یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: «گالری موزه همایش» با حدود 500 متر فضای نمایشگاهی و گنجینه‌ای در خور توجه از درخشان‌ترین آثار هنرمندان مدرنیستی و معاصر ایران از جمعه 9 تیر ماه افتتاح شد

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش همشهری آنلاین، در افتتاحیه این موزه گالری که به لحاظ معماری فضای نمایشگاهی، دیزاین محیطی و نورپردازی، استاندارد ترین گالری تهران به نظر می‌رسد، بسیاری نخبگان و چهره‌های شاخص هنرهای تجسمی ایران حضور یافته‌اند.

این فضای چشمگیر را محمد عبداللهی مقدم در اختیار جامعه فرهنگی هنری ایران قرار داده است و مدیریت هنری آن را امید تهرانی بر عهده دارد.

در نمایشگاه افتتاحیه این مرکز فرهنگی در میان 60 اثر شاخص از هنرمندان دهه‌های 40 و 50 شمسی، آثاری از ناصر عصار و پزشک نیا که قدمت‌شان به 50 سال می‌رسد بسیار چشمگیر و گویای غنای گنجینه این موزه گالری است.

به خصوص آنکه بسیاری از آثار این مجموعه از حراج های معتبر بین‌المللی در سراسر دنیا خریداری شده‌اند و در واقع آثار شاخص هنرمندان معاصر ایران را به وطن باز آورده‌اند.

موزه گالری همایش در پی آن خواهد بود تا با ارائه نمایشگاه‌های فاخر و جامع از هنرمندان پیشرو مدرنیست ایران و انتشار کتاب و کاتالوگ‌های تحقیقی و نظری درباره آنان زمینه بازشناسی بزرگان هنر ایران را فراهم آورد.

این مرکز در کنار این رویکرد محوری، در بخشی مجزا و ویژه در هر نمایشگاه آثار هنرمندان جوانی که روندی رو به تثبیت دارند را نیز معرفی خواهد کرد که در نخستین نمایشگاه در این بخش، از هر یک از نقاشان صاحب نام پویا آریان پور، رضا لواسانی، بابک روشنی نژاد، شهریار احمدی یک اثر به روی دیوار رفته است.

علیرضا سمیع آذر استاد تاریخ هنر و مدیر اسبق موزه هنرهای معاصر یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه بود، او در رابطه با افتتاح گالری موزه همایش گفت: این فضا در مقیاس آن چیزی که پیشتر ما گالری با هر نوع فضای نمایشگاهی متعلق به بخش خصوصی می‌پنداشتیم بزرگ تر و از لحاظ کیفیت بالاتر است.

این گالری در استاندارد بزرگ ترین گالری‌هایی است که شما می‌توانید نمونه مشابهش را در شهرهای بزرگ اروپا و آمریکا پیدا کنید که این بسیار غرور انگیز است.

ما در کشور فضای نمایشگاهی با این کیفیت و مقیاس نداشته‌ایم و وجود این گالری بشارت خبر خوشی است زیرا هنر ایران در سطح توجه بالاتری قرار می‌گیرد.

این چنین اقدامات برای ارتقای کیفیت هنر و مبادلات هنری تاثیر مثبت دارد.

او در ادامه در مورد سطح آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه گفت: این آثار متعلق به کلکسیون آقای عبداللهی مقدم است، او نه تنها این آثار را جمع آوری کرده بلکه این فضای بزرگ در شهر تهران را به این کار اختصاص داده است.

این کلکسیون شامل بهترین نام های هنرمندان ایران از نسل دهه 1340 تا هنرمندان جوان معاصر می‌شود و این مجموعه نوعی نگاه اجتماعی به کل تاریخ هنر ایران است.

یعقوب امدادیان نقاش پیشکسوت که یک اثر او ازگنجینه موزه گالری به تماشا درآمده است، در مورد افتتاح گالری موزه همایش گفت: افتتاح این گالری موزه حرکت نویی در هنر تجسمی محسوب می‌شود.

تا به حال سابقه نداشته و یا کم سابقه بوده که گالری خصوصی‌ای با فضای مناسب و مطبوع داشته باشیم.

وسعت فضای این گالری باعث می‌شود تا آثار هنرمندان به خوبی ارائه و دیده شود و امکانات خوبی را هم برای هنرمند و هم گالری فراهم سازد.

امدادیان در مورد اثرش که در این نمایشگاه در معرض دید قرار دارد اضافه کرد: عنوان این اثر «پاییز» است و متعلق به نمایشگاه سال قبل من است.

کاری است که در روند آثار قبلی من محسوب می‌شود. این اثر سه لت شامل نگاه خاص من به منظره است. المان‌های موجود در این اثر خلاصه شده و بیانی ساده دارد.

پری یوش گنجی نقاش صاحب سبک که با دو اثر با عنوان «پنجره» از گنجینه گالری موزه در این نمایشگاه شرکت دارد با اشاره به فضای مناسب گالری موزه همایش گفت: با توجه به اینکه این نمایشگاه اولین نمایشگاه گالری موزه همایش محسوب می‌شود اما هم آثار انتخاب شده و هم نحوه نمایش آثار به صورت کاملا حرفه‌ای است.

او در ادامه در مورد دو اثر «پنجره » اضافه کرد: من سالهاست که بر روی موضوع پنجره کار می‌کنم و فکر می‌کنم ما هر چیزی را از پنجره نگاه می‌کنیم و این پنجره ممکن است مربوط به تفکرات و باورهایمان باشد.

این آثار شامل پنجره‌های شب و روز می‌شود که بر اساس نورموجود المان‌ها در آثارم کم و زیاد می‌شود.

قاسم حاجی زاده نقاش مقیم پاریس با یک اثر که متعلق به گنجینه گالری موزه است در این نمایشگاه حضور دارد، حاجی زاده گالری موزه همایش را شبیه به موزه مدرن آرت در نیویورک توصیف کرد و گفت: آثاری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده، به صورت هوشمندانه انتخاب و گردآوری شده است.

این گالری، یک مرکز هنری محسوب می‌شود که کلکسیون خوبی از آثار هنرمندان را در بر دارد.

در بین این آثار، کارهای هنرمندان جوان نیز به چشم می‌خورد که از استعداد بسیاری برخوردارند.

 

 

 

کد خبر 175781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز