گروه شهری: پس از 17سال انتظار با ساخت دوکیلومتر مسیر باقیمانده حدفاصل خیابان آزادی تا پادگان جی بزرگراه یادگار امام(ره) تکمیل شد.

بزرگراه

به گزارش همشهری گرچه دیروز با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران ، مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر و حبیب کاشانی عضودیگر شورای اسلامی شهر تهران رسما تکمیل بزرگراه یادگار امام به اتمام رسید اما شهردار تهران تأکید کرد، بزرگراه یادگار امام باید از طریق یک بزرگراه 45متری از غرب به میدان فتح ، از شرق به میدان 9دی و در ادامه به‌صورت 35متری به سه راه شمشیری و از آنجا به سمت جنوب متصل شود.

از نظر قالیباف با این اقدام شاهد یک گره گشایی خوب ترافیکی در مناطق 9و 10خواهیم بود و دسترسی‌ها به درستی انجام خواهد شد ضمن اینکه امسال تعریض خیابان امام خمینی نیز به اتمام خواهد رسید.بر این اساس خیابان‌های باریک کارون ، قصرالدشت تا آذربایجان که تا پیش از این بار ترافیک بازار، سپه و امام خمینی را به مناطق غرب، شمال غرب ویادگار امام متحمل شده بود سبک و برطرف شده است.

به گفته قالیباف انصافا شهرداری تهران به مناطق جنوبی نظیر 9، 10، 17و 18که ساکنین آن واقعا دین خود را به انقلاب و نظام ادا‌کردند رسیدگی کرده و این عین عدالت است ، به همین منظور نیز درکنار همه کارهای انجام شده با پیشنهاد شهرداری تهران و تصویب شورای شهر از صاحبان املاک فرسوده‌ای که تمایل به نوسازی داشته باشند هیچ پولی بابت صدور پروانه دریافت نمی‌شود. قالیباف همچنین از شهرداران مناطق 9و 10و معاون خدمات شهری شهرداری تهران خواست تا به جبران همه فشارهایی که به ساکنین این مناطق ظرف دو سه سال گذشته بابت ساخت ادامه بزرگراه یادگار امام وارد آمده در اسرع وقت با نظافت لازم، مشکلات قبلی برطرف شود و با تغییر چهره این مناطق آرامش به ساکنان آن بازگردانده شود.

وی بر لزوم توسعه فضای سبز مناطق 9و 10و نیز تعریض خیابان‌هایی تأکید کرد که به تعبیر قالیباف به‌دلیل باریکی کوچه‌های آشتی‌کنان نام گرفته‌اند. شهردار تهران در بخش دیگر سخنان خود درمراسم بهره‌برداری از بزرگراه طبقاتی یادگار امام گفت: این بزرگراه انصافا طراحی منحصر به فردی دارد و برخلاف ‌آنچه در بزرگراه نواب بدون اینکه شهر را به دو نیم قسمت کند و بافت و ارتباطات اجتماعی یک منطقه ومحله را به‌هم بریزد ، ساخته شده است.

وی با اشاره به هزینه احداث این پروژه گفت: در مجموع 70میلیارد هزینه احداث این پروژه شده که 30میلیارد آن مربوط به تملک‌های صورت گرفته است. قالیباف همچنین با بیان اینکه مسیر پادگان جی در دو ‌ماه آینده گشوده می‌شود گفت: همزمان با گشایش این پادگان ، ارتباط شرقی - غربی بزرگراه یادگار امام با خیابان شهید دستغیب نیز انجام می‌شود.

درحاشیه این مراسم قالیباف با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات شهرداری تهران به مناسبت بر‌پایی اجلاس سران غیرمتعهدها گفت: سعی کردیم تا بزرگراه‌ها آماده‌تر از گذشته باشد و ترافیک و فضای سبز را بهتر مدیریت کنیم. قالیباف خاطرنشان کرد: نمی‌گویم باید تغییر خاص و ویژه‌ای برای این کنفرانس دید اما وقتی مهمانان خارجی در این سطح گسترده می‌آیند مردم توقع بیشتری از ما دارند. به گفته شهردار تهران وقتی بیش از 100کشور در تهران حضور دارند باید چهره واقعی تهران را که واقعا نسبت به بسیاری از پایتخت‌های دنیا پیشرفته‌تر و تمیز و زیباتر است به‌عنوان‌ام القرای کشورهای اسلامی و پایتخت برجسته میان کشورهای جنوب غرب آسیا به خوبی نشان دهیم.

بزرگراه‌سازی پر مشقت

مازیار حسینی معاون فنی عمرانی شهرداری تهران نیز دیروز طی سخنانی با اشاره به اینکه آقای قالیباف از سال 88تا‌کنون بیشترین تأکید را بر تکمیل بزرگراه شهید صیاد شیرازی (از پل شیخ صفی تا میدان سپاه) تکمیل بزرگراه یادگار امام و تکمیل بزرگراه امام علی داشته است گفت: ساخت دوکیلومتر مسیر باقیمانده بزرگراه یادگار به اندازه ساخت 200کیلومتر برای ما سختی داشت.

وی دراین باره توضیح داد: از نظر طول دو کیلومتر زیاد نیست آن هم در شرایطی که ما ظرف مدت هفت سال 150کیلومتر بزرگراه ساختیم اما به‌دلیل بافت فرسوده و ریزدانه ، انواع معارضین ملکی و تاسیساتی کانال قلقلی با 50سال قدمت که 365روز سال وظیفه انتقال آب‌های سطحی از محدوده بالادست خیابان آزادی و انتقال آن به نهر فیروزآباد و تصفیه خانه شهرری را داشت کار ساخت این دو کیلومتر با دشواری‌های بسیاری همراه شد.معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به پیشرفت 70درصدی این پروژه در یکسال گذشته افزود: امروز پروژه یادگار امام 100درصد تکمیل و یک پرونده 17ساله بسته شد.

خارج شدن بزرگراه یادگار امام ره از بن بست

دیروز همچنین علی امام مدیرعامل سازمان مهندسی وعمران شهر تهران طی سخنانی با اشاره به اینکه احداث بزرگراه یادگار امام در دو تراز بودگفت:‌تندروهای بزرگراه به زیر زمین منتقل شده و سطح به‌طورکامل در اختیار تردد‌های محلی قرار دارد و بنابراین تداخل و مزاحمت کمتری برای شهروندان ساکن در حاشیه بزرگراه خواهد داشت.

از نظر مدیرعامل سازمان مهندسی وعمران شهر تهران ، اجرای تراز منفی یک به‌صورت گالری با سقف باز کمترین هزینه را در بین سایر گزینه‌ها داشت که عملیات تهویه هوا و تأمین روشنایی آن به‌صورت طبیعی انجام می‌شود. به گفته امام ، احداث ادامه بزرگراه یادگار امام سبب خارج شدن این بزرگراه مهم شمالی- جنوبی از بن‌بست و ادامه یافتن آن تا پادگان جی شده است.

کد خبر 181789
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز