چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۴:۱۲
۰ نفر

زهرا عزیزمحمدی، علی مولوی: از سال‌های پایانی دهه‌ی هفتاد، همیشه صحبت از این بود که کودکان و نوجوانان باید یک شبکه‌ی مخصوص خود داشته باشند. این آرزو برای نسل سومی‌ها برآورده نشد، اما دوازدهم تیرماه امسال، شبکه‌ی «پویا» به‌عنوان دومین شبکه از بسته‌ی سوم دیجیتال، به فرستنده‌ی سوم تهران اضافه شد و پخش آزمایشی خودش را شروع کرد.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی665

حالا که نزدیک به دو ماه از فعالیت این شبکه گذشته و زمان زیادی تا پایان تابستان باقی نمانده، بد نیست نگاهی به فعالیت این شبکه بیندازیم و ببینیم بعد از تابستان برنامه‌های این شبکه به چه شکلی ادامه خواهد یافت.

از یک سال پیش نوید افتتاح یک شبکه‌ی کارتون داده شده بود، اما این‌کار به تأخیر افتاد. فروردین امسال یک شبکه‌ی ماهواره‌ای خارجی جدید به نام «پرشین‌تون» کار خود را آغاز کرد و با پخش کارتون با دوبله‌ی فارسی در این راه پیش‌قدم شد و بخشی از مخاطبان را به سمت خودش کشید.

شاید برای همین شبکه‌ی پویا در زمان افتتاح با دو مشکل مهم روبه‌رو بود: اول، عجله‌ی مسئولان در افتتاح هر چه زودتر شبکه در تابستان امسال، تا آن‌جا که رئیس رسانه‌‌ی ملی گفت: «شبکه‌ی پویا باید چند ماه دیگر راه‌اندازی می‌شد، اما با یک حرکت انقلابی در این تابستان توانستیم این شبکه را با امکانات قرضی راه‌اندازی کنیم.» و دوم، وجود یک رقیب جدی که پیش‌دستی کرده و بخشی از مخاطبان را جذب کرده بود.

البته «حسین ساری»، رئیس مرکز پویانمایی صبا و مدیر شبکه‌ی پویا معتقد است: «اگرچه این نگرانی باید وجود داشته باشد که ما نباید در رقابت با «پرشین‌تون» عقب بمانیم، اما این نگرانی ما را آن‌قدر منفعل نمی‌کند که قافیه را باخته بدانیم. هرچند اگر ما تلاش می‌کردیم تا شبکه‌ی انیمیشن ایرانی را زودتر راه بیندازیم، حتماً مفیدتر بود.»

در نهایت و به هر ترتیبی که بود، شبکه‌ی پویا افتتاح شد و بخش قابل توجهی از وقت مخاطبان همه‌ی سنین از کودک تا بزرگسال را به خود اختصاص داد. مخاطبان بزرگسال که پیش از این چند ماهی بود با برنامه‌ی «بچه‌های دیروز» که شب‌های جمعه از شبکه‌ی تهران پخش می‌شد با کارتون‌های کودکی‌شان خاطره‌بازی می‌کردند، حالا به شبکه‌ای رسیده بودند که از هشت صبح تا نیمه‌شب کارتون پخش می‌کرد، کارتون‌هایی مثل «رامکال»، «پسر شجاع»، «بابا لنگ‌دراز»و... که خاطره‌های دوران کودکی‌شان را زنده می‌کند و فرصت عالی‌ای برای خاطره‌بازی آن‌ها است. مخاطبان کودک و نوجوان هم که هر چیزی از جنس کارتون را می‌پسندند، به شبکه‌ای مخصوص خودشان رسیده‌اند.

 «امیرعباس بابالار»، سرپرست روابط‌عمومی شبکه‌ی پویا به خبرنگار دوچرخه در این‌باره می‌گوید: «تعداد قابل توجهی از مخاطبان ما بزرگسالان هستند، چون احتمالاً بچه‌ها اجازه نمی‌دهند آن‌ها کانال را عوض کنند! بازخورد مخاطبان هم فوق‌العاده بوده است. در حال حاضر روزانه 60 تا 70هزار پیامک دریافت می‌کنیم. این را هم در نظر بگیرید که خیلی از بچه‌ها موبایل ندارند و پیامک زدن باید با مشارکت بزرگ‌ترهایشان صورت بگیرد و پیامک‌هایی که برای ما فرستاده می‌شود یک کلمه یا عدد نیست و اغلب تشکر و درخواست پخش کارتون‌های مختلف است. این تعداد پیامک در روز ما را حسابی غافلگیر کرد!»

نکته‌ای که این روزها به چشم می‌آید این است که بیش‌تر زمان پخش شبکه‌ی پویا به پخش کارتون‌های قدیمی و آرشیوی اختصاص دارد، در صورتی که در ابتدای کار تصور بر این بود که این شبکه قرار است محلی برای پخش کارتون‌های تولیدی مرکز پویانمایی صبا باشد.

«وحید حاج‌محمدی»، مدیر روابط عمومی صبا در این زمینه، به خبرنگار دوچرخه این‌طور توضیح می‌دهد: «با این‌که الآن حجم زیاد کارهای تولیدشده می‌تواند جای خالی انیمیشن‌های جدید را در شبکه پر کند، اما آن‌قدر درخواست‌ها و استقبال از پخش کارتون‌های قدیمی زیاد است که به نظر می‌رسد اغلب بیننده‌های ما از بزرگ‌ترها هستند! کودکانی زنگ می‌زنند و اسم کارتون‌هایی را می‌گویند که برای چهل سال پیش است. حتی گاهی صدای بزرگ‌ترهایشان را هم می‌شنویم که به آن‌ها می‌گویند بگو فلان کارتون را بگذارند! مخاطبان بزرگسال شبکه اگر بیش‌تر از بچه‌ها نباشند، کم‌تر هم نیستند و به طور جدی با شبکه در تماس هستند و خاطره‌هایشان را پیگیری می‌کنند. طوری که اگر ترتیب پخش کارتون مورد علاقه‌شان به هم بخورد زنگ می‌زنند و اعتراض می‌کنند!» مدیر روابط‌عمومی صبا درباره‌ی اهمیت فعالیت این شبکه می‌گوید: «حجم تولیداتی که در مرکز صبا آماده‌ی پخش شده زیاد است. کارتون‌‌هایی در آرشیو ما وجود دارد که حتی یک سال از تولیدشان گذشته است.

شبکه‌ی پویا دارد فاصله‌ی بین تولید انیمیشن و پخش آن را پر ‌کند. چون پیش از این ما اصلاً جای مشخصی برای پخش نداشتیم و ماندن آثار در آرشیو برای مدت طولانی به ضرر کارگردان‌ها بود. راه‌اندازی شبکه‌ی پویا این امکان را به تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها می‌دهد که بتوانند بازخورد کارهایشان را هم از مخاطبان و هم از هم‌صنفی‌هایشان بگیرند و این به رشد انیمیشن در کشورمان کمک می‌کند.» به گفته‌ی او: «در حال حاضر هیجان و نیروی تازه‌ای در تولیدکننده‌های انیمیشن ایجاد شده، چون می‌دانند از این به بعد کارهایی که می‌سازند دیده می‌شوند. علاوه بر این نقد کارهای پخش شده هم باعث می‌شود سازندگان در تولید کارهای بعدی ایرادهای کارشان را رفع کنند.»

به هر حال این تابستان یکی از خاطره‌انگیزترین تابستان‌های کودکان و نوجوانان بود و همه مشغول تماشای کارتون‌های مورد علاقه‌شان بودند، آن‌قدر که شاید برنامه‌های کودک شبکه‌ی دو، شبکه‌ی تهران، شبکه‌ی آی‌فیلم و نمایش، بخشی از مخاطبان هر روزشان را از دست دادند. اما سؤال اصلی این است که این وضعیت بعد از تمام شدن تابستان هم به همین شکل خواهد بود یا ساعت پخش برنامه‌های شبکه‌ی پویا تغییر می‌کند. «امیرعباس بابالار»، سرپرست روابط عمومی شبکه‌ی پویا در جواب این سؤال ما می‌گوید: «جدول پخش برنامه‌های شبکه‌ی پویا بر اساس اوقات فراغت بچه‌ها تعریف می‌شود. قرار است مهرماه به دلیل این‌که بچه‌ها مدرسه می‌روند، برنامه‌‌های شبکه زودتر تمام شود و ساعت‌های پخش تغییر کند تا به درس‌هایشان برسند.»

کد خبر 183529
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز