گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: گرانی کالاهای مصرفی و اقلام خوراکی موجب شده است که مسئولان نسبت به صدور مجوز واردات برخی کالاهای اساسی مانند گوشت قرمز، مرغ و نهاده‌های تولید اقدام کنند؛ این در حالی است که افزایش واردات تأثیری در کاهش قیمت‌ها نداشته است.

از سوی دیگر فرایند انجام واردات برخی کالاها خارج از ضوابط قانونی بوده است. با محمد علی پور مختار، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • پرونده کمیسیون اصل 90در زمینه شکل‌گیری انحصار در مورد واردات چه کالاهایی است؟

این پرونده در مورد واردات انحصاری در حوزه‌های مختلف کشاورزی، دارو و درمان، صنعت و... بوده اما نمی‌توانم جزئیات این موضوع را فاش کنم.

  • براساس پرونده کمیسیون اصل 90انحصار در واردات بیشتر در بخش خصوصی بوده یا شرکت‌های دولتی نیز در این زمینه نقش داشته‌اند؟

در شکل‌گیری واردات انحصاری هم وارد‌کنندگان بخش خصوصی و هم شرکت‌های وابسته به دولت نقش داشته‌اند و پرونده این اشخاص یا شرکت‌ها در کمیسیون اصل 90مفتوح و در حال بررسی است.

  • ورود گوشت مرغ برزیلی به بنادر کشور در فاصله چند روز پس از آزادسازی واردات و با توجه به‌مدت زمان مورد نیاز برای این کار تا چه حد قابل توجیه است، آیا کمیسیون در این زمینه بررسی خواهد داشت؟

این موارد مطرح است چرا که واردات کالا از زمان ثبت سفارش تا ورود کالا به گمرکات کشور نیازمند یک پروسه زمانی سه ماهه است. اما در برخی موارد به دلایل مختلف که نمی‌توان گفت کالاهای وارداتی از گمرکات کشور مرجوع شده و این معضلی است که کمیسیون در حال بررسی آن است. قانون نحوه واردات کالاهای مختلف و سپردن تضمین لازم برای پرداخت حقوق و عوارض گمرکی را مشخص کرده و ممکن است در شرایط کنونی برای شکستن جو گرانی گوشت مرغ واردات برخی کالاها با تأخیر در پرداخت حقوق و عوارض گمرکی صورت گرفته باشد.

  • اما پیش از آزاد‌سازی‌ واردات، امکان ثبت سفارش وجود نداشته پس 32کانتینر مرغ وارداتی چگونه به گمرک رسیده است؟

این موضوع ازجمله مواردی است که در کمیسیون قابل پیگیری است.

  • روند بررسی این پرونده در کمیسیون چگونه خواهد بود و تا چه زمانی به نتایج مشخصی می‌رسد؟

کمیسیون با بررسی جامع این پرونده، وزرای جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و سایر مسئولان دستگاه‌های اجرایی را برای پاسخگویی به ابهامات فرامی‌خواند و موضوع واردات انحصاری را در کمیته‌های کاری با حضور مسئولان بررسی خواهد کرد. فعلا نمی‌توان زمان مشخصی را برای اعلام نتایج بررسی کمیسیون اعلام کرد چرا که به‌دنبال آن هستیم تا این کار با منطق، مستند و درست صورت گیرد. برای جلوگیری از طولانی شدن روند بررسی و سرعت دادن به‌کار به جای مکاتبه با وزارتخانه‌های مربوط از وزرای ذی‌ربط خواسته‌ایم تا با حضور در مجلس به پرسش‌ها پاسخ دهند و پس از جمع بندی که ممکن است تا چند هفته دیگر به طول انجامد کمیسیون نتایج بررسی‌ها را اعلام خواهد کرد.

  • نتایج نهایی این پرونده به چه شکلی توسط کمیسیون دنبال خواهد شد؟

روند پیگیری نتایج نهایی این پرونده توسط کمیسیون اصل 90بستگی به نتایج بررسی‌ها و این موضوع دارد که جرمی اتفاق افتاده باشد یا خیر؟ اگر نتایج بررسی نشان دهد که کوتاهی دستگاه‌های ذی‌ربط منجر به وقوع جرمی شده است پرونده از طریق کمیسیون به مراجع قضایی ذی‌ربط ارجاع خواهد شد.

کد خبر 179721
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز