سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

محمدباقر قالیباف: دوران دفاع‌مقدس هم دوران «احیا و تجلی فرهنگ جهادی» بود و هم مصداق بارز «شور و شعور عاشورایی» و آنان که به خلق حماسه این دوران پرمحنت و پربها پرداختند، راز و رمز مکتب عاشورا را خوب آموخته بودند.

شهردار تهران - دکتر قالیباف

برداشت بنده این است که در دوران دفاع‌مقدس، «نگاه و رفتار انقلابی» از سطح به عمق رسید و «شور انقلابی» با «شعور دینی» عجین گشت و چنان دفتر عاشوراییان گسترده شد که در «بازار سوداگری ایثار» خداوند مشتری جان‌ها و مال‌ها گشت زیرا منیت‌ها به محاق رفته بود و همه ملت «ما» بودند و شهدا «فروغ بی‌انتهای انسانیت»، «تفسیر حیات طیبه»، «پشتوانه انقلاب» و «شفیع مومنان». اما قبول کنیم که امروز و همیشه، فرهنگ دفاع‌مقدس نیاز به تداوم درصورت و سیرت، جریان و پیوستگی و مداومت دارد. از این‌رو احداث و ایجاد باغ‌موزه دفاع‌مقدس به‌عنوان «نگین تابان پایتخت» با چیدمان‌های مفهومی دقیق باید پاسخی جامع و کامل برای تک‌تک وارثین آن عرصه‌ها باشد و حدیث «پایایی اسلامی» و «پویایی انسانی» دفاع‌مقدس را به خوبی تبیین و تشریح کرده و مروج این امر باشد که مردم عزیز ایران در دوران دفاع و مقاومت هشت ساله برای «آزاد زیستن مومنانه»، «خوب زندگی کردن عزتمندانه» و «جان سپردن شهادت گرایانه» بهایی به نام جان را پرداختند و ابراهیم‌وار بهترین فرزندان خود را در تقاطع شرف و اسلامیت قربانی کردند و در این عرصه، با ایمانشان چنان به مبارزه خود بُعد معنوی بخشیدند که از دل مرارت‌ها و شرارت‌های بی‌شمار جنگ، ارزش‌هایی چون «عقلانیت و تدبر»، «تعبد وتعقل سیاسی»، «ایمان دینی و خرد تمدنی» و «ایثار و اتحاد» تجلی دوباره یافت.

باغ‌ موزه دفاع‌مقدس، نمادی است به وسعت عشق و به گستردگی جهاد و به ابعاد همه جوانمردی‌ها... و کارکرد و عملکرد آن نباید بگذارد، تفسیر شهید و شهادت در میان نسل عزیز امروز مهجور و مغفول بماند و در برهه کنونی، بهترین منبع و شاقول برای این امر باشد که پیشرفت توأم با عدالت از مسیر فرهنگ جهادی می‌گذرد و حاصل پیشرفتی که در قالب این فرهنگ رخ می‌دهد غنی‌تر از توسعه‌ای است که بدون بهره‌گیری از آن شکل می‌گیرد و مهم‌ترین مولفه‌های فرهنگ دفاع‌مقدس یعنی اخلاص، خردورزی، اعتدال و کارآمدی تنها راه برای نیل به آرمان‌های انقلاب و شهداست؛ چنان که مقام‌معظم رهبری می‌فرمایند: «فرهنگ دفاع‌مقدس، معدن ارزش‌هاست».

در این باغ‌موزه با به اهتزاز درآمدن بزرگ‌ترین و بلند‌ترین پرچم جمهوری اسلامی ایران و دیدار از مسجدی که نماد مقاومت مردم و یادآور آزادی خاک مقدس‌مان از لوث بیگانگان است و همچنین زیارت تالار آستانه تا تالار سرانجام، جلوه‌های عشق و عاشقی، دل را سرشار از وجد و سرافرازی ساخته، به‌سوی این دریافت عارفانه امام‌راحل می‌کشاند که «شهدا در قهقهه مستانه‌شان و در شادی وصولشان عند ربهم یرزقون‌اند». برای همیشه تاریخ جا دارد از یکا‌یک دست‌اندرکاران، طراحان، مجریان آمایش مفهومی و عوامل ساخت باغ‌ موزه دفاع‌مقدس که مستمر و خستگی‌ناپذیر خدمت بی‌شائبه خویش را در مسیر نورانی ترویج و اشاعه فرعنگ ایثار و شهادت نثار کرده‌اند، قدر‌دانی کنم و امیدوارم این اهتمام ویژه، مقبول عنایت پروردگار، لطف شهدا و بذل توجه رهبر فرزانه انقلاب، خانواده بزرگ ایثارگران و تمامی مردم شریف ایران واقع شود.
و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت و الیه انیب

کد خبر 185714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز