چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مراسمی با حضور سیدمحمد حسینی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ مهندس غابی لیون ـ وزیر فرهنگ لبنان ـ جمعی از اهل فرهنگ و ادب و هنردوستان لبنانی در سالن اجتماعات قصیر یونسکوی بیروت افتتاح شد.

خوشنویسی

به گزارش ایسنا، در ابتدای این مراسم، سیدمحمدحسین رییس‌زاده ـ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ در سخنانی با اشاره به نقش تاریخی لبنان در میدان فرهنگ و هنر و اندیشه، اظهار کرد: برگزاری این هفته فرهنگی که نخستین هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان است، بیانگر متانت روابط پویا میان اهالی فرهنگ، هنر و اندیشه دو کشور است.

او افزود: در این هفته فرهنگی شاهد برنامه‌هایی خواهیم بود که منعکس‌کننده پویایی و ابداع در زمینه‌های علمی، هنری از جمله موسیقی و سینما در ایران است و امیدواریم منجر به تحکیم بیش از پیش همکاری دو کشور شود.

رایزن فرهنگی ایران عنوان کرد: برپایی این هفته فرهنگی در لحظات حساس کنونی، دلالت بر عمق مسئولیت مشترک دو ملت در مقابله با حجم عظیم چالش‌ها دارد و در مقدمه این مسئولیت مشترک، ضرورت تأکید بر فرهنگ وحدت و مقاومت و بستن مسیر موج‌های هیمنه، اشغال و فتنه داخلی قرار دارد.

بدون شک، رشد ابداع و تقویت فرهنگ ارتباط مبتنی بر تعقل و اخلاق و حس مسئولیت نسبت به ملت‌های‌مان، به نظر ما بهترین راه در روند رویارویی با قدرت‌های استکباری و هیمنه در منطقه و دنیاست.

رییس‌زاده در ادامه با اشاره به این‌که قدرت‌های استکباری علاوه بر سیطره بر مقدرات اقتصادی و سیاسی، به طور اساسی در پی سیطره بر بنیان فرهنگی، معنوی و اخلاقی ملت‌ها هستند تا فرهنگ استکبار، فرهنگ حاکم شود، افزود: ما در جمهوری اسلامی ایران به این موضوع واقف بوده و دائماً نسبت به این قضیه هشدار و آگاهی می‌دهیم.

او در پایان ابراز امیدواری کرد که هفته فرهنگی، مناسبتی برای تحکیم وحدت و روزهای هفته فرهنگی انگیزشی برای ابداع فرهنگی، فکری و هنری و پایگاهی برای استمرار همکاری دو کشور باشد.

غابی لیون ـ وزیر فرهنگ لبنان ـ نیز در سخنانی ضمن ابراز خشنودی از برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، غنا و پرباری فرهنگ و هنر ایران در طول تاریخ را مورد اشاره قرار داد و بر روابط تاریخی و تبادل فرهنگی و هنری دو کشور مروری کرد.

او همچنین با تأکید بر اهمیت فعال‌سازی روابط و تبادل فرهنگی، ابراز امیدوار کرد، هفته فرهنگی لبنان در ایران در آینده نزدیک برگزار شود.

سیدمحمد حسینی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ هم در سخنانی با تشکر و قدردانی از برگزارکنندگان هفته فرهنگی و اشاره به سابقه تاریخی روابط فرهنگی و علمی ایران و لبنان، افزود: امروزه ما نیازمند شناخت وضعیت موجودمان و تلاش برای تحوّل آن به سوی آینده‌ای هستیم که فرهنگ بالاتر از همه چیز قرار بگیرد.

فرهنگ تنها چیزی است که بر مظاهر منفی در روابط میان کشورها و ملت‌ها چیره می‌شود و هر آن‌گاه ابرهای سیاه در این روابط جمع شد، به فرهنگ روی می‌آوریم، به اعتبار این‌که تنها عامل توانا بر پاک‌سازی این ابرهای تیره است تا حقیقت بر دل‌ها بتابد و از نور، زیبایی، دانش و الگوهای برتر پُرش کند.

او افزود: فرهنگ در نظام تمدنی ما، امری لوکس و سرگم‌کننده نیست؛ بلکه طرحی برای برانگیختن انسان به ابداع تمدنی در همه زمینه‌هاست.

اگر فهم ما از فرهنگ چنین باشد که فرهنگ معجونی فکری، روحی و عاطفی برای هدایت حرکت جمعی بشر به سوی هدفی معین است، می‌توانیم بگوییم والایی فرهنگی یعنی بسیج توان امت به سوی تحقق اهداف انسانی در تمامی مجال‌های زندگی.

فرهنگی که بر جوامع عربی و ایران طی چند قرن از قرن اول هجری تا امروز حاکم بوده، دلیل وحدت امت و حرکت امت به سوی تثبیت هویت و اثبات وجود در جهان بشریت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تأکید بر ضرورت به روزسازی زبان فرهنگ و هنر، افزود: اگر بتوانیم فرهنگ‌مان را به‌خوبی متبلور ساخته و به آن ایمان بیاوریم، می‌توانیم بر بسیاری از مشکلات و حالات عقب‌ماندگی در جهان اسلام غلبه کنیم.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری نقش مشترک ایرانیان و اعراب در غنی‌سازی و تعمیق و نشر فرهنگ و تمدن اسلامی، افزود: فزونی تعداد کتاب‌های نویسندگان لبنانی ترجمه‌شده به فارسی و تعداد زیاد پایان‌نامه‌های تحصیلی دانشگاه‌های ایران با موضوع لبنان، بیانگر حضور گسترده لبنان در ایران است و لذا جای تعجب نیست اگر بدانیم رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آغاز حیات فرهنگی خود کتاب الاجنحة المتکسرة (بال‌های شکسته) جبران خلیل جبران را به فارسی ترجمه کرده‌اند.

همچنین برخی آثار جبران خلیل خبران،‌ میخائیل نعیمه، ایلیا ابی‌ماضی، بشاره الخوری، شکیب ارسلان، خلیل مطران و تعدادی دیگر از ادبا و شعرای لبنانی به فارسی ترجمه و بارها چاپ شده است.

همان‌طور که آن‌چه اساتید دانشگاه‌های لبنان از ادبیات فارسی به عربی ترجمه کرده‌اند، نشان از حضور سعدی، حافظ، خیام و سایر بزرگان ایران در لبنان دارد.

این غنای موجودی فرهنگی در روابط ایران و لبنان را می‌توان برای تبلور فرهنگ تمدنی به‌کار گرفت تا عزت و کرامت را به امت ما برگرداند و پایانی باشد بر آ‌نچه در منطقه و جهان برای نابودی هویت و حذف شخصیت تمدنی ما صورت می‌گیرد.

او در پایان اظهار امیدواری کرد که این هفته فرهنگی،‌ خاستگاهی باشد برای ساختاری تمدنی که آن‌چه را در پی آن هستیم، محقق سازد.

در ادامه مراسم، جائزه دکتر طریف خالدی، پژوهشگر فلسطینی مقیم لبنان و استاد مطالعات اسلامی دانشگاه آمریکایی بیروت که برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شده بود و به دلایلی امکان سفر به ایران و دریافت جایزه در مراسم ویژه آن را نیافته بود، جایزه‌اش توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در حضور وزیر فرهنگ لبنان، سفیر جمهوری اسلامی ایران و رایزن فرهنگی اهدا شد.

سپس گروه موسیقی سنتی روح‌افزا از اصفهان قطعاتی از موسیقی اصلی ایرانی را اجرا کرد.

بخش پایانی مراسم، افتتاح بخش نمایشگاهی بود که با حضور وزیران فرهنگ دو کشور و سایر حاضران انجام شد و از قسمت‌های مختلف نمایشگاهی بازدید و در هر قسمت توضیحات ضروری ارائه شد.

بخش نمایشگاهی هفته فرهنگی مشتمل بر ارائه نمونه آثار هنرمندان اصفهانی در رشته‌های خوشنویسی، نقاشیخط، تذهیب، نگارگری، میناکاری، قلم‌زنی، قلمکاری،‌فیروزه‌کوبی، ملیله‌سازی، معرق چوب، فرش، نقاشی و عکاسی است که در دو گالری به‌نمایش گذاشته شده‌اند.

علاوه بر این، گروه تواشیح اصفهان و گروه موسیقی سنتی روح‌افزا از اصفهان برنامه‌های متعددی را در مکان‌های مختلف لبنان در طول هفته فرهنگی اجرا خواهند کرد.

از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی، نمایش دو فیلم یک حبه قند کار میرکریمی و مرگ سفید کار آتش زمزم با زیرنویس عربی است که در چهار سالن مختلف به نمایش در خواهند آمد.

مراسم افتتاح هفته فرهنگی از سوی دو کانال ماهواره‌‌‌ای المنار و NBN پخش مستقیم می‌شد.

 

کد خبر 176245

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز