دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۲:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا با اشاره به ایالات متحده آمریکا اعلام کرد: امپراطوری ضعیف شده به دوران افول و پایان خود نزدیک می شود.

به نوشته ال موندو، هوگو چاوز که در حال انجام سفر دوره‌ای به کشور‌های آمریکای لاتین است. روز دوشنبه 12 مارس (21 اسفند) برای دیدار با دانیل اورتگا همتای نیکاراگوئه‌ایی خود وارد ماناگوا پایتخت این کشور شد. دیدار هوگو چاوز از نیکاراگوئه همزمان با سفر جورج بوش رییس جمهوری آمریکا به نیکاراگوئه انجام می‌گیرد.

چاوز در بدو ورود به نیکاراگوئه از سوی دانیل اورتگا مورد استقبال رسمی قرار گرفت.
پس از اجرای این مراسم هوگو چاوز در سخنانی  با اشاره به آمریکا گفت:امپراطوری تضعیف شده به پایان خود نزدیک می‌شود.

چاوز افزود:در حالی که امپراطوری به پایان خود نزدیک می‌شود آلبا با اتکا به ملت بزرگ نیکاراگوئه، کشوری که خوشحالم مجددا به آن سفر می‌کنم، از جای بر می‌خیزد.

و توضیح درباره کلمه آلبا اینکه آلبا (متشکل از حروف ای ال بی ای) مخفف جایگزین (ALTERNATIVE) بولیواری در کشور‌های آمریکای لاتین است، لفظ بولیواری در وقع از نام سمون بولیوار قهرمان استقلال کشور‌های آمریکای لاتین از سلطه استعمار اسپانیا گرفته شده است. چاوز نیز اغلب از واژه بولیواری برای توصیف انقلاب سوسیالیستی خود استفاده می‌کند.

رییس جمهوری ونزوئلا که با استفاده از نام آلبا در واقع بر استقلال مجدد کشور‌های آمریکای لاتین، این بار از سلطه استعمار اقتصادی وسیاسی آمریکا تاکید دارد، در ادامه سخنانش ضمن استفاده تمثیلی از آتـش افزوده است:آتش مجدد افروخته شده‌ای را از کشورم می‌آورم، زیرا این آتش(آتش نظام سیاسی و اقتصادی آمریکا) در حال خاموش شدن است و اکنون زمان  اوج گرفتن شعله‌های بولیواری،ساندینیستی (اشاره به حزب حاکم در نیکاراگوئه)و داریویی (اشاره به روبن داریو شاعر بزرگ  آمریکای لاتینی  که تمایلات ضد امپریالیستی داشت) است.

چاوز با اشاره تلویحی به سفربوش گفت:امپریالیسم آمریکایی موفق شده بود طی دویست سال این آـش را خاموش نگهدارد.امروز نیز رییس امپراطوری(اشاره مستقیم به جورج بوش) آمده است تا آتش شعله‌های فروزان بولیواری را خاموش کند.اما نمی‌تواند؛ نه این امپراطوری ونه 1000 امپراطوری دیگر خواهند توانست شعله‌های جدید انقلاب ساندینیستی ،  بولیواری، مردمی و آزادیخواهانه‌ای را که در این سرزمین‌ها بالا گرفته است را خاموش کنند.

این دومین باری است که رییس جمهوری ونزوئلا از نیکاراگوئه طی ماه‌های اخیر دیدار می‌کند، هوگو. چاوز  روز 10 ژانویه در مراسم تحلیف دانیل اورتگا رییس جمهوری جدید نیکاراگوئه حضور یافته بود.

کد خبر 17649

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز