همشهری آنلاین: شهردار تهران مدیر موفق را مدیری دانست که به پست و مقام دلبستگی نداشته باشد گفت: با دروغ، خلف وعده، تهمت و آبروریزی نمی‌توان نردبانی ساخت و به بام سعادت رسید، این نردبان انسان را به شیطان نزدیک می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تهران سما، دکتر محمد باقر قالیباف در مراسم تودیع و معارفه شهرداران منطقه ۲، ۹ و ۱۶ با بیان این مطلب افزود: یک مدیر اجرایی باید در هر فرصتی به نهج البلاغه در زمینه مدیریت اسلامی توجه داشته باشد و تفاوت‌های میان حکومت علوی و حکومت اموی را بشناسد. یکی از ویژگی‌های حکومت علوی آن است که مدیران بر اساس تدبیر حرکت می‌کنند و از طریق عقلانیت و برنامه ریزی مسیر کار خود را مشخص می‌کنند.

وی ادامه داد: در حکومت علوی محور کار و تلاش بر بستر معنویت و عقلانیت شکل گرفته است این در حالی است که مبنای مدیریت در حکومت اموی سیاست بازی و شعار زدگی است.

قالیباف تصریح کرد: ما در شهرداری تهران باید با تاسی به نهج البلاغه بیشترین منفعت را به بیشترین مردم برسانیم و اگر بیشترین منفعت به کمترین مردم رسید باید بدانیم از مقیاس‌های مدیریت علوی فاصله گرفته‌ایم.

شهردار تهران گفت: در مدیریت اسلامی باید به مردم پاسخگو باشیم. باید بدانیم وقتی می‌توانیم به مردم پاسخگو باشیم که با آنان رفتار صادقانه داشته باشیم، اگر مدیری قول بی‌ربطی داد و با مردم صادقانه برخورد نکرد مجبور به فرار از مردم می‌شود و مسئولی که از مردم فرار کند در مدیریت علوی جایی ندارد.

قالیباف اعتدال را از دیگر ویژگی‌های مدیریت علوی دانست و گفت: افرادی که تندروی یا عقب ماندگی دارند از مسیر مدیریت علوی خارج هستند و باید بدانیم تند روی خطرناک‌تر از عقب ماندگی است.

وی با اشاره به اینکه تهمت، دروغ، خلف وعده و... از نتایج تندروی است تصریح کرد: با دروغ، خلف وعده، تهمت و آبروریزی نمی‌توان نردبانی ساخت و به بام سعادت رسید، این نردبان انسان را به شیطان نزدیک می‌کند.

قالیباف با بیان تفاوت بین تندروی و تصمیم انقلابی و عاشقانه گفت: در دوران دفاع مقدس با تدبیر و عقلانیت به این نتیجه می‌رسیدیم که اگرچه نیروی ما نصف نیروی دشمن است اما امکان عملیات وجود دارد و ضرورتهای متعددی بر این تصمیم مهر تایید می‌زد. در این شرایط رزمندگان با عقلانیت و تدبیر عاشقانه و انقلابی عمل می‌کردند و با توکل به خدا به پیروزی می‌رسیدند این با تندروی تفاوت دارد.

شهردار تهران شاخصه دیگر مدیریت علوی را جلوگیری از ظلم دانست و افزود: در حکومت علوی ظلم به مردم مساوی اعلام جنگ با خداست.

وی با اشاره به ضرورت پیشگیری و مقابله با ظلم در اقدامات و تصمیمات مدیریتی عنوان کرد: به‌‌ همان میزان که باید از بیت المال دفاع کنیم وظیفه داریم از ظلم به مردم جلوگیری کنیم.

قالیباف دیگر شاخصه مدیریت علوی را توجه به ابعاد تربیت و اخلاق مداری دانست و گفت: اساسی‌ترین تفاوت فرهنگ اسلامی و مکتب اهل بیت (ع) با مکاتب ساخته دست انسان همین نکته است. ما در شهرداری باید بدانیم اگر تمامی تغییرات و اقدامات خدماتی و عمرانی منجر به دگرگونی در احوال شهروندان و سیر تکامل و تعالی آنان نشود از مدار مدیریت علوی خارج هستیم. مفهوم تاکید من بر رویکرد فرهنگی، اجتماعی و تربیتی همین نکته است. ما فقط مامور به ساخت ساختمان خوب نیستیم. باید این اقدام ما منجر به تغییر در احوالات مردم شود.

وی در پایان گفت: افرادی را می‌شناسم که زمانی مسئولیت‌های مهمی داشتند اما امروز افسوس زمانی را می‌خورند که می‌توانستند گره‌ای از کار مردم باز کنند و اکنون چنین موقعیتی ندارند. فرصت‌ها مثل ابر می‌گذرند و ما باید از این فرصت‌ها برای خدمت به مردم استفاده کنیم.

کد خبر 179025
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز