گروه حوادث: تب و تاب بازار ارز بهترین فرصت بود تا زن و مرد جوان نقشه کلاهبرداری هفت میلیارد تومانی خود را عملی کنند.

متهم

 آنها به بهانه سرمایه‌گذاری در بازار ارز دست به فریب طعمه‌هایشان زدند و سرمایه‌های آنها را بالا کشیدند.نهم مهر ماه امسال با شکایت چند شاکی در دادسرای ناحیه دو تهران، مأموران پلیس در جریان کلاهبرداری میلیاردی زن و مرد جوانی قرار گرفتند.
یکی از شاکیان زن جوانی بود که به قاضی پرونده گفت: دو‌ماه پیش متوجه شدم که یکی از دوستانم به نام مینا زندگی‌اش دگرگون شده. او که پیش از این زندگی کاملا معمولی‌ای داشت ناگهان به‌شدت تغییر کرد و صاحب خانه و خودروی گران‌قیمتی شد.

وقتی علت پولدار شدنش را پرسیدم توضیح داد که با اشخاص با نفوذی آشنا شده که در زمینه تجارت فعالیت دارند. او مدعی بود که بیشتر دوستانش صراف هستند و با صرافی‌های خارج از کشور ارتباط خوبی دارند. برای همین در زمینه خرید دلار و ارز سرمایه‌گذاری کرده و با راهنمایی و نفوذ آنها توانسته ارز را به قیمت پایین‌تر از نرخ بازار تهیه کند و سود کلانی به‌دست بیاورد. وی در ادامه افزود: مینا حتی برای اینکه حرف‌هایش را باور کنم با برخی از دوستانش که مدعی بود سود کلانی با سرمایه‌گذاری در این زمینه به‌دست آورده بودند تماس گرفت و من صدای آنها را شنیدم که می‌گفتند از سرمایه‌گذاری‌شان کاملا راضی هستند.

زن جوان افزود: مینا با تشویق کردن من خواست تا در این زمینه سرمایه‌گذاری کنم. او آنقدر در گوش من خواند تا اینکه پذیرفتم سرمایه‌ام را در اختیارش قرار دهم. در نخستین مرحله پنج میلیون تومان به‌حساب مینا واریز کردم و او بعد از گذشت دوهفته اصل و سود پولم را به من پرداخت کرد. برای همین تشویق شدم تا بیشتر سرمایه‌گذاری کنم تا سود بیشتری نصیبم شود. حتی دوستان و آشنایانم را نیز تشویق کردم و آنها نیز سرمایه‌های خود را در اختیار مینا قرار دادند.

مینا به‌عنوان سود پول، چک در اختیارمان قرار داد که این چک‌ها به نام نامزدش میلاد بود. او در مرحله اول سود پول‌هایمان را پرداخت کرد اما بعد از جلب اعتماد ما، پول بیشتری از ما گرفت و پس از آن ناپدید شد. مینا و نامزدش بیش از سه میلیارد تومان از من و دوستان و آشنایانم گرفتند تا برایمان سرمایه‌گذاری کنند اما بعد از دریافت این مبلغ، متواری شدند.

بعد از شکایت شاکیان، پرونده برای انجام تحقیقات بیشتر در اختیار مأموران اداره چهاردهم پلیس آگاهی پایتخت قرار گرفت. تیم تحقیق در همان بررسی‌های نخست با چند شکایت مشابه دیگر در این زمینه روبه‌رو شد. شواهد حکایت از این داشت که مینا با همین شگرد پول کلانی از افراد دیگری گرفته و در حال حاضر به اتهام کلاهبرداری تحت تعقیب دادسرای‌های مختلف تهران است. با توجه به گسترده بودن کلاهبرداری این زن و همدستش در زمینه سرمایه‌گذاری ارز، کارآگاهان تجسس‌های خود را آغاز کردند و با تحت کنترل قرار دادن پاتوق‌های وی سرانجام 16مهرماه سال‌جاری موفق به دستگیری زن جوان در شمال پایتخت شدند.

وی در بازجویی‌ها به کلاهبرداری میلیاردی اعتراف کرد و گفت: بعد از شناسایی طعمه‌هایم از بین دوستان و آشنایانم به دروغ به آنها می‌گفتم که با افراد با نفوذ، صرافی‌ها و تاجران در ارتباط هستم تا اعتمادشان را جلب کنم. سپس با سرمایه‌ای که آنها در اختیارم قرار می‌دادند از بازار و به قیمت آزاد دلار می‌خریدم و در مراحل نخست، هم اصل پول و هم سود آن را پرداخت می‌کردم تا طعمه‌هایم تشویق شوند و پول بیشتری در اختیارم قرار دهند. در مرحله بعد وقتی پول بیشتری از آنها می‌گرفتم فراری می‌شدم تا آنها ردی از من پیدا نکنند.

بعد از اعتراف این زن کارآگاهان 17مهرماه همدست وی را نیز دستگیر کردند. این پسر جوان در بازجویی‌ها منکر هرگونه مشارکت در کلاهبرداری شد و گفت: من و مینا یک سال پیش با هم آشنا شدیم و قصد داشتیم با هم ازدواج کنیم. در طول این مدت هیچ پولی از طرف مینا در اختیار من قرار نگرفته است و چک‌هایی که به‌عنوان پرداخت سود سرمایه‌گذاری در اختیار مالباخته‌ها قرار دادم فقط به‌خاطر علاقه‌ای بوده که به مینا داشته‌ام. وقتی متوجه شدم که چک‌ها برگشت خورده از ترس فراری شدم.

سرهنگ فریدون رهبریان، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران، با اعلام این خبر گفت: با توجه به شکایت مالباخته‌ها و انجام تحقیقات، تاکنون رقم کلاهبرداری این زن و همدستش به هفت میلیارد تومان رسیده و به‌همین‌خاطر قاضی پرونده برای هر یک از متهمان قرار وثیقه 25میلیارد تومانی صادر کرده است و هر دو جهت انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر مالباختگان و جرائم ارتکابی در اختیار مأموران اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران قرار گرفته‌اند.

وی افزود: از کسانی که به این شیوه و شگرد و در طول چند‌ماه گذشته مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند دعوت می‌شود تا جهت شناسایی متهمان و طرح شکایت به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

کد خبر 187693
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز