جشنواره‌های تفریحات تابستانی در اعیاد شعبانیه از سال89 به‌صورت جدی‌تری برگزار می‌شود.

جشن های شعبانیه

 هر ساله بسیاری از شهروندان تهرانی همزمان با آغاز فصل تابستان و نزدیکی به‌ماه مبارک شعبان، آماده برگزاری جشن‌های تابستانی می‌شوند. گفت‌وگوی ما با عبادالله رمضانی، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران راکه از دست‌اندرکاران برگزاری این جشن‌هاست پیرامون نحوه برگزاری این جشن‌ها در پی می‌خوانید.

  • پیرامون ایده شکل‌گیری جشن‌های اعیاد شعبانیه و نحوه اجرای آن توضیح دهید؟

در ایام تابستان شهروندان دارای بیشترین فرصت فراغتی هستند. بنابراین شهرداری تهران و مدیریت شهری خود را مکلف می‌داند که برای شهروندانی که نیاز به فضاهای فراغتی دارند، برنامه تدوین کند. در عین‌حال این امکان را فراهم می‌کند تا ما بتوانیم ارتباط بیشتری با شهروندان داشته باشیم و اعتماد آنها را جلب کنیم و نهایتا مشارکت حداکثری آنها را در اداره شهر و مدیریت شهری برانگیزانیم.

تابستان امسال با سال گذشته اندکی متفاوت است. بدین‌ترتیب که دو‌ماه اوج تفریحات و فرصت فراغتی شهروندان دقیقا با دو‌ماه بسیار عزیز قمری(‌ماه شعبان‌المعظم با تیرماه و‌ ماه رمضان‌المبارک با مردادماه) تقارن دارد. در حقیقت امسال از یک طرف بحث خود تابستان به‌عنوان بزرگ‌ترین فرصت فراغتی شهروندان را داریم که خودمان را مکلف می‌دانیم برای شهروندان برنامه داشته باشیم و از طرف دیگر اولا در تابستان مناسبت‌هایی قرارمی‌گیرد که بستر فعالیت فرهنگی اجتماعی متکی بر مناسبات دینی است و ثانیا به‌عنوان یک مسلمان، ذوق و شوق ورود به مناسبت‌ها را داریم. در‌ماه شعبان امسال حجم فعالیت‌هایمان بسیار زیاد شده است.

سال گذشته جشن‌های شعبانیه به عنوان یک برنامه متمرکز در مجموعه بوستان آزادگان برگزار شد؛ برنامه‌ای متمرکز از 28رجب که با ورود‌ماه شعبان ادامه یافت و تا اواخر این‌ماه نیز برگزار شد. امسال با توجه به گستردگی شهر تهران و استقبال شهروندان متوجه شدیم که دیگر برنامه‌ها به‌صورت متمرکز پاسخگوی نیاز شهروندان نیست. بنابراین تصمیم گرفتیم در 22منطقه برنامه‌ داشته باشیم. یعنی بیشتر با رویکرد ورزش و تفریح و رویکردی که با حضور خانواده‌ها همراه شود. درواقع تلاش ما در برنامه‌های امسال این بود که خانواده محور باشد. امسال در 22منطقه این برنامه‌ها را به اجرا گذاشتیم. ما در مجموع برنامه‌هایمان را گسترده‌تر کردیم. باور ما بر این است که این حق مردم است که امکان استفاده از این برنامه‌ها را داشته باشند.

  • ارزیابی‌تان از فعالیت‌های سال گذشته شهرداری پیرامون جشن‌های شعبانیه چیست؟

در حال حاضر مدیریت شهری هیچ برنامه‌ای را بدون نظرسنجی و نیازسنجی انجام نمی‌دهد. برای اجرای برنامه‌های فراغتی و جشن‌های ویژه اعیاد شعبانیه نیز نیازسنجی و نظرسنجی انجام شده است. در گام بعدی پس از نیاز سنجی و بعد از اجرای برنامه ارزیابی‌ها انجام می‌شود. به این معنا که آیا ما از نظر مردم توانسته‌ایم خدمات مناسب را براساس انتظارات مردم در اختیار آنان قرار دهیم یا نه؟

ما در اجرای جشن‌های شعبانیه در سال‌های گذشته هم نظرسنجی و نیازسنجی انجام دادیم و هم ارزیابی. خوشبختانه استقبال مردم در مجموعه برنامه‌های انجام‌شده، نشان‌دهنده رضایتمندی حداکثری مردم است. یعنی حضور و استقبال مردم از اجرای برنامه‌ها در بوستان آزادگان در طول یک‌ماه نشان‌دهنده استقبال مردم است و این امر می‌تواند بسیار امید‌دهنده باشد. اگر برنامه‌ها ضعیف ‌بود، مردم اینگونه پرشور از برنامه‌های جشن شعبانیه استقبال نمی‌کردند؛ البته نمی‌توانیم خیلی از خودمان برای اجرای این برنامه‌ها تعریف کنیم. واقعیت این است که مردم نیازمند فعالیت‌های فراغتی،شاد،با نشاط و جمعی هستند؛ فعالیت‌هایی که خانواده‌ها بتوانند دور هم جمع شوند؛ به‌ویژه در تابستان که فرصت فراغت زیادی دارند. این اتفاق ممکن است، به‌ویژه اگر برنامه‌ها سالم باشند و خانواده‌ها در کنار هم احساس آرامش و رضایت کنند. بسیاری از خانواده‌ها که در این جشن‌ها حضور داشتند از فضای سالم حاکم بر اجرای برنامه‌ها ابراز رضایت کردند.

مجموعه ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که مردم در موضوع اوقات فراغت و جشن‌های مذهبی مثل اعیاد شعبانیه، این برنامه‌ها برایشان مورد توجه است. یعنی اهمیت جشن‌های شعبان و بحث‌های اوقات فراغت در تابستان، از دیدگاه مردم بسیار با اهمیت است اما کاری هم که به فضل الهی مدیریت شهری توفیق پیدا کرد که انجام دهد، از نگاه مردم جزو برنامه‌های بسیار خوب دانسته شده است. مردم نمره بسیار خوبی به مدیریت شهری دادند.

  • براساس ارزیابی‌ها آیا درصد مشخصی از میزان رضایتمندی مردم وجود دارد؟

بله. بیش از 70درصد مردم کیفیت برنامه‌های اجرا شده در سال گذشته را بسیار خوب و خوب دانستند. در حدود 20درصد مردم نیز کیفیت برنامه‌ها را متوسط ارزیابی کردند و تنها 10درصدمردم به دلایل مختلف اجرای برنامه‌ها را ضعیف اعلام کردند. این میزان رضایتمندی بسیار بالاست. البته این موضوع را ما به‌حساب توان خودمان نمی‌گذاریم بلکه این میزان بیانگر نیازمندی مردم است.
هنگامی که نیازسنجی کردیم، مردم برپایی جشن‌های شعبانیه و گذران سالم اوقات فراغت را خیلی مهم دانستند. این نگاه مردم است و اگر هر نهادی وارد این عرصه شود و خدمات مناسب ارائه دهد با این میزان استقبال روبه‌رو می‌شود. مدیریت شهری توفیق ورود به این عرصه را داشت.

  • در دوره‌های پیشین، شهرداری کمتر در برنامه‌های اعیاد مذهبی مردم را دخالت می‌داد و بیشتر به‌صورت یکطرفه برنامه‌هایی اجرا می‌کرد. آیا هم‌اکنون با مشارکت مردم اتفاق تازه‌ای در برگزاری جشن‌های مذهبی صورت گرفته است؟

بله دقیقا. ما دو سالی است که برنامه‌ای را در شهر تهران در حال اجرا داریم؛ جشنواره‌ای با عنوان شوق انتظار. در این جشنواره داوری بین مجموعه کارهایی است که در محلات و مناطق مختلف تهران توسط شهروندان در موضوع آذین‌بندی محلات ، کوچه‌ها و خیابان‌ها به مناسبت نیمه شعبان و ولادت حضرت حجت(عج)انجام می‌شود. ما نباید و نمی‌توانیم جای مردم بنشینیم و به جای آنها نظر بدهیم. الان هم در جشن‌های محلی در سطح محلات تهران را با ظرفیت مردمی انجام می‌دهیم. یعنی ما فقط یک بستر فراهم می‌کنیم و خود مردم می‌آیند و کارها را انجام می‌دهند. مردم با تمام ظرفیت در محلات تهران جمع شده و خودشان جشن‌های شعبانیه را برپا می‌کنند. ما هر چقدر بخواهیم کار انجام دهیم، مسلما در مقابل دریای بیکران همت مردم کاری نمی‌توانیم بکنیم. ما تمام برنامه‌های جشن‌های شعبانیه را با اتکا به اراده و همت مردم در سطح شهر تهران به‌صورت مستمر در حال انجام داریم.

  • یعنی شما بستری به‌وجود می‌آورید تا مردم خودشان میزبان اعیاد شعبانیه باشند؟

بله ما فقط بستر‌سازی‌ می‌کنیم. مردم در جشن‌های نیمه شعبان خودشان کارهای اصلی را انجام می‌دهند. حتی در جشن‌های بعدی که برگزاری می‌کنیم، متاثر از این فضا هستیم. خود مردم می‌آیند با استفاده از خلاقیت و توانمندی‌هایشان همه کارها را انجام می‌دهند؛ ضمن اینکه ما هم به سهم خودمان بسترها را فراهم می‌کنیم. در یک جامعه مسلمان ما به‌عنوان نمایندگان مردم که شهر را با پولشان اداره می‌کنیم نسبت به این نیاز توجه جدی نشان دادیم و این را وظیفه خود می‌دانیم.

  • و سخن آخر؟

ان‌شاالله خدای تبارک و تعالی این توفیق را از هیچ‌کس نگیرد که برنامه ساز برنامه‌هایی باشد که با قدوم مبارک و نام مبارک حضرت حجت (عج) برگزار می‌شود. ان‌شاالله خدای تبارک و تعالی عنایت آن حضرت را از این جامعه نگیرد و به همه توفیق بدهد که چشم‌مان به جمال نورانی آن حضرت روشن شود و این نخواهد شد مگر اینکه ما حقیقتا در کردار و رفتار از منتظران واقعی ایشان باشیم.

کد خبر 176470

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز