حبیب احمدزاده بیشترین شباهت را در میان نویسندگان دفاع‌مقدس به محمدرضا کاتب دارد.

حبیب احمدزاده

 او از کاتب فقط دو سال بزرگ‌تر است و مثل او در حوزه سینما کار می‌کند. البته احمدزاده حتی شاید بیش از آنکه داستان‌نویس باشد، سینماگر است و تا‌کنون بیش از آنکه نوشته باشد، در حوزه سینما فعالیت کرده است.

از او تا‌کنون فقط دو کتاب داستانی منتشر شده که البته هر دو با اقبال زیادی روبه‌رو شده و نامش را به‌عنوان نویسنده نیز تثبیت کرده مجموعه داستان «داستان‌های شهر جنگی» و رمان «شطرنج با ماشین قیامت» که هرکدام تا‌کنون در حدود 20بار تجدید چاپ شده‌اند.

در مقایسه با این دو اثر، کارهای سینمایی احمدزاده بسیار پربارتر و بیشتر است: نوشتن فیلمنامه پنج فیلم سینمایی به تنهایی یا به‌صورت مشترک با کارگردان و ساخت دو فیلم مستند در مقام کارگردان که هر دو جوایز بسیاری برای او به ارمغان آورد.

«آنکه دریا می‌رود» (آرش معیریان)، «اتوبوس شب» (کیومرث پوراحمد)، «گفت‌وگو با سایه» (خسرو سینایی)، «روایت سه‌گانه: اپیزود اول» (پرویز شیخ‌طادی) و «روایت سه‌گانه: اپیزود دوم» (عبدالحسن برزیده) پنج فیلمی هستند که احمدزاده در نوشتن فیلمنامه‌های‌شان حضور داشته است.

«آخرین تیر آرش» و «موج زنده» نیز دو فیلم مستند ساخته خود او هستند. علاوه بر اینها، او مشاور فیلمنامه در فیلم موفق و معروف «آژانس شیشه‌ای» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا بوده است. احمدزاده به همراه کیومرث پوراحمد، پرویز پرستویی، مرتضی سرهنگی و سعید سیاح طاهری، از بانیان اولیه جشن «کشتی دوستی» بودند.

احمدزاده سال43 در آبادان به دنیا آمده، یعنی در زمان آغاز جنگ 16سال داشته و جایی بوده که جنگ را خواهی‌نخواهی دیده است. او فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر تهران و دکتری پژوهش هنر در دانشگاه تربیت مدرس است.

احمدزاده بعد از انتشار شطرنج با ماشین قیامت، با اقبال زیادی روبه‌رو شد و بعد از آن بود که حتی کارهایش به خارج از ایران هم رسید. هرچند که انتشار کارهای نویسندگان مرتبط با حوزه هنری در کشورهای دیگر به ویژه آمریکا، همواره با اما و اگرهای بسیاری مواجه بوده است.

 

کد خبر 185601

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز