروش لوازم آرایشی بهداشتی کار چندان سختی نیست.دکتر علیرضا فیروز از محققان مرکز آموزشی و پژوهشی پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره روند مصرف لوازم آرایشی و نتایج مصرف لوازم غیراستاندارد به همشهری گفت: در مورد اینکه مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران بسیار بالاست و شاید از کشور‌های اروپایی نیز بالاتر باشد، هیچ حرفی نیست.

مواد آرایشی در کشور به شکل صحیح مورد استفاده قرارنمی گیرد. به‌نظر من نیازی نیست که در جامعه این همه مواد آرایشی استفاده شود و برای اصلاح آن بایستی فرهنگسازی‌ صورت پذیرد. معمولا این افراد چیزی که به‌دنبال آن هستند را نیز از طریق مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی به‌دست نمی‌آورند. اما حال که واقعیت ماجرا اینگونه است باید مردم را ترغیب و تشویق کنیم تا به جای لوازم آرایشی غیربهداشتی و غیرمجاز به لوازم استاندارد روبیاورند تا کمترین آسیب مالی و سلامتی به آنها وارد شود.

وی گفت: مواد آرایشی و بهداشتی از ترکیب چندین ماده شیمیایی به‌دست می‌آید. در ساخت این لوازم مواد رنگی، محافظ، معطر و... وجود دارد. اگر انتخاب، ترکیب و غلظت این مواد شیمیایی درست صورت نگرفته باشد مهم‌ترین مشکلی که در کوتاه‌مدت ایجاد می‌کنند حساسیت‌های پوستی است. فرد پس از مصرف این لوازم دچار قرمزی، خارش و تاول آبدار می‌شود. این مشکلات ممکن است پس از مصرف لوازم آرایشی استاندارد نیز ایجاد شود اما هرقدر مواداولیه تولید لوازم آرایشی غیراستاندارد تر باشد،قاعدتا رعایت اصول علمی در تهیه‌شان از نظر غلظت و منبع خریداری محصول نیز کمتر بوده و بنابراین ریسک مصرف آنها هم بیشتر است. نکته مهم دیگر این است که بسیاری از این مواد در دراز مدت منجر به جهش سلولی شده و باعث بروز سرطان‌های مختلف می‌شود.

در لوازم آرایشی از سرب و آرسنیک استفاده می‌شود و اگر غلطت این مواد بیش از اندازه باشد می‌تواند ایجاد آسیب کند. خطر بروز هر دوی این عوارض در لوازم آرایشی غیراستاندارد که وارد کشور می‌شوند و هیچ کنترل کیفیتی روی آنها صورت نمی‌گیرد، بیشتر است.وی با اشاره به اینکه هیچ راهی برای پیگیری مشکلات به‌وجود آمده ناشی از مصرف این لوازم از مبادی حقوقی وجود ندارد گفت:

درصورتی که هرگونه مشکلی پس از مصرف لوازم آرایشی مجاز پیش بیاید، می‌توان با مراجعه به کد مرجع آن کالا پیگیر کارخانه و نحوه ساخت آن شد و مراتب اصلاح آن را برای مصرف‌کنندگان بعدی ایجاد کرد. لوازم آرایشی که از دستفروش در خیابان یا در واگن‌های مترو خریداری می‌شود را نمی‌توان رهگیری کرد، مخصوصا آن لوازمی را که با تلفن به فروش می‌رسند. ما بارها عوارض چنین لوازمی را گوشزد کرده‌ایم.دکترعلیرضا فیروز متخصص پوست گفت: توصیه‌ مشخص ما این است که مردم از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های دارای مجوز، محصولات داری برچسب اصالت را خریداری کنند. گرانی این محصولات در دراز مدت به نفعشان است.

کد خبر 188675
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز