چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه به ژاپن هشدار داد، گشت دریایی این کشور با قدرت به ماموریت خود در دریایی شرقی و برای حراست از تمامیت ارضی ادامه خواهد داد.

هشدار تازه چین به ژاپن

به گزارش ایرنا، واکنش تازه پکن در حالیست که ناوهای ژاپنی روز سه شنبه با شلیک توپ های آبی و وسایل هشدار دهنده از نزدیک شدن قایق ها ماهیگیری چینی ها به جزایر مورد مناقشه دیائو یو در دریایی شرقی ممانعت و آنان را مجبور به بازگشت کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین گفت که کشتی های حراست دریایی کشورش نیز به حضور خود در حریم آبی این جزایر ادامه می دهند.

هونگ لی تاکید کرد: ما برای دفاع از ماهیگیران چینی و حفظ تمامیت ارضی خود عزمی راسخ داریم.

این در حالیست که معاونان وزرات خارجه چین و ژاپن دیروز در پکن نشستی بدون نتیجه را در مورد مناقشه بین دو کشور برگزار کردند.

پس از این نشست، دفتر مطبوعات شورای دولتی چین بیانیه ای با عنوان جزایر دیائو یو جزو لاینفک خاک چین منتشر کرد.

بر اساس این بیانیه، درگذشته های بسیار دور مردم چین و در جریان فعالیت های دریایی و پیش از ملت های دیگر جزیره دیائو یو را کشف و آن را نامگذاری کرده اند.

در این بیانیه که رسانه های چین از آن به عنوان کتاب سفید یاد می کنند برای اثبات حاکمیت چین بر جزایر مذکور که ژاپنی ها آن را سنکاکو می نامند، به نقشه های تاریخی استناد شده است.

همزمان با تنش ها بین دو کشور، هو جین تائو رییس جمهوری و فرمانده کل قوای چین عصر دیروز طی مراسمی نخستین ناو هواپیمابر را تحویل نیروی دریایی کشورش داد.

ناظران سیاسی این رویداد را با اوضاع متشنج در دریایی شرقی چین مرتبط دانستند.

کد خبر 185935
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز