گروه سیاسی: در کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فریدون عباسی در سخنانی با اشاره به شهادت شهیدان داریوش رضایی‌نژاد، مجید شهریاری، مصطفی احمدی‌روشن، مسعود علیمحمدی و رضا قشقایی از دانشمندان و کارکنان هسته‌ای کشورمان، از نفوذ تروریست‌ها و خرابکاران به داخل آژانس بین‌المللی اتمی انتقاد کرد.

اتمی

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به برخی خرابکاری‌های صورت‌گرفته در مسیر فعالیت سایت‌های هسته‌ای کشور گفت: آژانس در رابطه با حذف تحریم‌ها به ما کمکی نمی‌کند، شاید وظیفه‌ای ندارد، اما وقتی ویروس استاکس نت به کار برده می‌شود و یا مواد منفجره در دستگاه‌ها جاسازی می‌شوند، آمار تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ، جرم دقیق اورانیوم غنی‌شده، مانده غنای اورانیوم در UF6 خروجی از ماشین‌ها و آنچه که در آن حوالی قابل رویت است را با امانتداری و صداقت تمام گزارش می‌کند. این اطلاعات به راحتی و با انتشار گزارش‌های آژانس در اختیار خرابکاران و تروریست‌ها قرار می‌گیرد.

وی مثال زد که این موضوع در 20‌می 2012 با نشان دادن یک دستگاه که در آن مواد منفجره کار گذاشته شده بود به شخص مدیرکل و دو معاون او در تهران توضیح داده شد و از وی خواستیم از تکرار این گزارش‌ها خودداری کند، اما متأسفانه در گزارش اخیر مدیرکل محترم نیز جزئیات دقیق‌تری نوشته شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: روز جمعه 27 مرداد 1391 هجری شمسی مطابق با 17 آگوست 2012، با استفاده از مواد منفجره کابل‌های برق در مسیر شهر قم به مجموعه فوردو (مجتمع شهید علیمحمدی) قطع می‌شوند. یادآوری می‌شود قطع برق یکی از راه‌های آسیب‌رساندن به ماشین‌های سانتریفیوژ است. در اولین ساعات صبح روز بعد بازرسان آژانس تقاضای بازرسی سرزده از آن مجموعه می‌کنند. آیا این بازدید ارتباطی با آن انفجار ندارد؟ چه کسی غیر از بازرسان آژانس می‌تواند در این زمان کوتاه به داخل مجموعه دسترسی داشته‌ باشد و آمار خرابی‌ها را ثبت و گزارش کند؟

او از موارد مشابه خرابکاری در مسیر مجموعه نطنز (مجتمع شهید احمدی‌روشن) خبر داد.به گزارش ایسنا، عباسی خطاب به خبرنگاران مستقل، وجدان بیدار جهان گفت: ممکن است دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از وظایف اصلی خود، بی‌طرفی و عدالت به دلیل سوء مدیریت و اعمال نفوذ برخی کشورها منحرف شده باشد.

اندیشمندان جهان بدانند پرونده هسته‌‌ای ایران در آژانس و ابهاماتی که در خصوص آن مطرح می‌شود محصول از بین رفتن منافع حاکمان چند کشور در ایران و ظهور اندیشه‌ای آزادی‌بخش در زمان حاضر است.متأسفانه آژانس بین‌المللی‌انرژی اتمی رویه‌ای را در پیش گرفته‌ است که اگر ما بخواهیم مثل برخی مسئولان آژانس بدبینانه نگاه کنیم، مدرک ارائه نکنیم و لجاجت به خرج دهیم، نباید گفت‌وگوها را ادامه دهیم و گزینه‌های دیگری را باید امتحان کنیم.

تأکید آمانو بر تداوم مذاکرات

یوکیا آمانو دبیر کل آژانس نیز در این نشست با تأکید بر تداوم گفت‌وگوها با ایران ابراز امیدواری کرد که دو طرف بدون تأخیر بیشتر درباره رویکردی ساختاری درباره مسئله هسته‌ای ایران به توافق دست یابند.به گزارش ایسنا، آمانو گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تشدید گفت‌وگوها با ایران قاطعانه متعهد است.

کد خبر 184904
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز