بار دیگر تابستان با روزهای گرم و کشدار از راه رسید. تفریحات در ایام تابستان همواره دغدغه‌ای برای خانواده‌ها و به‌خصوص شهروندان کلانشهرها بوده است اما وقتی قرار باشد تابستان با جشنواره‌های پرهیجان ورزشی و فرهنگی آغاز شود دیگر همه‌‌چیز برای سپری کردن روزهای شاد فراهم است.

برنامه های تابستانی - شهرداری تهران

 جشنواره‌های خاطره‌انگیز شعبانیه و تفریحات ورزشی شهروندان تهرانی را آماده فرارسیدن تابستان و دوره تازه‌ای از جشنواره‌های مهیج شهری کرده است. امسال هر منطقه تهران برای خود جشنواره‌ای دارد و اهالی هر منطقه فرصت خواهند داشت تا حضور فعالی در این برنامه‌ها داشته باشند؛ از نوجوانان و جوانانی که در تعطیلات تابستانی به‌سر می‌برند و از عصر می‌توانند در این جشنواره‌ها حضور یابند تا خانواده‌هایی که به مرور پس از ساعت کاری برای دور شدن از رخوت و خستگی کار، خود را به این محیط پرهیجان می‌رسانند. منطقه 14تهران هم مانند سایر مناطق شهر در روزهای برگزاری این جشنواره فضای پرشوری را تجربه خواهد کرد.

دهکده تفریحات ورزشی در بوستان سمیه

بوستان بزرگ سمیه درشرق پایتخت که یکی از ریه‌های تنفسی منطقه 14پایتخت به شمارمی‌رود این روزها با برپایی جشنواره تفریحی و ورزشی تبدیل به دهکده تفریحات ورزشی شده است. بعد از ظهرها و اندکی پس از خنک شدن هوا، موج جمعیت غیرقابل تصوری از مردمی را می‌توان دید که به سوی جشنواره تفریحی و ورزشی دربوستان سمیه رهسپارند. بوستان بزرگ سمیه چند روزی است شاهد عظیم‌ترین اجتماع شهروندی در این گوشه از منطقه است. این روزها در این بوستان خبری از آدم‌های خمود و خسته و چهره‌‌های درهم رفته از آدم‌هایی که در لابه لای هوای آلوده و در میان بوق و سر‌وصدای گوشخراش ماشین‌های گیر‌افتاده در گره‌کور ترافیک، بی‌تفاوت و سرد از کنار آسمانخراش‌های شهر می‌گذرنند نیست. آنچه می‌بینی شوق کودکانه و شادی عابران و مردمان پهنه شرقی پایتخت است که پیاده، راه بوستان سمیه را طی می‌کنند. اینجا در روزهای فرصت و اوقات فراغت می‌توانی طعم شیرین تفریح، شادی و نشاط به‌ویژه تجربه دل‌انگیز بازی‌های بچگی از هفت‌سنگ، طناب‌زنی و طناب‌کشی گرفته تا دوچرخه سواری و گل کوچک را حس کنی.

صدای ما را از رادیوپارک می شنوید

شنیدن برنامه‌های رادیویی همیشه جذاب است و گاه خاطرات خوبی را زنده می‌کند. این حس خوب‌تر وقتی در کنار فضای سبز بوستان‌ها و همراه با موسیقی باشد فضا را برای حضور بیشتر اهالی فراهم و تلطیف می‌کند.

دنیای ورزش های متنوع و جذاب

به هر طرف از بوستان که سرک می‌کشی غرفه‌های متعددی را می‌بینی که با رشته‌های مختلف ورزشی شهروندان را به سمت و سوی خود جذب می‌کنند. سید جلال عسگری، مدیر تربیت‌بدنی منطقه 14 با بیان اینکه سعی ما براین است که جشنواره تفریحی و ورزشی را با رویکرد خانواده‌محوری و پرکردن بهینه اوقات فراغت تابستانه برگزارکنیم می‌گوید: «گسترش زندگی شهری و فرهنگ آپارتمانی، اگرچه از بسیاری از جهات رفاه و آسایش را برای بشر امروزی به ارمغان آورده اما از طرف دیگر با کاهش تحرک و فعالیت بدنی همراه بوده و این در حالی است که شهروندان این کلانشهر بزرگ باید فرصت‌های مناسبی را برای نشاط و شادابی داشته باشند. خوشبختانه سازمان ورزش شهرداری تهران درچند سال اخیر با برنامه‌ریزی منسجم و همزمان با فرا رسیدن ایام تابستان شرایط ورزش، شادی و تفریح را فراهم کرده و امسال نیز جشنواره‌های تفریحی و ورزشی به میزبانی هر منطقه برگزار خواهد شد تا عموم شهروندان بدون دغدغه خاطر در نزدیک‌ترین بوستان محل زندگی خود به فعالیت‌های ورزشی و تفریحی بپردازند».

لیلااسمی مدیر تربیت بدنی بانوان هم در ادامه می‌گوید: «ورزش یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی و یکی از اصلی‌ترین روش‌های حفظ سلامتی در تمام سنین به شمار می‌رود. مهم‌ترین اولویت ما هم پرداختن به ورزش و تفریحات متنوع بوده است به همین سبب رشته‌های متنوعی را به‌خصوص برای بانوان در غرفه‌های مجزا ارائه کرده‌ایم».

اسمی درباره برگزاری جشنواره‌ها به‌صورت منطقه‌ای نیز می‌گوید: «بی‌تردید تمرکززدایی در برگزاری این جشنواره از اقدامات برجسته شهرداری در سال‌جاری است و این اقدام کمک بسیاری به تسهیل در دسترسی شهروندان به این جشنواره خواهد کرد و مشکلات سالیان قبل که ناشی از حجم بالای ایاب و ذهاب بود را از میان برمی‌دارد».

پیش به سوی بوستان سمیه

برنامه‌های بسیاری در این دوره از جشنواره برای شهروندان تدارک دیده شده است اما این برنامه‌ها چیست؟ عسگری می‌گوید: «بیش از 70نوع رشته ورزشی جذاب و متنوع چون ایرهاکی، پاوراسکیپ، اسکواش، فوتبال دستی، دارت، شطرنج، طناب‌کشی، تنیس، بازی‌های بومی، مچ اندازی، طناب‌زنی، پنالتی، دوچرخه‌سواری، بدمینتون، تیروکمان و بیش از 20نوع بازی مخصوص کودکان از جمله این رشته‌ها ست».

نگاه ویژه به کودکان در سرزمین کودکان

تربیت بدنی شهرداری منطقه 14نگاه ویژه‌ای هم به ورزش و تفریحات کودکان داشته است. در واقع می‌توان در توصیف یکی از جذاب‌ترین بخش‌های جشنواره به سرزمین کودکان که انواع و اقسام بازی‌های دلچسب و جذاب برای بچه‌ها در آن طراحی شده است اشاره کرد. استوانه جادویی و لبریز ازآب، استخر توپ و هوا، ایستگاه گریم کودکان، آبپاشی، قایق‌سواری، شن بازی، خانه اسباب‌بازی، سرسره، تاپ و الاکلنگ، نقاشی، خمیر بازی، نمایش عروسکی و ده‌ها بازی دیگر در این سرزمین طراحی شده است. هر بعدازظهر صدای خنده بچه‌ها، سرزمین کودکان را تبدیل به دنیایی دیگر از شادی و نشاط کرده است.

احیای ورزش های کهن

تربیت بدنی شهرداری در کنار ایجاد سرگرمی و معرفی رشته‌های نو و جدید ورزشی و تفریحی، ورزش‌های اصیل و باستانی را نیز به شهروندان معرفی کرده است به‌نحوی که این جشنواره تلفیقی از ورزش‌های نو مانند ایرهاکی و ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای است. حجت مرادی از پیشکسوتان ورزش باستانی می‌گوید: توجه شهرداری به احیای ورزش‌های کهن ستودنی است. البته در این جشنواره شرایطی مهیا شده تا از قهرمانان ورزشی و پهلوانان نامی کشور تجلیل و تقدیر شود.

ورزش هایی برای جانبازان و معلولان

اما علاوه بر رشته‌هایی که برای همه شهروندان درنظر گرفته شده است رشته‌های تنیس روی میز، ورزش‌های باستانی و دارت برای معلولان و جانبازان درنظر گرفته شده است تا همه شهروندان بتوانند اوقات خوشی را سپری کنند.

ویژه برنامه نیمه شعبان

اسمی، از برگزاری ویژه برنامه‌های ایام شعبانیه هم خبر‌داد و گفت: « باتوجه به اینکه برپایی این جشنواره با میلاد امام‌زمان (عج) مقارن بود مراسم ویژه نیمه‌شعبان باهدف ارتقای سطح معرفتی و شادی شهروندان، مسابقات متنوع فرهنگی و ورزشی، برپایی ایستگاه صلواتی و جنگ شبانه با حضور بهترین‌های عرصه موسیقی سنتی و پاپ و ده‌ها عنوان برنامه دیگر همزمان با این ایام فرخنده برگزار شد».

درمجموع به‌نظر می‌رسد با حجم برنامه‌های درنظرگرفته شده شهروندان منطقه 14تهران، لحظات شاد و هیجان‌انگیزی را تجربه کردند و علاوه بر تحرک و جنبش در بخش ورزشی این جشنواره، بخش‌های فرهنگی هم فرصت مناسبی برای تلطیف روحی اهالی منطقه بود.

کد خبر 176431

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز