گروه شهری: زمانی که کلنگ احداث مونوریل قم در مرداد ماه 88 را به زمین زدند، قرار شد 30 ماه بعد از آن تاریخ شهروندان قمی سوار مونوریل شوند اما اکنون با گذشت 6 ماه از پایان موعد ساخت، نماینده قم در شورای‌عالی استان‌ها از ارسال نامه‌ای از سوی سازمان بازرسی کل کشور به دادستانی قم برای تعیین وضعیت مونوریل قم خبر می‌دهد.

محمدرضا باقرپناهی با اشاره به اینکه چندین بار از سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل 90 مجلس درخواست کرده بودم که به موضوع ساخت مونوریل در قم با توجه به غیرکارشناسی بودن این پروژه ورود پیدا کرده و آن‌را متوقف کنند، به ایسنا گفت: در این راستا اخیرا سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای خطاب به دادستان قم خواستار تعیین وضعیت پروژه مونوریل قم از سوی دادستانی شده است.

وی ادامه داد: قوه قضاییه هم‌اکنون در معرض امتحان قرار دارد و منتظریم که نتیجه ورود دادستانی به این موضوع مشخص شود. باقرپناهی با اشاره به اینکه مونوریل یک سیستم وابسته خارجی است، اظهار کرد: ساخت مونوریل قم با منویات مقام معظم رهبری درخصوص استفاده از تولیدات داخلی و نیز ضرورت حفظ سیما و نمادهای دینی شهر قم مغایر است.

نماینده قم در شورای‌عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه هر زمان جلوی اجرای مونوریل قم گرفته شود، ‌ از خسارت بیشتر به بیت‌المال جلوگیری خواهد شد، افزود: در حوزه ساخت قطارهای مترو به بیش از 70درصد خودکفایی رسیده‌ایم و در چنین شرایطی عقلانی نیست که یک سیستم 100درصد وابسته که به لحاظ ویژگی‌های فنی با سامانه مترو مغایر است را اجرا کنیم. باقرپناهی با اشاره به اینکه مسیر مونوریل قم از بستر رودخانه حرکت می‌کند، گفت:

پیش از این دو خط مترو A و B در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر قم تعریف شده بود که طراحی این خطوط، حاصل کار کارشناسی است و بیشترین تقاضای سفر را دارد. وی ادامه داد: با این حال پروژه مونوریل قم در حالی به اجرا گذاشته شد که قرار است جایگزین خط B مترو شود. باقرپناهی با اشاره به تبادل سفر در دو خط A و B مترو با یکدیگر، خاطرنشان کرد: اگر با ساخت مونوریل ساخت خط B قطار شهری منتفی شود، عملا خط A نیز کارکردهای خود را از دست خواهد داد.

وی درباره موافقت بعضی از اعضای شورای شهر و مسئولان شهری با اجرای مونوریل قم، به ایسنا گفت: این دیدگاه ناشی از این است که جمع‌آوری پایه‌ها را در حال حاضر به لحاظ اجتماعی قابل توجیه نمی‌دانند؛ نه اینکه این پروژه کارشناسی شده و قابل توجیه باشد. وی ادامه داد: نظر شورای شهر نیز در این خصوص بارها اعلام شده که با عبور مونوریل از مقابل حرم مطهر مخالف است و این مسئله، مهم‌ترین دلیل اثبات غیرکارشناسی و فاقد مطالعات لازم بودن پروژه مونوریل است. باقرپناهی در پایان با تاکید بر اینکه مونوریل در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک این شهر جایگاهی ندارد، خواستار رسیدگی دادستان قم به این موضوع و توقف هرچه زودتر این پروژه شد.

این در حالی است که در تمامی سال‌های گذشته احداث مونوریل در قم محل اختلاف مسئولان دولتی و دیگر مقامات استان و آستانه حرم حضرت معصومه(س) بوده است، چراکه چندی پیش مطرح شده بود عبور مونوریل از کنار صحن حرم حضرت معصومه(س) موجب آشفتگی بصری این مکان مقدس خواهد شد.

کد خبر 178971
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز