گروه شهری: در حالی‌که معاون عمرانی استانداری تهران از اجرای طرح جداسازی شهر ری از پایتخت و انتخاب شهردار تا سه ماه آینده خبر داده است، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران پیش‌بینی کرد که با توجه به تصمیمات غیرکارشناسی، عاقبت این طرح مانند مونوریل تهران شود.

طرح جداسازی ری از تهران که در یکی دو هفته گذشته باز هم بر سر زبان‌ها افتاده است، طرحی است که به گفته بسیاری از مدیران و کارشناسان شهری غیرکارشناسی است و مضرات آن بیشتر از نتایج مثبت آن خواهد بود چه آنکه به گفته علیرضا دبیر، عضو شورای شهر این روزها نیز شهروندان ری در نخستین گام اجرایی شدن این طرح شاهد افت قیمت زمین و مسکن در این منطقه بوده‌اند.

در همین ارتباط روز گذشته نیز حسن بیادی با اشاره به مخالفت رسمی اعضای شورای اسلامی شهر تهران در چهارصد و هفتاد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران و انتقاد آنها از این جدا‌سازی‌ اظهار داشت: متأسفانه دولتمردان هیچ اعتنایی به این مخالفت نداشتند.

وی به فارس گفت: اگر‌چه دولت و در ادامه استانداری تهران مصوبه جداسازی ری از تهران را ابلاغ کرد اما می‌توان این موضوع را از همین الان عنوان کرد که این کار ماندنی نیست. بیادی خاطرنشان کرد: با زور هر کاری می‌توان کرد و این اقدام دولت و استانداری نمونه بارزی از این موضوع است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه اضافه کرد: چون که ابزار قانونی وجود ندارد اعضای شورا نیز نمی‌توانند از اجرای این مصوبه جلوگیری کنند و باید منتظر عواقب این مصوبه باشیم. وی بیان داشت: عاقبت جدا‌سازی‌ شهرستان ری از تهران همانند مونوریل در تهران می‌شود. اشاره نایب رئیس شورای شهر، طرح مونوریل است که در دوره پیشین شهرداری بدون مطالعه و توجیه آغاز شد اما نیمه‌کاره ماند و به سرانجام نرسید. در نهایت هم مدیران فعلی شهرداری با تأیید شورای شهر ستون‌های نیمه‌کاره مونوریل را در صادقیه برچیدند.

در همین ارتباط رئیس شورای شهر تهران نیز چند روز قبل و در جلسه شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد شدید از جدایی ری از پایتخت گفته بود: نمی‌توان این طرح را جدا‌شدن از تهران دانست بلکه تکه‌شدن بخشی از شهر تهران است. منطقه ری از تهران هیچ‌گاه جدا نبوده و تهران توسعه یافته شهرری است. مهدی چمران با بیان اینکه مدیریت چندپاره یک تئوری شکست خورده است، گفت: مطمئنا طرح پراکندگی شهرهای متمرکز، به شکست منجر می‌شود چرا که اینها جزئی از یک بدن هستند.

چمران با اشاره به تصویب طرح تفصیلی و طرح جامع توسط شورای‌عالی شهرسازی و رئیس‌جمهوری گفت: در این دو طرح ری جزئی از تهران درنظر گرفته شده و مطمئنا جدایی آن به ضرر تهران است و مشکلات قدس و چهاردانگه نیز ممکن است برای آن به‌وجود بیاید و زمین‌های کشاورزی آن که حفظ و نگهداری شده‌اند و درآمدزا هستند تا 5 سال دیگر تبدیل به سوله شوند و آن زمان مردم بخواهند که دوباره به شهر تهران بازگردند که امیدواریم اینگونه نباشد.

علیرضا دبیر دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در نطق پیش از دستور خود در جلسه شورا با بیان اینکه من بزرگ شده و بومی ری هستم، گفته بود: جدا شدن ری از تهران را کار کارشناسی و درستی نمی‌دانم و این مسئله به جای توسعه ری تهدیدی برای آن محسوب می‌شود. وی با اشاره به برخی مواد قانونی برنامه پنجم توسعه گفت:

در ماده 186 این برنامه به دولت اجازه تدوین برنامه جامع تقسیمات کشوری داده شده است نه اجازه اجرای آن. همچنین براساس ماده 183 این قانون به شکل‌گیری مدیریت یکپارچه تاکید شده و با تفکیک ری از تهران و تکه تکه کردن پایتخت این مسئله نیز محقق نمی‌شود. دبیر اظهار کرد: باید استفساریه صادر شود که از لحاظ قانونی می‌توان چنین کاری را انجام داد یا خیر.

در طرح جامع تهران نیز شهر به‌صورت یکپارچه دیده شده و مشخص نیست که وقتی تهران به‌صورت یکپارچه دیده شده و رئیس‌جمهور نیز طرح را تایید کرده چطور اکنون بحث جدایی ری را مطرح می‌کنند. دبیر با اشاره به پیش‌بینی شهر ری در طرح جامع و تفصیلی گفت: براساس طرح تفصیلی ری مرکز تجارت جهانی پایتخت درنظر گرفته شده است و شمیرانات نیز قطب گردشگری تهران است و نمی‌توان این دو طرح که به امضای شورای‌عالی شهرسازی رسیده و رئیس‌جمهور آن را امضا کرده است را نادیده بگیریم و قوانینی برخلاف آن اجرایی کنیم.

وی با اشاره به محدوده 240‌کیلومتری شهر ری گفت: بحث ساخت‌و‌سازهای غیرقانونی، مشکلات فرهنگی اقتصادی و امنیتی پس از جدایی ری از تهران افزایش خواهد یافت و ما نمی‌توانیم امنیت ری را از تهران جدا کنیم. دبیر با اشاره به پیوستگی خدمات شهری میان ری و تهران گفته بود: مگر می‌شود معضلات ترافیکی، راهنمایی و رانندگی، تاکسیرانی، اتوبوسرانی و متروی شهرری را از تهران جدا کرد؟

همچنین معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار تهران نیز روز گذشته گفت: امیدوارم طرح جداسازی ری از تهران پس از بررسی و کارشناسی مجدد، مورد تجدیدنظر قرار گیرد. سید مناف هاشمی در واکنش به طرح جداسازی ری از تهران، اظهار کرد: تجربه جهانی نشان می‌دهد که کلانشهرها درصورتی می‌توانند خدمات خود را عادلانه و مساوی توزیع کنند که از یکپارچگی برخوردار باشند. وی ادامه داد: هر چه این یکپارچگی به هر دلیل حتی اشکال قانونی، از بین برود، در نتیجه خدمات و سرویس‌ها در مناطق محروم و حواشی شهر کاهش می‌یابد.

هاشمی اظهار کرد: جداسازی نقاط مختلف یک شهر منجر به تفاوت در نوع خدمات ارائه شده می‌شود، در حالی‌که در اغلب کلانشهرها تلاش می‌شود در قالب یک مدیریت یکپارچه خدمات یکسان توزیع شود.

کد خبر 179092
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز